Mercedes SL rozmaznáva

Jazdné dojmy: V poradí už šiesta generácia triedy SL dostala hliníkovú karosériu, vďaka tomu výrazne znížila hmotnosť a lepšie sa cíti aj v zákrutách. Vodiča a spolujazdca rozmaznáva luxusný interiér na úrovni triedy S.
Vydané  Text: 
Vrchovato sme si užívali luxusu aj za volantom minulej generácie, trochu sa už však vytrácala prapôvodná koncepcia vozidla ukrytá aj v názve SL (Super Leicht = super ľahký). Novinka sa k tomu snaží vrátiť a navyše pridať najmodernejšiu techniku, zachovať luxus a zvýšiť bezpečnosť. Model SL 350 sa odľahčil o 125 kg (1 685 kg), silnejší SL 500 potom dokonca o 140 kg (1 785 kg). Do zákrut sa tak novinka vrhá s väčšou chuťou a veľkou dávkou istoty. Svižnú jazdu po úzkych horských cestičkách v okolí Malagy preto limitovala skôr značná šírka vozidla a hustá premávka. Vďaka tomu, že osemvalcová verzia SL 500 disponuje 700 Nm dostupnými už pri 1800 otáčkach, občas sa pri výjazde z pomalých zákrut pripomenie ESP, ktoré razantne krotí prípadné nepokoje. Po chuti sú autu skôr rýchle tiahle oblúky, kde vynikne veľká stabilita podvozka a keď stabilizačný systém naopak nechá počiatočnú fázu šmyku najprv na vodičovi. Za príplatok sa ponúkajú aktívne riadené tlmiče (ABC), ktoré veľmi účinne potláčajú náklony v zákrutách a majú dva režimy nastavenia Comfort a Sport. Na kvalitných španielskych cestách sme však rozdiel medzi nimi nespozorovali. Najmä v nízkych rýchlostiach nemáte príliš športový dojem z riadenia, ktoré ide zbytočne ľahko. Vo vyšších rýchlostiach príjemne tuhne, príliš informácií od kolies však stále nedostávate. Ako zásadné negatívum to však nevnímame a rýchlu jazdu to neobmedzuje. Navyše aj s otvorenou strechou je možné cestovať v rýchlostiach okolo 180 km/h, teda za predpokladu, že použijete veterný štít za sedadlami (za príplatok elektricky ovládaný). Nepríjemné vírenie vzduchu to potláča veľmi účinne, jediné, čo potom obťažuje, je výrazný hluk, ktorému sa zabrániť nedá. Ak by ste ho chceli prehlušiť, ponúka Mercedes výkonné príplatkové aparatúry od Harman Kardon (600 W) alebo Bang & Olufsen (1 100 W) s patentovaným systémom rozmiestnenia reproduktorov vpredu pri nohách na čo najlepšie šírenie zvuku aj pri otvorenej streche. Skúšali sme tú menej výkonnú a funguje naozaj znamenite. Sedadlá potešia veľkorysými rozmermi a dokonalým tvarom, ktoré okrem ofukovania krku teplým vzduchom ponúkajú aj niekoľko režimov a intenzít masáží a predovšetkým možnosť prifukovania bočníc v zákrutách, čo zaistí naozaj výborné držanie tela. Spracovanie interiéru patrí k tomu najlepšiemu, čo môžete medzi súčasnými autami nájsť nielen medzi luxusnými kabrioletmi, ale aj medzi najvyššími modelmi prémiových značiek. Žiadne lacné imitácie tu nehľadajte, len kožu (vrátane poťahu palubnej dosky), hliník alebo decentné matné drevo. Tvorcovia sa vyhrali aj s takými detailmi, ako je volič samočinnej prevodovky s vytlačeným nápisom SL. Veľmi príjemne sa drží športový volant so skoseným vencom. Príjemnou drobnosťou sú ostrekovače integrované do stieračov. Tento prvok nie je taký unikátny, ako ho Mercedes prezentuje (napr. Jaguar XF či Toyota Yaris), ale pri stiahnutej streche a nízkej rýchlosti sa nestane, že si naprskáte do interiéru. Na diaľnici dýzy nestriekajú iba na spodnú časť skla. Pre natiahnutie strechy musíte zastaviť. Celá akcia prebehne za rozumných 20 sekúnd. Potom si všimnete ďalšie finesy nového „eselka“ – známe aj z menšieho SLK – magická presklená strecha, ktorá sa dokáže v priebehu okamihu zatmaviť alebo spriehľadniť. S uzavretou karosériou si tiež najlepšie vychutnáte pôsobivý zvuk osemvalca a uvedomíte si jeho neutíchajúcu dychtivosť po otáčkach v akejkoľvek rýchlosti. Dych mu nedochádza ani ďaleko za dvestovkou. Vďaka obriemu krútiacemu momentu si motor môže dovoliť pri 130 km/h iba 2 000 otáčok. Automat 7G-Tronic dokáže radiť veľmi rýchlo a okrem ekorežimu aj rýchlo podraďuje pri kickdowne. V zákrutách si s ním najlepšie rozumiete v manuálnom režime. Výhodou oproti DSG je jeho športový režim, ktorý je použiteľný aj pri bežnej jazde. Nevytáča totiž motor viac než je potrebné, čo dvojspojky v režime S často robia. Podraďovať pritom vie takmer rovnako rýchlo. Spotreba sa pohybuje od 11 l/100 km pri pokojnej jazde až po 18 l/100 km pri tej športovej. Štýl brzda-plyn odhalil síce nie fatálne, ale napriek tomu citeľné vädnutie bŕzd. K športovému vozidlu nám nesedí systém stop-štart, ktorý podľa aktuálneho odberu vypne a zapne motor pokojne niekoľkokrát počas čakania na semafore. Nejako zvlášť nás nenadchol aktívny systém brzdenia, ktorý aj pri kontrolovanom dobrzďovaní za pomaly idúcim vozidlom zastaví sám. Podobne sa nám stalo, že systém na sledovanie odstupu obmedzil výkon motora vo fáze tesne pred predbiehaním, čo rozhodne nie je príspevok k aktívnej bezpečnosti. K podobným systémom vo Volvách máme však ešte väčšie výhrady. Mercedes SL sa vydal opačnou cestou ako nová „šestka“ od BMW a orientuje sa viac na šport než predchodca. Ponúka výborne vyvážený podvozok a exkluzívny interiér. Okrem verzií SL 350 a SL 500 je už predstavená aj 63 AMG (V8 5.5 biturbo), ku ktorej sa ponúka aj AMG Performace balík so zvýšeným výkonom o +20 kW, s obmedzovačom na 300 km/h. V septembri potom príde vrcholná 65 AMG s dvanásťvalcom. Text: Martin Jeník Foto: archív a autor Technické údaje Mercedes SL Model SL 350 SL 500 SL 63 AMG Usporiadanie/palivo V6/benzín V8/benzín V8/benzín Prevodovka/počet stupňov A/7 A/7 A/7 Zdvihový objem cm3 3 498 4 663 5 461 Max. výkon kW (k) 225/306 320/435 395/537 pri ot./min. 6 500 5 250 5 500 Max. krútiaci moment Nm 370 700 800 pri ot./min. 3 500 – 5 250 1 800 – 3 500 2 000 – 4 500 Dĺžka × šírka × výška mm 4 612 × 1 877 × 1 314 Rázvor mm 2 585 Batožinový priestor l 364/504 Max. rýchlosť km/h 250 250 250 Zrýchlenie 0 – 100 km/h s 5,9 4,6 4,3 Kombinovaná spotreba l/100 km 6,8 9,1 9,9 Emisie CO2 g/km 159 212 231 Cena € 94 320 118 080 159 000