Vydolovať z dvojlitrového dieselového motora 143 kW? Opel to zvládol. Inovovaný 2.0 CDTi dostal dve turbodúchadlá, dva chladiče stlačeného vzduchu, vstrekovanie common-rail tretej generácie (s piezoelektrickými vstrekovačmi a možnosťou dodať naftu až osemkrát za jeden cyklus) a systém Opel Clean Tech schopný permanentne optimalizovať spaľovací proces. Výsledkom je vrchol ponuky naftových motorov, ktorý sme si v reáli vyskúšali v portugalskom Lisabone.
Zástupcovia Opla sa sami netaja tým, že motor je určený na použitie v nižších otáčkach, a to musíme skutočne potvrdiť. Už od 1 250 je k dispozícii 320 Nm, ktoré na bežné zrýchľovanie stačia, len budete musieť prežiť drsnejší zvuk, ktorý agregát v tomto režime vydáva. Nárast krútiaceho momentu je pomerne plynulý a pri 1 750 máte maximum 400 Nm. Vozidlo vďaka tomu ochotne zrýchľuje až na 130 km/h, kde sa na šestke ručička otáčkomera zastaví na 2 450. Len o kúsok ďalejzačína krútiaci moment ubúdať a elánu pre nemeckú „Autobahn“ (najmä vo verzii s pohonom všetkých kolies) veľa nie je.
Pružné reakcie pri ostrejšej jazde zakrútenými serpentínami bez nutnosti podraďovať o niekoľko stupňov nadol alebo príjemne mrmlavý zvuk sú však nákazlivé. Aj preto sme s doteraz surovým autom jazdili aj za viac ako 8 l/100 km. Ustálených diaľničných 130 km/h odčerpáva naftu tempom okolo 6 l/100 km (v prípade predokolky). Verzia so šesťstupňovým manuálom je štandardne dodávaná s dobre fungujúcim stop-štart systémom.
Vozidlá s pohonom všetkých kolies bude od jari navyše možné zlepšiť o podvozok označený Supersport pôvodom z OPC: predná náprava so vzperami HiPerStrut (líšia sa oddelenými pätlicami), vŕtané kotúčové brzdy, vzadu diferenciál so zníženou svornosťou a samozrejmosťou sú adaptívne tlmiče. Pohon všetkých kolies svojou vyššou hmotnosťou a väčšími jazdnými odpormi, bohužiaľ, ľahko obmedzuje dynamiku a vrodenú nedotáčavosť Insignie nevylieči.
Na rok 2012 sú pre Insigniu prichystané tiež inovované asistenčné systémy ako druhá generácia kamery Opel Eye a radar, ktorý vie merať a s pomocou tempomatu aj udržiavať odstup. Najvýkonnejší diesel je oproti 118 kW verzii drahší o 2 400 €, príplatok za podvozok Supersport zatiaľ nie je známy.
Dva krát dva Nový motor pre Insigniu vychádza zo známeho 2.0 CDTi (81, 96 alebo 118 kW). Novinka má sekvenčné dvojité prepĺňanie. V nižších otáčkach je vzduch do valcov tlačený menším turbom (už pri 1 250 ot./min. je k dispozícii 320 Nm), v stredných (1 500 až 2 500 ot./min.) obe spolupracujú a v tých vyšších zaberá len veľké turbo. Od konkurencie nový agregát odlišujú hneď dva chladiče stlačeného vzduchu: ten z menšieho turbodúchadla sa chladí v kvapalinovom chladiči (označený žltou šípkou) a nemusí tak prejsť dlhú cestu do motora, čo by malo zlepšiť reakciu na plyn.
Text: Martin Přibyl
Foto: archív a autor
Technické údaje Opel Insignia BiTurbo Motor 2.0 CDTi BiTurbo Usporiadanie/palivo R4/nafta Prevodovka/počet stupňov M/6 (4 × 4) Zdvihový objem cm31 956 Vŕtanie × zdvih mm83,0 × 90,4 Kompresný pomer 16,5 : 1 Max. výkon kW/k143/195 pri ot./min.4000 Max. krútiaci moment Nm400 pri ot./min.1 750 – 2 500 Zrýchlenie 0 – 100 km/h s230 (228) Max. rýchlosť km/h8,7 (8,9) Priemerná spotreba l/100 km4,9 (5,4) Emisie CO2 g/km129 (144) Cena €33 190 (35 790)