Časy sa menia. V duchu trendu downsizingu Ford tradičné heslo „zdvihový objem ničím nenahradíte“ modifikoval na „objem nasávaného vzduchu ničím nenahradíte“. Atmosférické motory to už majú aj pri tejto značke spočítané. Obmenu zavŕši ďalší zástupca radu EcoBoost, litrový trojvalec, ktorý si užil svoju premiéru v kompaktnom Focuse.
V nižšej strednej triede má takýto malý motor premiéru. Disponuje priamym vstrekovaním benzínu a vyrába sa v dvoch výkonových verziách so 74 a 92 kW. A hneď skraja treba povedať, že to nebude lacná záležitosť. Slovenské ceny k dispozícii ešte nie sú, v Nemecku je však rozdiel 200 eur a na českom trhu až cca 400 eur oproti porovnateľne výkonnému atmosférickému štvorvalcu 1.6 Ti-VCT. Náročnejšia technika (turbodúchadlo, delený chladiaci systém, stop-štart a iné) predsa len niečo stojí. Prekvapujúce je, že dynamické hodnoty nového motora (verzia 92 kW) sú horšie ako pri spomenutom atmosférickom kolegovi. Na 100 km/h ťahá o 0,4 sekundy dlhšie a maximálna rýchlosť je podľa výrobcu o 3 km/h horšia. Príjemným bonusom je však o 72 kg vyššie užitočné zaťaženie a tiež fakt, že Focus 1.0 EcoBoost zvládne ťažší príves (1 200 kg oproti 800 kg). Na to stačí plus 10 Nm krútiaceho momentu (170 Nm, s krátkodobým zvýšením plniaceho tlaku turbodúchadla počas 6 s až 200 Nm).
Po naštartovaní sa trojvalec na zlomok sekundy mierne otrasie, čo v kabíne zaznamenáte. Nejde však o nič dramatické, len zotrvačníku chvíľu trvá, kým sa zapojí do akcie. Spoločne so špeciálnym uchytením motora v prednej časti vozidla eliminujú vrodený nerovnomerný chod trojvalca, pretože vyvažovacie hriadele pre neekonomické straty nový motor od Fordu nemá.
Zásluhou rovnomerného nástupu ťahu turbodúchadla nasleduje plynulý rozjazd už od nízkych otáčok. Jeho kompaktná veľkosť zaisťuje takmer bezprostrednú reakciu na plyn. Vzhľadom na rýchly nástup krútiaceho momentu (170 Nm je k dispozícii kedykoľvek medzi 1 500 a 4 500 ot./min.) je jazda dostatočne plynulá. A motor sa nezadýcha, ani keď prídu kopce. V skúšanej silnejšej verzii s 92 kW, ktorá na rozdiel od tej slabšej disponuje manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, väčšinu práce zvládne tretí rýchlostný stupeň.
Trojvalec na voľnobehu zvonku svojím zvukom pripomína šijací stroj, pri jazde však posádku poteší príjemným športovo podfarbeným tónom, pričom kultivovanosť chodu oveľa nezaostáva za štvorvalcom. A aj pri rýchlej jazde po diaľnici vnútri panuje veľmi dobrý akustický komfort.
Zaujímavé je, že hoci trojvalcový agregát sám osebe váži o 20 kg menej ako výkonovo porovnateľný štvorvalec, vzhľadom na jeho náročnejšie uchytenie na potlačenie vibrácií je nakoniec litrový Focus o tri kilogramy ťažší. Tento minimálny rozdiel hmotnosti trojvalcovej a štvorvalcovej verzie sa na jazdných vlastnostiach hatchbacku nijako nepodpísal. A spotreba? Výrobcom uvádzaných laboratórnych 5,0 l/100 km nie je reálnych, ale ak idete po voľnej ceste na pol plynu, dostanete sa ľahko nad šesť litrov na 100 km a priemerne sa obvykle vojdete do siedmich, čo pre toho, kto ročne nenajazdí veľa kilometrov, môže viesť k úvahám zaobstarať si radšej tento agregát než drahší diesel. Len litrový objem môže pôsobiť psychologicky nedostatočne. Najmä pri veľkom kombi, motor je totiž k dispozícii vo všetkých karosárskych verziách a bude sa montovať aj do C-Maxu či veľkostne primeranejších modelov Fiesta a B-Max. Pre slovenských zákazníkov bude agregát dostupný v priebehu marca.
Text: Vladimír Löbl
Foto: archív a autor
Technické údaje Ford Focus 1.0 Motor 1.0 EcoBoost 1.0 EcoBoost Usporiadanie/palivo R3/benzín R3/benzin Prevodovka/počet stupňov M/5 M/6 Zdvihový objem cm3 999 999 Vŕtanie × zdvih mm 71,9 × 82,0 Kompresný pomer 10 : 1 Ventilový rozvod/počet ventilov DOHC/12 Max. výkon kW/k 74/100 92/125 pri ot./min. 6 000 6 000 Max. krútiaci moment Nm 170 170 (200\*) pri ot./min. 1 500 – 4 500 1 500 – 4 500 Zrýchlenie 0 – 100 km/h s 12,5 11,3 Max. rýchlosť km/h 185 193 Priemerná spotreba l/100 km 4,8 5,0 Emisie CO2 g/km 109 114
\* overboost; Údaje platia pre hatchback.