EXKLUZÍVNE! Prvá jazda s Hyundaiom i30

Nová „í-tridsiatka“ si kladie za cieľ poraziť na českom trhu suverénnu Octaviu. Aké má predpoklady, zisťovali naši českí kolegovia na štyristokilometrovej trase po cestách všetkých typov z továrne v Nošoviciach do Prahy.
Vydané  Text: 
Druhá generácia modelu i30 v mnohom nadväzuje na väčšieho súrodenca s označením i40. Inšpirácia sa prejavila napríklad na vlnovke v predných svetlách. Hoci denné svietenie z LED má menší zo súrodencov okolo predných hmloviek, vyzerá to skoro rovnako efektne. Ako dizajnový prvok sa nám pozdáva aj mriežka do U v prednej maske, celkovo si však pri pohľade spredu musíte všimnúť podobnosť s Mazdou 3. Tej a jej nevzhľadným tvrdým plastom v interiéri sa našťastie Hyundai na hony vzďaľuje. Podiel mäkčených materiálov je síce nižší ako v i40, však na pohľad vyzerá horná mäkčená časť a spodná z tvrdých plastov rovnako. Aj rozmiestnenie ovládačov je veľmi podobné ako vo väčšom modeli, všetko je tam, kde očakávate, napriek tomu napríklad nastavovanie teploty v „í-štyridsiatke“ nahmatáte, v menšom modeli sa musíte pozrieť, aby ste namiesto toho nezapli vyhrievanie sedadiel. Funkciu odvetrávania i30 nemá, v nižšej strednej triede to však zákazníkom chýbať nebude. Skôr ocenia dostatok odkladacích miest i vtipnú priechodnú priehradku pred radiacou pákou, kam môžete vkladať veci aj zboku. Stredový panel navyše nijako nebráni vodičovmu kolenu. Dosť však bolo statickej prehliadky. Vyrážame, čaká nás 450 kilometrov. Diaľnice, mestá, okresky aj zasnežené horské cestičky. Štartujeme krátkym stlačením tlačidla (dodávané v rámci paketu) a pod kapotou o sebe okamžite dáva vedieť naftová tisícšesťstovka s veľmi solídnym výkonom 94 kW (127 k). V studenom stave svoj naftový pôvod nijako nezastiera a postrehnete aj ľahké vibrácie do volantu, v týchto ohľadoch si však s 1.6 TDI od Volkswagenu nemá čo vyčítať, 1.6 dCi (96 kW/130 k) od Renaultu je však kultivovanejšia. Opúšťame Nošovice a mierime k prvej zastávke, ktorou je mesto Kopřivnice. Hneď počas prvých kilometrov oceňujeme precízne radenie, mäkko zaberajúcu spojku aj vyladený elektronický plyn. Tu sa Hyundai už plne vyrovná Golfu i Focusu. Na ceste prvej triedy sa pri 90 km/h dostáva prvýkrát k slovu i šestka, lebo skôr ju nemá príliš zmysel radiť. Nebyť predných stieračov, ktoré nám uprostred predného skla vytrvalo rozmazávajú špinu z ciest, a navigácie, ktorá sa zasekla kdesi v Rüsselsheime a k činnosti jej nepomohol ani reset, spievame na nový Hyundai len chválu. V Kopřivnici fotíme novinku pri múzeu so Slovenskou strelou a po konfrontácii českej automobilovej minulosti a budúcnosti mierime v ústrety hradu Helfštýn pri Lipníku nad Bečvou. Na cestách sa objavuje sneh a rýchlosť zriedkakedy presiahne 50 km/h, našťastie aj pri mestskom tempe môžete zaradiť štvorku (1 400 ot./min.), pričom motor sa práve dostáva do hluchých miest. Snaha odhadnúť limity podvozka a adhézne schopnosti zimných pneumatík Nokian zamestnáva dlhodobo pokojné ESP, ktoré zasahuje až v naozaj potrebnej chvíli a napráva tak nedotáčavé chúťky. V rýchlych zákrutách v podhradí zachovalej zrúcaniny zo 14. storočia ho už k činnosti neprinúti, na skutočné limity si siahneme až pri klasickom teste. Už teraz však vieme, že konkurencia dostala silného protivníka s istými jazdnými vlastnosťami podporenými väčšou hravosťou ako i40. Stúpanie na Helfštýn zdolávame s výdatnou podporou protipreklzového systému, ale „í-tridsiatka“ sa bez zastavenia vyšplhá až hore. Praje nám počasie, prvýkrát a naposledy počas cesty sa objavuje slniečko. Fotíme a pomaly sa vydávame ďalej. Vychádzame na D1, ručička tachometra sa pomerne rýchlo šplhá k 130 km/h (na šestku 2 700 ot./min.), 94 kW by sme však motoru predsa len nehádali. Aj v tiahlych stúpaniach sa už na ďalšie zrýchľovanie veľmi nechystá. Na jeho ospravedlnenie treba podotknúť, že auto malo najazdené len ľahko nad tisíc kilometrov. V pohodlí priestrannej a dostatočne odhlučnenej kabíny sa dostávame do Olomouca. Miestna dlažba ani prejazdy koľají však nie sú ničím, o čom by podvozok informoval tvrdými rázmi, naopak, aj vďaka rozumnému rozmeru pneumatík 205/55 R 16 až nečakane suverénne filtruje aj výraznejšie nerovnosti. To už však mierime do hôr, smer Králiky. Potreba predbiehania a ojedinelá nutnosť vytočiť motor nad 4 000 ot./min. odhalila až nečakane športový zvuk aj chuť motora ťahať aj vo vyšších otáčkach. Výrazný rozdiel sme však medzi troma režimami (komfortným, normálnym a športovým) nastavenia riadenia nepociťovali. Na pozadí tohto skôr marketingového triku sa však podarilo posilňovač riadenia vyladiť naozaj veľmi dobre a reakcia je prirodzená. Spolu s možnosťou, pre vysokých vodičov, dostatočne si znížiť sedadlo vodiča, sú to dve zásadné oblasti, kde menšia i30 prekonáva väčšiu i40 a jazdu s ňou robí príjemnejšou. V občasných závejoch hlbokého snehu dosahujeme aj posledný cieľ Králiky a vydávame sa smerom na Prahu. K slovu sa dostávajú adaptívne xenóny, ktoré síce svietia solídne, však kvalitám bi-xenónov od VW sa zďaleka nepribližujú. Halogénové diaľkové už oproti tlmeným príliš na viditeľnosti nepridajú. Kvalitu osvetlenia zlepšujú aj sériovo dodávané denné LED svetlomety a hmlovky. O pohodu na palube sa postará aj sériovo dodávané autorádio s USB a AUX vstupmi. Samotné sedadlá však ponúkjú oporu aj komfort na dlhé cestovanie. Ani po 450 km a ôsmich hodinách jazdy nás z nich chrbát nebolel. Pochváliť sa môže aj spotreba nezabehnutého motora, ktorý si v náročnej zimnej prevádzke nárokoval 6,2 l/100 km. Hyundai i30 je po i40 ďalším z radu veľmi silných modelov. V rámci svojej triedy je na tom menší model ešte lepšie ako ten väčší. Či to bude stačiť na Octaviu, ukáže až čas. Len na základe ceny to však asi nezvládne. Lákavá základná cena 13 490 eur sa po pridaní manuálnej klimatizácie (predbežne za 1 150 eur) vyšplhá k hlavnej konkurencii. Text: Martin Jeník Foto: Václav Novák Technické údaje Hyundai i30 Model 1.4 MPI 1.6 MPI 1.6 GDI 1.4 CRDi 1.6 CRDi 1.6 CRDi Usporiadanie/palivo R4/benzín R4/benzín R4/benzín R4/nafta R4/nafta R4/nafta Prevodovka/počet stupňov M/6 M/6 (A/6) M/6 (A/6) M/6 M/6 (A/6) M/6 (A/6) Zdvihový objem cm3 1 396 1 591 1 591 1 396 1 582 1 582 Max. výkon kW (k) 73 (100) 88 (120) 99 (135) 66 (90) 81 (110) 94 (128) pri ot./min. 5 500 6 300 6 300 4 000 4 000 4 000 Max. krútiaci moment Nm 137 156 164 220 260 260 pri ot./min. 4 200 4 850 4 850 1 500 – 2 750 1 900 – 2 750 1 900 – 2 750 Dĺžka × šírka × výška mm 4 300 × 1 780 × 1 470 Rázvor mm 2650 Batožinový priestor l 378/- Max. rýchlosť km/h 182 192(192) 195 (192) 170 185 (185) 197 (186) Zrýchlenie 0 – 100 km/h s 13,2 10,9 (11,9) 9,9 (11,0) 13,5 11,5 (12,3) 10,9 (11,7) Kombinovaná spotreba l/100 km 6 6,3 (6,8) 5,7 (6,7) 4,1 4,1 (5,5) 4,1 (5,5) Emisie CO2 g/km 139 146 (159) 134 (157) 109 109 (145) 109 (145) Cena € 13 490 15 190 18 490 -\* 16 990 20 490 Na celú ponuku sa vzťahuje uvádzacia zľava 1 500 € \* Príde na trh neskôr