Subaru XV je stále auto predovšetkým na horské cesty, no v meste sa za ním ľudia občas tiež otočia. Prezentovaný city dizajn tak možno zafunguje aj na nových zákazníkov.
Tam, kde sa Subaru veľmi dobre darí oslovovať zákazníkov v strednej triede s modelom Outback, sa teraz pokúsi preraziť o triedu nižšie s „iks-véčkom“. Oplastovaný hatchback je síce predobrazom aj novej generácii Imprezy vzhľadom na tom, že pri nej sa na Slovensku vysoké predaje nečakajú, tak sa dominantnou stane práve XV. Na rozdiel od Imprezy, ktorá si bude musieť vystačiť len s jednašestkou, ponúkne na výber viacero motorov. V XV sme tento nový zážihový boxer skúšali v spojení s variátorovou prevodovkou Lineartronic, ktorá bola špeciálne vyvíjaná pre nové benzínové boxery. Podarilo sa znížiť jej hmotnosť a ponúka široký rozsah prevodov od 3,581 do 0,570.
V praxi nás však táto kombinácia príliš nepresvedčila. Z nadmiery prevodov si prevodovka nedokáže poriadne zvoliť ten správny a ustálený chod v konštantných otáčkach príliš nevyužíva. O podpriemernej dynamike jednašestky potom svedčí údaj zrýchlenia z nuly na sto za 13,8 s. S manuálnou prevodovkou budete o 0,7 s rýchlejší. Na prezentácii sme s ňou však nejazdili. Ako relatívne priaznivá sa ukázala spotreba, ktorá ani pri snahe o dynamické tempo neprekročila 9 l/100 km.
Viac sa nám však páčila kombinácia dieselového dvojlitra s manuálnou prevodovkou. Radenie prebieha o niečo hladšie než napríklad v modeloch Forester alebo Outback a nechýba mu ani presnosť. Motor tradične veľmi dobre potláča vibrácie a na rozdiel od súrodencov nedunia ani pri podtáčaní pod 1 500/min. a dá sa príjemne jazdiť na štvorku aj po meste (1 300/min.). Krútiaci moment potom plynulo nastupuje od 1 400/min. Výraznejší úbytok sily je citeľný okolo 3 500/min. Papierovému údaju 5,6 l/100 km môžete veriť, my sme bez snahy o úspornú jazdu dosiahli 6,0 l/100 km. Aj keď sa XV prezentuje ako auto navrhované podľa trendy mestského štýlu, v prepchatých uliciach sa nudí, oceníte tu síce dobrý výhľad najmä cez úzky predný A-stĺpik, inak sa však pravé kvality vozidla ukážu až v zákrutách. Podvozok je naladený relatívne tvrdo, prejazd nerovností tak síce pocítite, stále však nejde o tvrdé rázy, ktoré vozidlo nedáva ani mimo spevnených ciest. Ľahko sa odhadujú limity podvozka a v zákrutách si môžete dovoliť naozaj veľa. Pri náznaku nedotáčavosti sa začne prenášať viac sily na zadnú nápravu a auto sa opätovne narovnáva do smeru. Vynikajúca je aj trakcia na výjazde zo zákrut. Riadenie ponúka dobrú spätnú väzbu od kolies aj primeraný účinok elektrického posilňovača riadenia. Pri benzínovej jednašestke sa nám zdal jeho účinok okolo stredovej polohy trochu umelý, diesel bol v tomto ohľade bez výhrad.
V interiéri panujú veľkorysé priestorové pomery. Vzadu sa však ľudia od 185 cm budú ľahko dotýkať stropu. Vzhľadom na vonkajšie rozmery, ktoré prerastajú pomery nižšej strednej triedy, sa nedočkáte nijako zvlášť veľkého batožinového priestoru (380 l), ktorý je, pochopiteľne, obmedzený systémom pohonu všetkých kolies. Vo veľkej miere sú použité mäkčené plasty, ktoré sú napríklad aj v spodnej časti palubnej dosky, kde sa vodič opiera kolenom. Na pohľad vyzerajú ako lacnejšie tvrdé plasty, veľmi podobné tým z Mazdy 3 a 5.
Subaru XV nestráca nič z toho, na čo sú ich majitelia zvyknutí, navyše pridáva atraktívnejší dizajn – najmä v kontraste so svetlejšími odtieňmi karosérie. Základná cena štartuje na 21690 €, čo je konkurencieschopná cena medzi kompaktnými SUV, na preťahovanie zákazníkov od Golfu a spol. je to však príliš.
Text: Martin Jeník
Foto: archív
Technické údaje Subaru XV Motor 1.6i 2.0i 2.0D Usporiadanie/palivo H4/benzín H4/benzín H4/nafta Prevodovka/počet stupňov M/5 (CVT) M/6 (CVT) M/6 Zdvihový objem cm3 1 600 1 995 1998 Max. výkon kW/k 84 (114) 110 (150) 108 (147) pri ot./min. 5 600 6 200 3600 Max. krútiaci moment Nm 150 196 350 pri ot./min. 4 000 4 200 1 600 – 2 400 Dĺžka × šírka × výška mm 4 450 × 1 780 × 1 570 Rázvor mm 2635 Batožinový priestor l 380 (310)/1 270 Max. rýchlosť km/h 179 (175) 187 (187) 196 Zrýchlenie 0 – 100 km/h s 13,1 (13,8) 10,5 (10,7) 9,3 Kombinovaná spotreba l/100 km 6,5 (6,3) 6,9 (6,6) 5,6 Emisie CO2 g/km 151 (146) 160 (153) 146 Základná cena € 21 690 nepredáva sa 28990