Hyundai Motor America predstavil v Detroite nový model Veloster Turbo modelového roka 2013, poháňaný prepĺňaným motorom s výkonom 148 kW (201 k). Na internete sme ho našli aj v pohybe.
Turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec GDI s objemom 1,6 litra pod kapotou kupé Veloster Turbo dosahuje s bežným palivom výkon 148 kW (201 k) pri 6 000 otáčkach za minútu a maximálny krútiaci moment 265 Nm v rozpätí 1 750 – 4 500 otáčok za minútu. Normovaná spotreba paliva modelu s manuálnou prevodovkou podľa metodiky používanej v USA je v prepočte 8,7 l/100 km v mestskej premávke a 6,2 l/100 km na diaľnici. Motor konštrukčného radu Gamma s objemom 1,6 litra využíva dvojprúdové (twin-scroll) turbodúchadlo v kombinácii so systémom priameho vstrekovania benzínu GDI, čo zabezpečuje bezprostrednú reakciu motora a spontánny nárast výkonu. Dvojprúdové turbodúchadlá sa zvyčajne používajú na drahších motoroch s vysokým výkonom, no Hyundai túto technológiu ponúka aj v nižších segmentoch pod limuzínou Sonata 2.0T.
Dvojprúdové turbodúchadlámajú dva vstupy pre výfukové plyny v plášti turbíny. Obidva prúdy plynov reguluje obtokový ventil. Dvojprúdové turbodúchadlo získava z výfukových plynov väčšiu energiu ako bežný jednoprúdové turbodúchadlo vďaka delenému zbernému výfukovému potrubiu. Dvojprúdové usporiadanie oddeľuje prúdy výfukových plynov zo susedných dvojíc valcov štvorvalcového motora tak, že nedochádza k interferencii spomaľujúcej prúdenie plynov. Vďaka tomu sa efektívnejšie využíva kinetická energia výfukových plynov na pohon lopatkového kolesa turbíny.
K zníženiu spotreby paliva a emisií prispieva aj systém priameho vstrekovania benzínu. Kratšia dráha paliva, ktoré nemusí prekonávať nasávacie potrubie, umožňuje presnejšiu reguláciu zmesi v optimálnom momente, čím sa zvyšuje účinnosť spaľovania. Palivo sa vstrekuje vysokotlakovým čerpadlom, poháňaným od vačkového hriadeľa pod tlakom 150 barov. Priame vstrekovanie paliva umožnilo použiť pri prepĺňanom motore kompresný pomer 9,5:1, vďaka čomu motor dosahuje merný výkon 92,5 kW/l (125,6 k/l). Dná piestov sú vyklenuté dohora pre zvýšenie účinnosti spaľovania zmesi vo valcoch. S agresívnym vonkajším vzhľadom korešponduje špeciálne vyladený podvozok modelu Veloster Turbo. Hrebeňové riadenie má zmenený, bezprostrednejší prevod a rekalibrovaný posilňovač, vďaka čomu sa zvyšuje presnosť ovládania a zlepšuje spätná väzba. Štandardne sa montujú pneumatiky Kumho Solus KH25 rozmeru 215/40R18 V, ktoré poskytujú kupé s pohonom predných kolies jazdné vlastnosti bez negatívneho ovplyvnenia komfortu.
Všetky modely Veloster majú vpredu tlmičové vzpery McPherson s vinutými pružinami a plynokvapalinovými tlmičmi, priečny skrutný stabilizátor má priemer 24 mm. Zadnú nápravu tvoria vlečené ramená spojené torzne pružnou priečkou v profile písmena „V“. Integrovaný stabilizátor priemeru 23 mm znižuje nakláňanie karosérie a spevňuje vlečené ramená v priečnom smere. Na zadnej náprave sú pre zvýšenie komfortu použité jednoplášťové tlmiče.
Štandardný elektrický posilňovač riadenia MDPS (Motor-Driven electric Power Steering) má variabilný účinok podľa momentálnych jazdných podmienok. Pretože pri jazde priamym smerom posilňovač nespotrebúva nijakú energiu, prispieva k úspore paliva.
Ako alternatíva k štandardnej 6-stupňove manuálnej prevodovke sa do modelu Veloster Turbo na želanie montuje 6-stupňová automatická prevodovka s ovládačmi pre manuálne radenie Shiftronic® na volante – na rozdiel od 6-stupňovej prevodovky s dvoma spojkami EcoShift DCT štandardného modelu Veloster. Automatická prevodovka je schopná lepšie spracovať zvýšený krútiaci moment motora 1.6 Turbo GDI. Celkové prevodové rozpätie automatickej prevodovky je trocha kratšie ako rozpätie prevodovky DCT (6,0 oproti 6,38). Kratšie celkové prevodové rozpätie udržiava pri preraďovaní motor v oblasti vyššieho výkonu. Prevodovka EcoShift DCT základného modelu Veloster je vyladená pre čo najnižšiu spotrebu paliva, kým automatická prevodovka modelu Veloster Turbo je optimalizovaná pre dynamické jazdné výkony.
Zdroj: Hyundai, red