V priebehu budúceho roka sa na Slovensku začne predávať sedan strednej triedy Kia Optima. My sme využili exkluzívnu možnosť a v predstihu sme vyskúšali jeho hybridnú verziu.
Hybridná Optima sa zatiaľ predáva iba na americkom trhu, preto sme sa museli vnútorne vyrovnať s niektorými špecifikami testovaného vozidla. Všetky údaje nám totiž zobrazovalo „po americky“ – teplota vo Farrenheitoch, dojazd v míľach či spotreba v míľach na galón.
Pokiaľ však hodnotíme samotný automobil, tak musíme povedať, že Kórejčania postavili zaujímavý kus vozidla. Odporúčame verziu bez strešného okna, ktoré znižuje vnútorný priestor už aj tak dosť prikrčenej siluety. Inak je interiér poskladaný z kvalitných materiálov, palubnej doske nechýba kožený poťah. Zadní pasažieri si užívajú dostatok miesta na nohy, horšie je to s hlavou a najhoršie s batožinou. Jej priestor výrazne obmedzujú batérie, preto na ňu ostalo iba podpriemerných 280 litrov bez možnosti sklápania sedadiel.
Hybridný pohon kombinuje 2,4-litrový benzínový štvorvalec a elektromotor s výkonom 34 kW, ktorý cez 6-stupňovú automatickú prevodovku svižne poháňa predné kolesá. Pri naštartovaní vozidla sa vždy najprv spustí elektromotor. Spoluprácu oboch pohonov sa podarilo vyladiť na výbornú. Pripojenie jedného alebo druhého pohonu si okrem niektorých situácií takmer nevšimnete. Optime slúži ku cti, že elektromotor vie potiahnuť auto až do rýchlosti 100 km/h a benzínový motor vypína aj pri nízkej záťaži na diaľnici (jazda dole kopcom rýchlosťou 130 km/h). S pohodlným podvozkom sa auto hodí na zdolávanie kilometrov, no riadeniu chýba cit.
Kratšie mestské jazdy vie auto zvládnuť na elektromotor. Nám sa počas testu, keď sme jazdili v meste aj po diaľniciach, podarilo dosiahnuť spotrebu 6,7 l/100 km, pričom výrobca udáva priemernú spotrebu podľa amerických noriem 6,3 l/100 km.
Importér momentálne neuvažuje nad hromadným dovážaním hybridnej Optimy na náš trh, no vzhľadom na americkú cenu 26 500 dolárov (cca 19 120 eur) ide o zaujímavú ponuku. Individuálne požiadavky však vraj vedia uspokojiť.
Text: Martin Šebesta
Foto: PANER
HODNOTENIE:
\* \* \* \* 4 \+ Zladenie benzínového a elektrického pohonu, kvalita materiálov a spracovania, priestor na nohy vzadu, spotreba.
\- Batožinový priestor, variabilita, vnútorný priestor na výšku so strešným oknom.
Technické údaje: Kia Optima Karoséria Dĺžka x šírka x výška (mm) 4 845 × 1 830 × 1 450 Rázvor (mm) 2 795 Objem batožinového priestoru (l) 280/- Objem palivovej nádrže (l) 65 Podovozok Predná náprava viacprvková náprava Zadná náprava viacprvková náprava Brzdy vpredu/vzadu kotúčové/kotúčové Rozmer pneumatík 215/55 R17 Prevodovka A6 Pohon predných kolies Motor Usporiadanie/palivo R4/benzín Zdvihový objem (cm3) 2 359 Výkon (kW/k) 154/209 pri ot./min. 6 000 Krútiaci moment (Nm) 265 pri ot./min. 4 250 Jazdné výkony Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,2 Maximálna rýchlosť (km/h) 195 Spotreba (l/100 km) 6,7/5,8/6,3 Emisie CO2 (g/km) – Cena Základná cena verzie (€) 19 120 \* \*cena podľa amerického trhu