Saab je na konci

Automobilový svet bude onedlho chudobnejší o jednu značku. Švédsky Saab požiadal súd o vyhlásenie bankrotu.
Vydané  Text: 
Pravdepodobne poslednú možnosť záchrany Saabu, ktorou bol vstup čínskeho investora Youngman, zmietol zo stola koncern General Motors. Bývalý vlastník sa obával, že tento krok by uškodil jeho záujmom a v prípade uzavretia spolupráce by GM Saabu neumožnilo ďalej využívať jeho patentované technológie. Vzhľadom na to, že Saab 9-5 do veľkej miery zodpovedá Opelu Insignia, menší model 9-3 je Opel Vectra a SUV 9-4X sa prakticky zhoduje s Cadillacom SRX, Saab by nemal čo vyrábať. Očakáva sa, že súd do niekoľkých dní otvorí konanie, v ktorom sa budú môcť prihlásiť veritelia. Automobilovú divíziu výrobcu lietadiel Saab, ktorá vznikla pred 64 rokmi, čiastočne prevzal americký koncern začiatkom deväťdesiatych rokov, na prelome tisícročí mal už úplnú kontrolu. V rámci vlastného upratovania pri bankrote v roku 2009 GM označil Saab za ohrozenú divíziu a ponúkol ho na predaj. V hodine dvanástej sa stratovej firmy ujal holandsky podnikateľ a vtedajší vlastník Spykeru Viktor Muller. Ani on však nedokázal zázraky. Plány na nové modely s motormi od BMW ostali iba na papieri, linka vo Švédskom Trollhättane sa zastavila v marci 2011. Saab totiž neplatil za komponenty a tak sa mu dodávatelia revanšovali zastavením kohútikov. Situáciu zhoršilo tiež viacnásobné meškanie vyplácania miezd väčšine zamestnancov, firmu mohli okamžite poslať ku dnu odbory. Iskierku nádeje vzbudili rokovania s čínskymi investormi Youngman a Pang-Da, ktorí mali prevziať minimálne 54 percent firmy a zafinancovať vývoj troch nových modelov. Proces uzatvárania dohôd spomalila byrokracia. O záchranu sa tiež pokúsil ruský boháč Vladimir Antonov, ktorého však neodobrila Európska investičná banka. Na jeseň sa Saab pokúsil ešte raz o reštrukturalizáciu. Súdom pridelený správca začiatkom decembra konštatoval, že automobilka nemá peniaze a nemá ani realistický výhľad nejaké získať. Definitívnu bodku za šancou získať záchranných 600 miliónov eur z Číny dali Američania. Muller už vyhlásil, že svoju investíciu do Saabu kompletne odpíše. Saab zamestnával približne 3 600 ľudí, za rok 2010 vyrobil iba 31 696 áut, čo bola približne polovica plánovaného počtu.







Inzercia