Jazda s BMW radu 3. Dvaja ľudia sa do seba môžu zamilovať na prvý pohľad, po prvom dotyku alebo po prehodení prvých pár slov. Do auta, zvlášť do BMW, sa však môžete zaľúbiť aj po prvom vážnejšom stlačení plynového pedála.
Priestorová stiesnenosť hraničiaca s obopnutím tela vozidlom sa s novou generáciou presúva do minulosti. Kedysi medzi dlhoročnými priateľmi fungovala komunikácia aj bez slov. Stačilo šepnúť „328i“ a všetci naokolo vedeli, že treba prejaviť úctu spievajúcemu a trúbiacemu šesťvalcu, slabším náturám dokonca prebleskla tvárou závisť. Dnes sa šušká skôr o odborných výrazoch ako Twin Power Turbo, Connected Drive, Head-up Display, Top View, Night Vision s rozpoznávaním chodcov, monitor mŕtveho uhla či Speed limit. Priveľa techniky, priveľa angličtiny, priveľa príplatkových prvkov. Z pôvodného auta zlepšeného niekoľkými doplnkami sa stalo auto s troma príplatkovými úrovňami výbavy: Sport, Luxury a Modern.
Pre všetkých však platí jedno: pokiaľ sedíte vpredu, tak ste vpredu. Tu sedí šéf so svojím vyvoleným spolujazdcom a rozhoduje o všetkom, čo sa práve deje. A to bez dlhého rozmýšľania. Znalci BMW už o ovládaní i-Drivu a ostatných vecí vedia svoje a nováčikovia si v Bavoroch zvyknú rýchlo. Jasne zostavené menu, logicky umiestnené ovládače, prehľadné inštrumenty, špičková ergonómia a k tomu na telo padnúce sedadlá. Sadnete si a ani sa vám nechce vystúpiť, tak príjemne a dynamicky sa trojka prilepí k asfaltu. Tlmiace časti (po prvý raz s príplatkovými adaptívnymi tlmičmi) ignorujú všetky známe poškodenia ciest, no podstatné informácie posúvajú ďalej. Elektromechanické riadenie s premenlivým účinkom posilňovača posiela 1,5 tony vážiace vozidlo presne tam, kam si to vodič praje. Aj keď sa stále nedoťahuje na jemné majstrovstvo príplatkovej aktívnej verzie.
Trojka s pohonom zadných kolies bola vždy bez vplyvov pohonu na riadenie, riziko nečakane odstreľujúcej zadnej časti sa však podarilo eliminovať až nedávno. Novinkou je zmena nastavenia vozidla podľa pokynov tlačidla. Podľa výbavy sa mení charakter spätnej väzby motora, aktívneho riadenia a pruženia. Medzi režimami Comfort a Sport+ je iba pár stlačení tlačidla, ale auto sa vie výrazne zmeniť z diaľničného krížnika na vymetača zákrut.
Rovnako výrazne si všimnete nové časy aj medzi motormi: atmosféra je zabudnutá, čo pri štvorvalcoch nie je tragédiou. No pod kapotou modelu s označením 328i už nenájdete radový šesťvalec, ale prepĺňaný štvorvalec s výkonom 180 kW (245 k). Časom sa pridá aj verzia s výkonom 135 kW (184 k), na jeseň roku 2012 očakávame hybridnú kombináciu prepĺňaného šesťvalca s elektromotorom a výkonom 250 kW (340 k). Nafta? Jasné! Zo začiatku to bude známa dvojlitrová 320d a jej ekobrat 320d EDE, neskôr slabšie verzie 316d a 318d s rovnakým objemom, no výkonom 85 a 105 kW (116 a 143 k).
Naspäť k otázke, čo dokáže 328i. Ľudia, ktorí nosia automatické hodinky a počúvajú vinylové platne, musia najprv oplakať ikonický atmosférický šesťvalec. Prepĺňaný radový štvorvalec ich asi veľmi nerozpáli, zvlášť, keď ťahá od nízkych otáčok a pri ich limite (pri 7 000 ot./min.) je trochu ukvákaný. Ostatní, najmä ak im nezáleží na zvuku, si budú pochvaľovať rovnomerný ťah 350 newtonmetrov bez turbo výstrelkov, s vysokou kultúrou vysokou chodu a úsporným potenciálom benzínového motora.
Zvlášť pôjdete do kolien zo spojenia s príplatkovou osemstupňovou automatickou prevodovkou. Široký rozsah prevodov a malé rozdiely medzi jednotlivými stupňami udržia motor v optimálnych otáčkach. Ak si zvolíte verziu Sport, dostanete aj radenie pádlami pod volantom a ešte kratšie časy zmeny prevodov, ktoré sa blížia k dvojspojkovým prevodovkám. V úspornom režime Eco Pro sa prevodovka od ZF nikam neponáhľa, roztiahne prevody a sotva pustí motor nad 2 500 ot./min. Na pokyn však veľmi pohodlne (stovka za 5,9 s) a rýchlo vyrazí vpred.
Pohodlne – to je hlavné heslo interiéru. Plus deväť centimetrov na dĺžku a natiahnutý rázvor sa zhutnili v náraste miesta na zadných sedadlách o 15 milimetrov, čo je presne rozdiel medzi otlačenými kolenami a príjemným cestovaním aj na dlhé trasy. Zadní pasažieri s výškou do 1,8 metra sa zmestia bez problémov, zasunú si nohy pod predné sedadlá a vydajú sa s vetrom opreteky. Najmä ak vozidlo s hodnotou cw 0,26 nekladie vetru veľký odpor. Najskôr pre plochý podvozok, kryty motora či deflektory pred prednými kolesami, ktoré výrazne znižujú vírenie vzduchu. Aj vďaka tomu môže nová trojka rozvíriť vzduch v prémiovej strednej triede a sťažiť život konkurentom. Napríklad aj pre dobre fungujúce a originálne otváranie batožinového priestoru. Nový Mníchovčan je už taký – tlačí ho turbo a adrenalín dávkuje na požiadanie.
Text: Jörn Thomas
Foto: Hans-Dieter Seufert
Technické údaje BMW 3 Motor 328i 335i 320d EDE 320d Usporiadanie/palivo R4/benzín R6/benzín R4/nafta R4/nafta Prevodovka/počet stupňov M/6 (8/A) M/6 (8/A) M/6 (8/A) M/6 (8/A) Zdvihový objem cm3 1 796 2 979 1 995 1 995 Max. výkon kW/k 180 (245) 225 (306) 120 (163) 135 (184) pri ot./min. 5 000 – 6 500 5 800 – 6 000 4 000 4 000 Max. krútiaci moment Nm 350 400 380 380 pri ot./min. 1 250 – 4 800 1 200 – 1 500 1 750 – 2 750 1 750 – 2 750 Dĺžka × šírka × výška mm 4 624 × 1 811 × 1 429 (EDE 1 416) Rázvor mm 2 810 Batožinový priestor l 480 Max. rýchlosť km/h 250 (250) 250 (250) 250 (250) 250 (250) Zrýchlenie 0 – 100 km/h s 5,9 (6,1) 5,5 (5,5) 8,0 (8,1) 7,5 (7,6) Kombinovaná spotreba l/100 km 6,4 (6,3 7,9 (7,2) 4,1 (4,1) 4,5 (4,4) Emisie CO2 g/km 149 (147) 186 (169) 109 (109) 119 (117) Základná cena € 37 900 44 200 35 400 35 400