Nebojte sa parkovať

Už ste sa dnes pri parkovaní zapotili? Radšej to prenechajte automatickému parkovaciemu systému. V teste sa museli presadiť proti skúsenému parkovačovi.
Vydané  Text: 
Pamätáte sa, ako frčali vtipy o ženách a ich schopnosti parkovať? Že bolo takmer nemožné, aby poriadne zaparkovali? Dnes majú pomocníka: automatizovaný parkovací systém. Na porovnanie sa dostavili už takmer druhé generácie parkovacích systémov v BMW radu 5, Mercedese CLS, Škode Superb a VW Sharan. Všetci štyria kandidáti merajú viac ako 4,8 metra – CLS skoro presahuje 4,9 m – čo znamená, že pri parkovaní patria medzi ťažké prípady. Na takýchto dlháňov sa hľadajú parkovacie miesta veľmi ťažko a pokiaľ nemáte dostatok skúseností, tak v meste je hľadanie vhodnej medzery takmer nekonečným príbehom. Konkrétnejšie: systémy vo VW a v Škode potrebujú medzeru, ktorá je o 80 cm dlhšia než auto, BMW predlžuje o 1,2 metra a Mercedes o 1,3. Jeden z vodičov sa spontánne rozhodol, že bez predošlého nacvičovania s autami sa zmestí aj do menšej medzery. Na zohriatie poslúžilo sedemmetrové parkovacie miesto. Mercedes sa prezentoval zvláštnosťou: parkovací systém je primárne stále aktívny a pokiaľ nemáte o jeho služby záujem, tak ho musíte vypnúť. Išli sme vedľa radu zaparkovaných áut a keď sme zazreli voľnú medzeru, asistent hneď zbystril pozornosť, na tachometri sa zobrazilo P spolu so šípkou vpravo a elektronika už len čakala na potvrdenie, aby mohla spustiť parkovací manéver. Po potvrdení tlačidlom OK, zaradení spiatočky na automatickej prevodovke a pustení brzdy zažívate situáciu ako z hororu: pustíte volant a ten sa točí najprv doprava, potom doľava – akoby ho riadila neviditeľná Božia ruka. CLS vkĺzlo do parkovacieho boxu a vodič pritom iba brzdou reguloval rýchlosť vozidla. Pri rýchlosti nad desať km/h sa systém vypne, lebo servomotory nestíhajú točiť volantom, prípadne, ako v Sharane s manuálnou prevodovkou, sa surovo zapojí ESP a spomalí vozidlo. Do sedemmetrového boxu sa všetci štyria zmestia ľavou zadnou. Človek za volantom mal jednu výhodu – je rýchlejší, ale nie výrazne. Ďalší krok: šesť metrov a s tým aj výzva spojená s minimálnou hranicou pre Mercedes. Návod na používanie síce hovorí, že potrebuje približne 6,3 metra, ale bez reptania zvládne aj o 30 centimetrov kratšiu medzeru. V spojení so schopným počítačom poskytujú autá viac, než sľubuje výrobca. Navyše nás udivovala parkovacia schopnosť presného zaparkovania všetkých štyroch asistentov. Bočné ultrazvukové snímače v prednom a zadnom nárazníku najprv oznámia, že objavili primeranú medzeru. Podmienkou je, že musíte ísť vedľa radu zaparkovaných áut, ale nie veľmi blízko. Väčšina asistentov zatiaľ zvláda iba bežné pozdĺžne parkovanie v rade vozidiel, priečne do 90-stupňového uhla zaparkuje z testovaných vozidiel iba Sharan. Ďalším vývojovým krokom bude, že sa do parkovacieho baletu zapojí aj brzda, lebo momentálne musí vodič striehnuť a pozerať na displej, prípadne počúvať pípanie snímačov, aby nevrazil do auta stojaceho pred ním. Zodpovednosť je stále na vodičovi, čo vám podobne ako pri navigácii, oznámi zodpovedajúci oznam. V momente, keď systémy nájdu zodpovedajúcu medzeru, vydajú pred prekážkou výstražný zvuk. Iba VW sa zľahka oprie o nárazník a je takisto aj jediný, ktorému stačí 5,6-metrová medzera, aj keď dvakrát sa signál ozval o čosi neskôr. BMW, Mercedes a Škoda sa takejto medzery vzdali, ale 5,8-metrovou už nepohrdli. Testovací jazdec sa však vyznamenal. Zaparkoval vždy rýchlejšie a zmestil sa aj do medzery s dĺžkou 5,5 metra. V každom prípade bolo parkovanie namáhavé, aj keď rýchle. Musíme však uznať, že na manuálne parkovanie potrebujú autá s neprehľadnou karosériou na dĺžku o čosi viac priestoru než je dĺžka jedného papiera formátu A3. Vzhľadom na svoju dĺžku nás svojimi parkovacími schopnosťami najviac prekvapil Mercedes, ktorý zakaždým zaparkoval ukážkovo rovnobežne s chodníkom, a pokiaľ to bolo potrebné, tak bol aj dostatočne rýchly. To sa páčilo najmä netrpezlivým účastníkom. Záujemcov o novú päťku celkom potešia aj schopnosti bavorského systému. Škoda a VW nám pripravili dve sklamania: Superb sa dvakrát nedostal do medzery dlhšej o 80 centimetrov a Sharan sa dvakrát zľahka dotkol vozidla pred sebou bez toho, aby o tom najprv výstražne varoval vodiča. Nasledujúce zistenie sme na začiatku testu úplne neočakávali: dnešné parkovacie systémy sú skoro také dobré ako vodiči, ktorí si svoje parkovacie umenie každodenne a dlhoročne cibrili v úzkych uličkách. Ba čo viac: v obytných zónach s úzkymi uličkami pomáhajú k plynulosti premávky. Každý už asi zažil moment, keď sa úplne vystresovaný vodič opätovne púšťal do parkovacieho manévru a nie a nie zaparkovať. Keďže ho nebolo kadiaľ obísť, tak ste sa na to trápenie museli pozerať. A nie vždy musela za volantom sedieť žena. Text: Marcus Peters Foto: Achim Hartmann Výkrik: Testovaní parkovací asistenti parkujú tak dobre ako skúsený vodič. Podporuje však nesamostatnosť – časom zabudnete zautomatizované pohyby. Ako sme testovali V uličke s obrubníkom sme testovanými autami zaparkovali tak, aby sme vytvorili krokomerom presne vymeranú vzdialenosť. Z viacerých parkovacích pokusov sme nakoniec vybrali ten najlepší. Testovací vodič však na rozdiel od nich nesmel s vozidlami predtým trénovať. Výsledok Všetci testovaní parkovací asistenti presne zaparkovali, pozitívne vyčnieval iba Mercedes. Sharan zvládol väčšinu situácií bez zaváhania, iba v najužšej medzere prišiel brzdný zásah neskoro a VW sa zľahka dotkol vozidla pred ním. Tabuľka: Odstup od obrubníka naozaj nepatrný Výrobca BMW Mercedes Škoda VW Dĺžka vozidla mm 4 899 4 940 4 838 4 854 S asistentom 6 metrov s 30 32 43 29 Odstup od obrubníka vpredu/vzadu cm 16/16 25/25 11/11 10/11 Manuálne 6 metrov s 18 20 21 22 Odstup od obrubníka vpredu/vzadu cm 20/17 19/20 35/36 20/8 S asistentom 5,8 metrov s 46 35 42 41 Odstup od obrubníka vpredu/vzadu cm 15/14 21/22 9/4 14/5 Manuálne 5,8 metrov s 22 35 23 41 Odstup od obrubníka vpredu/vzadu cm 18/20 21/21 18/6 17/10 S asistentom 5,6 metrov s ¦ ¦ ¦ 60 Odstup od obrubníka vpredu/vzadu cm ¦ ¦ ¦ 14/13 Manuálne 5,6 metrov s ¦ ¦ ¦ 41 Odstup od obrubníka vpredu/vzadu cm ¦ ¦ ¦ 28/20







Inzercia