Nový Yaris má podľa Toyoty okrem iného aj jednu dôležitú úlohu: prilákať mužov a predbehnúť v predajných štatistikách ženskú klientelu. Čo teda ponúka táto kabelka?
Pre Toyotu je malý Yaris dôležitý model. Na celom svete sa ich predalo celkovo 5,5 milióna kusov, čo bol pri tvorbe tretej generácie skutočný záväzok. Tretia generácia sa tak stala pre japonskú automobilku výzvou a pokúsi sa ňou zlomiť chabý záujem o Yaris u mužskej klientely. Zatiaľ si za volant sadajú s drvivou majoritou ženy. Toyota by bola rada, keby minimálne polovicu zo všetkých predaných Yarisov vlastnili muži do 45 rokov.
Nový Yaris vyzerá dravšie. Hrany a dynamické línie sa stali korením pre malú Toyotu a výrazne jej pomohli k vážnejšiemu vizuálnemu prejavu. K dispozícii budú dve verzie karosérii, troj- a päťdverová. Na prvý pohľad je Yaris o niečo väčší ako jeho predchodca. V číslach to až také markantné nie je, no predsa len sa nevyhol zväčšovaniu, čo pomohlo najmä batožinovému priestoru, ktorý síce nezískal na objeme, no predĺžila sa jeho ložná plocha. Na dĺžku Yaris podrástol o 100 mm.
V interiéri je nový Yaris celkom nové auto a pôsobí dobre vymodelovaným a kvalitným dojmom. Na rozdiel od predchádzajúcich verzií vyzerá Yaris vnútri ako dospelé auto, za čo vďačí najmä presunutiu prístrojov z horno-strednej časti palubnej dosky za volant. Toyota v rámci výbav ponúka aj verziu s multimediálnym systémom s dotykovou obrazovkou, ktorý zabezpečí aj prístup na internet. Veľký displej v strede palubnej dosky dotvára celkový dobrý dojem zvnútra.
Malý Yaris, rovnako ako jeho predchodcovia, má namierené najmä do mesta, čomu bola tentoraz kladená zvýšená pozornosť s výrazným akcentom na európskeho zákazníka. Európsky trh dostane vozidlá so zmenením priemerom prevodu riadenia, ktoré pri jednom otočení volantom posunie hrebeň riadenia o 56 mm. Ostatok sveta sa bude musieť uspokojiť s 50 mm. Tiež boli upravené tlmiče a pruženie tak, aby vyhovovali európskym požiadavkám.
Pod kapotu sa dostali zatiaľ tri motorizácie. Najmenší jednolitrový agregát s trojicou piestov je kombinovaný s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou a patrí vyslovene do mesta. Potenciálne najpredávanejším motorom by sa mohla stať 1,33-litrová jednotka, s ktorou výborne funguje kombinácia so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Ponuku motorov uzatvára naftová jednaštvorka, ktorá má síce papierovo najnižšiu spotrebu, no vyžiada si aj najvyšší vstupný kapitál. Budúci rok by sme sa mohli dočkať aj hybridnej verzie.
Toyota chce zabojovať „o mužskú ruku“ najmä výbavou Style, ktorá by svojimi doplnkami a technickými hračkami mohla vzbudiť chlapský záujem. Svoje by mal povedať aj dravší dizajn a dospeláckejší interiér. Či sa podarí Toyote dosiahnuť svoj cieľ, uvidíme odstupom času. Na Slovensku plánuje predať ročne 800 Yarisov a do bojov o svoje miesto v tohtoročných štatistikách vstúpila od septembra.
Text: Samuel Vanko
Foto: archív
Technické údaje Toyota Yaris Motor 1.0 VVT-i 1.33 Dual VVT-i 1.4 D-4D Usporiadanie/palivo R3/benzín R4/benzín R4/nafta Prevodovka/počet stupňov M/5 M/6 (A/6) M/6 Zdvihový objem cm3 998 1 329 1 364 Max. výkon kW/k 51/69 73/99 66/90 pri ot./min. 6 000 6 000 3 800 Max. krútiaci moment Nm 93 125 205 pri ot./min. 3 600 4 000 1 800 – 2 800 Dĺžka × šírka × výška mm 3 885 × 1 695 × 1 510 Rázvor mm 2 510 Batožinový priestor l 286 Max. rýchlosť km/h 155 175 175 Zrýchlenie 0 – 100 km/h s 15,3 11,7 10,8 Kombinovaná spotreba l/100 km 4,8 5,4 3,9 Emisie CO2 g/km 110 123 104 Cena\* € 9 990 12 790 14 590 \*Platí pre 5 dverový hatchback