Jazda: Až o štvrtinu nižšia spotreba paliva, rekordne nízky aerodynamický odpor a emisie CO2. Bruselský vlk sa teda, zdá sa, nažral do sýtosti. Ostal Mercedes triedy M celý?
Mercedes urobil všetko pre to, aby prísni bruselskí úradníci i ekologicky zameraní vrhači paradajok a vajec vzali veľké SUV na milosť. Nová trieda ML, ktorá sa v konečnej fáze vývoja testovala prostredníctvom konštrukčnej spoločnosti aj v susednej Českej republike, stelesňuje nový, spoločensky zodpovednejší prístup a aj opticky pôsobí umiernene. Oproti agresívnemu štýlu Audi Q7 a dravej vizáži BMW X5 je to zreteľný posun. Tento ústupok bol asi nutný, na druhej strane sa nemožno ubrániť pocitu, že tretia generácia triedy M (typ W166) stratila niečo z kúzla tej predchádzajúcej. Silne akcentované rozšírené blatníky, ktoré jej dodávali patričný švih, boli položené na oltár aerodynamiky a pod kapotu sa opäť nasťahoval štvorvalec.
Svoju väčšiu dĺžku nová generácia skrýva úspešne, celkovo však pôsobí subtílnejšie než tá predchádzajúca a vďaka veľkorysejšiemu využitiu ľahkých materiálov v konštrukcii váži takmer rovnako. Medzigeneračne sa zlepšila priestrannosť interiéru a „emko“ celkovo pôsobí užívateľsky príjemnejšie. Ergonómia je špičková, napriek prítomnosti množstva systémov nie je problém sa za volantom rýchlo zorientovať. Ženy ocenia menšie páčky pod volantom, rovnako ako rad odkladacích priestorov na drobnosti, na relatívne úzke vonkajšie spätné zrkadlá si však budú asi chvíľu zvykať, rovnako ako na horší výhľad smerom vzad. Operadlá zadných sedadiel sa dajú polohovať a po vyklopení sedadla vytvárajú s podlahou kufra rovnú plochu, pričom základný objem 690 litrov uspokojí aj náročnejších cestovateľov, 2 010 l pri využití po strechu je rekord tejto triedy.
Mercedes začína ponúkať novú triedu M s tromi motormi, a to výhradne so sedemstupňovou automatickou prevodovkou 7G-Tronic Plus a so systémom stop-štart. Prvé zvezenie potvrdilo očakávania. Zážihový šesťvalec (3,5 l/225 kW) vyniká vysokou kultúrou chodu a výborným odhlučnením, rovnako ako plynulým prísunom výkonu a krútiaceho momentu. Udávanú normovanú spotrebu 8,5 l/100 km dosiahnete len ťažko, nami nameraných 11,3 l je však solídna hodnota. Ako zlatá stredná cesta sa ukázal vznetový šesťvalec ML 350 Bluetec, ktorý rovnako ako štvorvalec vďaka vstrekovaniu močoviny spĺňa normu Euro 6. Zásluhou krútiaceho momentu 650 Nm dostupného už v rozsahu 1 600 – 2 400/min. pôsobí celkovo ešte živšie. Fakt, že agregát spaľuje naftu, pri jazde takmer nevnímate. Odhlučnenie je výborné a zvukový prejav sa blíži zážihovým motorom. A nameraná spotreba na úrovni 8,3 l/100 km rozhodne poteší.
Najviac zvedaví sme však boli na návrat štvorvalca pod kapotu Mercedesu M, ktorým je motor 250 Bluetec s famóznymi 500 Nm, známy okrem iného aj z triedy S. Z dynamickej stránky stačí a z hľadiska spotreby medzi veľkými SUV exceluje údajom na úrovni sedanov strednej triedy. Avizovaných šesť litrov je síce len zbožným prianím, ktoré sa výborne vyníma v reklamách, no ako sme si mohli sami overiť, dá sa pomerne ľahko dosiahnuť spotreba o pol až liter väčšia, ako je papierové číslo. Kto si teda priplatí za väčšiu, 93-litrovú nádrž, zvládne cestu naprieč Európou bez tankovania. Z hľadiska ekonomiky prevádzky je ML 250 Bluetec medzi vozidlami tejto kategórie teraz nedosiahnuteľné. No zaplatíte za to daň v podobe horšej kultivovanosti. Štvorvalec je hlučnejší a neprepočujete ani jeho klepot. Mnohí navyše budú možno vnímať existenciu tohto motora v prémiovom SUV ako nedôstojnú. Na druhej strane v krajinách, kde zdanenie berie do úvahy aj výšku emisií CO2 (pri 250 Bluetec je len 158 g/km), majiteľ ušetrí aj v tomto smere.
Na ceste pôsobí nová trieda M veľmi isto, riadenie aj podvozok sú pritom vláčnejšie, než sme zvyknutí pri Audi Q7 či BMW X5. Najmä príplatkový systém aktívnych stabilizátorov (pozri vložený článok) znižuje náklony na minimum a výrazne zvyšuje agilitu pri prejazde zákrut. Všetky verzie majú štandardne stály pohon všetkých kolies (50 : 50) s funkciou pribrzďovania kolies suplujúcu uzávierky diferenciálov. S offroadovým paketom s redukčnou prevodovkou a asistentom jazdy v teréne Mercedes M prejde aj veľmi náročné pasáže, o čom sme sa mohli presvedčiť v testovacom stredisku (upravenom lome) rakúskeho autoklubu. Vodič si môže vybrať zo šiestich jazdných režimov. Vzduchové pruženie, ktoré je alternatívou k oceľovým pružinám s adaptívnymi tlmičmi, výborne tlmí nerovnosti a umožňuje zväčšiť svetlosť z 255 na 285 mm a brodivosť z 500 až na 600 mm.
Prvé kusy novej triedy M k nám dorazili 21. novembra. Postupom času sa na náš trh dostane aj hybridná verzia a výkonný variant ML 63 AMG.
Text: Vladimír Löbl
Foto: archív
**KOMU SA POSTAVÍ DO CESTY?**
Nové „emko“ si bude musieť zmerať sily s početnou konkurenciou z radov nemeckých (prevažne prémiových) značiek. Podobne univerzálny z nich je len Volkswagen Touareg, zatiaľ čo Audi Q7, BMW X5 a Porsche Cayenne sú modely zamerané prakticky len na jazdu po ceste. Na podobnú cieľovú skupinu sú zamerané aj Jeep Grand Cherokee, Land Rover Discovery, Range Rover Sport či Infiniti FX 50.
Technické údaje Mercedes M Motor ML 350 Blue Ef. ML 250 Bluetec ML 350 Usporiadanie/palivo V6/benzín R4/nafta V6/nafta Prevodovka/počet stupňov A/7 A/7 A/7 Zdvihový objem cm3 3 498 2 143 2 987 Max. výkon kW/k 225/306 150/204 190/258 pri ot./min. 6 500 4 200 3 600 Max. krútiaci moment Nm 370 500 620 pri ot./min. 3 500 – 5 250 1 600 – 1 800 1 600 – 2 400 Dĺžka × šírka × výška mm 4 804 × 1 926 × 1 796 Rázvor mm 2 915 Batožinový priestor l 690/2 010 Max. rýchlosť km/h 235 210 224 Zrýchlenie 0 – 100 km/h s 7,6 9,0 7,4 Spotreba paliva l/100 km 10,9/7,1/8,5 7,0/5,4/6,0 7,8/6,3/6,8 Emisie CO2 g/km 199 158 179 Základná cena € 57 240 55 440 59 220