Jazda: Mazda CX5. Ešte pred premiérou na frankfurtskom autosalóne sme ako jediní zo Slovenska mali možnosť zviezť sa s prototypmi Mazdy CX-5 na opustených cestách Islandu. Prvýkrát sme tak šoférovali SUV so spotrebou pod päť litrov nafty.
Na počasie sme mali nezvyčajné šťastie. Slnko na islandské pomery takmer pálilo, a tak tých pár majiteľov kabrioletov, čo na vulkanickom ostrove tesne pod polárnym kruhom sú, hneď zložilo strechu. A Islanďanky sa po Reykjavíku prechádzali naboso. Veď predsa ortuť sa v auguste vyšplhala na 14 stupňov Celzia.
Island je veľmi neobvyklé miesto. Ostrov je sčasti pokrytý šťavnatou zeleňou pretkanou nespútanými riekami a vodopádmi, sčasti schovaný pod vrstvou mohutných ľadovcov a na zvyšku pokrytý nepriestupnou púšťou sopečného pôvodu, z ktorej sa na povrch predierajú známky stálej sopečnej činnosti: chumáče pary, gejzíry či síra. A tiež tu nenarazíte na veľa ľudí. Na ploche o niečo väčšej ako dve Slovenská žije iba 320 000 obyvateľov. A ako sami Islanďania s úsmevom dodávajú, dokonca aj oviec tu žije viac – vraj 600 000. Takže Island je aj ideálna pustatina na otestovanie vozidla, ktoré má ešte nejaký čas ostať skryté očiam verejnosti.
Mazda CX-5 mala svetovú výstavnú premiéru autosalóne vo Frankfurte, na veľa trhov vrátane nášho sa však dostane až na jar roku 2012. Teraz teda ešte prebiehajú záverečné úpravy a modifikácie, ktoré sú pri vývoji auta obvyklé. A preto sme radi prijali unikátnu možnosť zúčastniť sa na posledných testovacích jazdách s prototypmi. Boli sme na auto zvedaví aj z toho dôvodu, že Mazda CX-5 má veľké ambície. Jednak je to vozidlo v nabitom segmente kompaktných SUV, kde majú silné slovo modely od Škody Yeti až po VW Tiguan, jednak ako prvá prináša kompletný súbor moderných konštrukčných riešení na efektívnejšiu jazdu, ktorému Mazda hovorí Skyactiv.
Skyactiv zahŕňa všetko od novej generácie motorov a prevodoviek cez upravené podvozky až po ešte ľahšie karosérie. Túto techniku sme už niekoľkokrát predstavili, dokonca sme jazdili aj s jedným z prvých prototypov, čiže mulou budúcej Mazdy 6. Teraz sme dostali možnosť prvýkrát posúdiť schopnosti revolučného prístupu na prakticky už sériovom vozidle, navyše hneď v niekoľkých variantoch. A že ide o niekedy doslova prevratné inovácie, dokazujú najlepšie motory svojimi kompresnými pomermi: zatiaľ čo benzínový dvojliter vďaka extrémne vysokému stupňu kompresie 14:1 prekoná i superšportové Porsche 911 GT3 RS (to má „len“ 12,6 : 1), naftový štvorvalec 2.2 l je s rovnakou hodnotou naopak prvý v opačnom smere (Mitsubishi 1.8 DI-D ponúka 14,9 : 1).
Inžiniera takéto údaje doslova nadchnú, bežného užívateľa bude viac zaujímať, čo to všetko znamená pre jazdu. A tak mierime k štvorici prototypov, ktoré čakajú schované kdesi v horách, necelú hodinu jazdy na sever od Reykjavíku. Maskovanie má auto len povrchové, napriek tomu celkom zdatné, takže sa ťažko odhadujú vonkajšie rozmery. Podľa predbežných technických údajov, ktoré sa v detailoch budú ďalej upravovať, meria auto 4,56 m, čo je medzi autami tejto triedy bežná dĺžka. Pomerne značná je šírka 1,84 m, taktiež rázvor 2,70 m patrí medzi údaje, ktorými sa môže Mazda CX-5 chváliť. Celkovo je v rámci kompaktných SUV skôr väčšie, čo je prvá dobrá správa: súbor Skyactiv neznamená, že by sa robili zjavné kompromisy napríklad práve v oblasti rozmerov.
Poznať to aj v interiéri: pôsobí vzdušne a priestranne. Dokonca aj batožinový priestor je na vrchole: má mať 490 l plus ďalších 10 sa skrýva pod podlahou, kam rovnako ako v Mazde 6 môžete uložiť kryt s praktickou sťahovacou roletkou v prípade, že sklápate zadné sedadlá. Príjemná je aj jednoduchá prístrojová doska, hoci v testovacích vozidlách je rad dielcov ešte provizórnych. Aj CX-5, napriek svojej ultramodernej konštrukcii, zostáva Mazdou, ako ju poznáme: do auta sadnete a môžete vyraziť. Lenže tým akoby sa podobnosť napríklad so súčasnou „šestkou“ skončila.
Človek čaká ostrú reakciu ľahkého riadenia a namiesto toho sa príjemnejšie vzdorovitý posilňovač postará o prvé prekvapenie. Pocit na volante je úplne iný: nová geometria podvozka je nastavená na lepšiu stabilitu v pozdĺžnom smere a izoláciu kolies, čím vozidlo akoby stratilo trochu z tradičnej hravosti japonských áut, no výrazne si polepšilo pokojom. Prejazd nerovností takmer nepocítite, premenný účinok posilňovača a strmšie riadenie pritom zaistí dostatočný kontakt i v sérii zákrut. Oveľa stabilnejší je zadok, čo konštruktérov viedlo k neobvyklému riešeniu: plné kotúče vzadu majú mierne väčší priemer ako tie chladené vpredu (303 vs. 297 mm). Avšak pri všetkej úcte ku konštruktérom podvozka: pokojné pruženia a istotu v zákrutách dnes ponúka veľa konkurentov. Oveľa zásadnejšia je inovácia na motoroch. Vyskúšať sme mohli naftový aj benzínový, manuálnu prevodovku aj automat, jednoznačne najlepšie však je spojenie turbodiesela s novým „šesťkvaltom“.
Vznetový motor si síce zachoval objem 2,2 l, čo je príliš veľká kubatúra, no keď zistíte, čo kombinácia ľahkého a tuhého hliníkového bloku s dvoma oddelenými turbodúchadlami s rôznymi veľkosťami a najmodernejším common-railom (2 000 barov a vstrekovače s 10 otvormi) dokáže, nebudete chcieť ísť z auta von. Vďaka celkovej konštrukcii nebolo nutné použiť turbíny s premennou geometriou lopatiek, aj preto je reakcia na plyn veľmi priamočiara a vodič nemusí robiť korekcie pedálom plynu. Výbornou ukážkou schopností jednotky je šliapnuť na plyn napríklad na trojku s motorom vytočeným na tisíc otáčok a sledovať divadlo pripomínajúce islandské prírodné živly: motor akoby explodoval, k menšiemu turbu sa čoskoro pridá aj väčšie a vozidlo sa rúti krajinou ako splašené. Tam, kde by slušný vodič už siahal po radiacej páke, aby preradil, tu môžete ešte dlho držať plyn. Maximálny výkon sa totiž dostaví až pri 4 500 ot./min., točiť ho však môžete bez hanby (a náznaku straty výkonu) aj nad 5 000 ot./min.
Štvorvalec 2.2 Skyactiv-D pritom už dnes plní normu Euro 6 bez aditív. Zrejme aj preto prichádza s triezvymi parametrami. Silnejšia verzia so 129 kW a 420 Nm sa od slabšej (110 kW a 380 Nm) líši len nastavením elektroniky. Hlavným cieľom však bolo zníženie spotreby paliva. Podľa predbežných údajov by sa najúspornejšia verzia so systémom stop-štart a s pohonom predných kolies mala dostať na kombinovanú spotrebu 4,5 l na 100 km. Časom SUV dostane aj systém rekuperácie brzdnej energie, vo vzdialenejšej budúcnosti sa počíta aj s hybridom.
Na Islande zapadá slnko v lete dosť neskoro, a tak sa neobvyklé stretnutie s budúcou CX-5 mohlo pretiahnuť. Aj vďaka tomu sme sa mohli presvedčiť, že aj keď do uvedenia na trh zostáva ešte nejakých osem mesiacov, už teraz sa pre Mazdu blýska na lepšie časy. Túto podarenú techniku totiž dostane nielen budúca Mazda 6, ale aj nástupca Mazdy 3.
ISLAND: OFFROADOVÝ RAJ
Vulkanický ostrov, ktorý vďačí svojej existencii a neopakovateľným krásam, ale aj problémom s aktívnymi sopkami konfliktu dvoch tektonických dosiek, je rajom pre romantické povahy, no i fanúšikov offroadovej jazdy. Ani pustou krajinou síce nemôžete jazdiť, akoby sa vám možno páčilo, no rad bežných a v mape zakreslených ciest je sčasti štrkových alebo s hlbokými výmoľmi, a dokonca aj s brodmi, takže si priaznivci jazdy v teréne prídu na svoje. Veľa ciest je zjazdných len so špeciálne upravenými autami s veľkými kolesami, ktoré tu majú povolenie jazdiť aj v bežnej prevádzke. Na Islande sa offroadovými výpravami živí veľa firiem a požičovní. Špecialitou sú zdvihnuté obytné autá či dokonca autobusy od veľkosti Mercedesu Sprinter až po dvanásťmetrové obry. Vlastným autom je cesta príliš dlhá, ostatný čas si však aj takú voľbu turisti zo strednej Európy obľúbili.
Technické údaje Mazda CX-5 Motor Skyactiv G Skyactiv D Skyactiv D Usporiadanie/palivo R4/benzín R4/nafta R4/nafta Prevodovka/počet stupňov M/6 M/6 A/6 Zdvihový objem cm3 1 997 2 184 2184 Max. výkon kW/k 121/165 110/150 129/179 pri ot./min. 6 000 4500 4500 Max. krútiaci moment Nm 210 380 420 pri ot./min. 4 000 1 800 – 2 600 2 000 Dĺžka × šírka × výška mm 4 555 × 1 840 × 1 710 Rázvor mm 2 700 Pohotovostná hmotnosť kg 1 310 výrobca spresní neskôr Batožinový priestor l 500/1 400 Svetlá výška mm Max. rýchlosť a zrýchlenie 0 – 100 km/h výrobca spresní neskôr Kombinovaná spotreba l/100 km 6,0 4,5 v. spresní neskôr