Vieme, ktoré zimné pneumatiky sú najlepšie

Zimné pneumatiky až 14 značiek sa tento rok dostavili do tradičného porovnávacieho testu zimného obutia. Zasnežená, mokrá a aj suchá cesta opäť dali odpoveď na otázku, kto je najlepší a či sa oplatí investovať do drahých gúm.
Vydané  Text: 
Majstri chladu Keď hľadáte na internetových stránkach predajcov pneumatík nové „snehule“ pre svojho plechového miláčika, väčšinou si nechávate ponúknuté výrobky zoradiť podľa ceny. Proti tomu rozhodne nič nenamietame, práve naopak, máme pochopenie. Je preto prirodzené, že tie najlacnejšie vám vyplávajú na povrch. Postup v našej partnerskej nemeckej redakcii auto motor und sportu v Stuttgarte je trocha iný. Orientačné ceny testovaných pneumatík síce v tabuľke nájdete (aj tak vám dá každý predajca zľavu), v rámci hodnotenia však nehrajú žiadnu rolu. U nás totiž rozhodujú najmä objektívne zmerateľné vlastnosti, a zvlášť tie, ktoré majú priamy vplyv na bezpečnosť jazdy. Dobrá cena je už len bonus pre zákazníka. Na druhej strane už aj krátky pohľad na cenové úrovne odhalí zaujímavé rozdiely, pri ktorých je dobré sa pozastaviť. Kým prémiové produkty rozmeru 205/55 R16 majú oficiálne ceny niekde okolo 200 eur (v akcii ich však kúpite podstatne lacnejšie), výrobky menej renomovaných značiek sa pohybujú okolo 140 eur (aj tie v akcii kúpite podstatne lacnejšie). No aj bez prihliadnutia na akciové ceny sa dá pri kompletnom prezutí potenciálne ušetriť aj viac ako 160 eur, a to nie je málo. Výsledky neprémiových pneumatík pritom nie sú zlé. Treba si, samozrejme, uvedomiť, že podobne ako pri automobiloch, aj tu sa o priazeň zákazníkov bojuje na úrovni niekoľkých koncernov. Tak napríklad značky Sava a Fulda patria do portfólia Goodyearu. Zaujímavosťou tohtoročného testu sú indické pneumatiky Apollo, od ktorých sme veľa neočakávali. A ani ich zástupcovia. „Keď skončíme niekde uprostred poľa, budeme vcelku spokojní,“ vyjadril sa ich technik Peter Becker. Úplne spokojný byť asi nemôže, pretože najmä vlastnosti na mokrej vozovke a na snehu si budú vyžadovať ešte nejaké investície do vývoja, avšak nebolo to ani úplne najhoršie. Falken a GT Radial skončili ešte horšie. Predovšetkým druhý menovaný pôvodom z Indonézie ledva dosiahol na suchej vozovke použiteľné výsledky. Jeho slabiny na vode sú veľmi výrazné. Na snehu sa mizernou trakciou a príliš dlhou brzdnou dráhou potvrdilo naše podozrenie, že voľba týchto pneumatík bude šetrením na nesprávnom mieste. S hodnotením „Odporúčame“ vyšli pneumatiky v strede poľa ako napríklad japonské Toyo či už spomenuté lacné odnože koncernu Goodyear Sava a Fulda. Obe nás presvedčili vyváženým správaním na snehu, no na vode a na suchej vozovke už citeľne nestačili na tých najlepších z prémiového sveta. Postarali sa o to najmä príliš dlhé brzdné dráhy na oboch povrchoch, ktorých bodovanie má navyše veľmi veľkú váhu v celkovom hodnotení. V strede poľa najlepšie skončil holandský Vredestein, čo môže tešiť aj indickú firmu Apollo. Tá totiž prevzala výrobu potom, ako pôvodný majiteľ zbankrotoval. Umenie úspechu v našom porovnávacom teste zimných pneumatík sa zakladá na tom, že testovací tím aj meracie zariadenia presvedčíte na všetkých povrchoch. Alebo je tu ešte možnosť zažiariť na vode či snehu a tým si nahrabať taký náskok, že vás už tie ostatné slabé miesta jednoducho nerozhádžu. Druhý recept zvolili vo fínskej firme Nokian. Ich novinka s označením WR D3, ktorá na náš trh ešte celkom nedorazila, sa na mokrej ceste predviedla len veľmi skromným výsledkom. Dôvodom bolo najmä správanie sa pri akvaplaningu a z toho prameniace biedne namerané hodnoty. Na snehu však brzdí najlepšie, má najlepšie záberové vlastnosti a tiež vynikajúce a čitateľné správanie. Je preto jasné, že nastavila latku poriadne vysoko a navyše získala celých 100 bodov zo stovky možných. Pneumatika, ktorá na testovacom okruhu dosiahla najlepší čas a ešte si aj vyslúžila výborné hodnotenie od testovacích jazdcov za presnosť a minimum námahy, si to určite zaslúži. Ako perfektný vševedko sa opäť prezentoval víťaz testu. Nová pneumatika Ultra Grip 8 od firmy Goodyear zaostala na snehu len veľmi tesne za viac ako dominantnou nokiankou, no na rozdiel od nej si nedovolila výraznejšie zaváhania na suchej a predovšetkým mokrej ceste. Až po fyzikálne limity sa prezentovala vynikajúcou ovládateľnosťou a čitateľnosťou. Jediná výčitka, ktorú sa testovaciemu tímu podarilo zaznamenať, je trochu dlhšia brzdná dráha na suchej ceste. Veľmi vyváženými vlastnosťami sa prezentoval aj zástupca Continentalu. Winter Contact TS 830 sa síce na snehu nezaradil k špičke, no na vode je jedným z najlepších. Oproti víťazovi s logom Goodyear má však neprehliadnuteľne nižší bodový zisk a tak sa dá za jeho súpera skôr považovať tesne porazený tretí v celkovom poradí. Tým je zimné obutie od Michelinu s označením Alpin 4. Je to celkom pozoruhodný výsledok, pretože v minulosti nepatrili francúzske [zimné pneumatiky](http://www.az-pneu.sk/zimne-pneumatiky) k tým najlepším, predovšetkým na snehu citeľne zaostávali za špičkou. Novinka však urobila poriadny skok dopredu a navyše nestratila ani tradičné kvality Michelinu v podobe jazdných vlastností na suchej ceste. S hodnotením „Zvlášť odporúčame“ vyšiel z testu aj zástupca firmy Dunlop. Tým sa potvrdila pozícia koncernu Goodyear ako experta na dobré zimné obutie, pretože aj tradičná britská značka spadá pod jeho krídla. Jej tohtoročná novinka s označením D4 neukázala výraznejšie slabiny, no na rozdiel od koncernového súrodenca, ktorý napríklad nastavil latku v disciplíne akvaplaning, ani výraznejšie neexcelovala v niektorom z hodnotených kritérií. Ak sa budete rozhodovať medzi týmito dvoma gumami, cena vám veľmi nepomôže. Obe značky totiž platia za prémiové a ich cenová hladina je preto veľmi podobná. A, žiaľ, aj relatívne vysoká, čo nás však vôbec neprekvapuje. Ich ďalším spoločným znakom je takmer identická hodnota indexu valivého odporu. Jeho meranie sa robí na testovacom bubne a výsledky popierajú niektoré zažité predsudky od automobilových pseudoodborníkov. Zimné pneumatiky totiž nemajú výrazne horší valivý odpor ako ich letné náprotivky. V tomto kritériu, ktoré je dôležité najmä z hľadiska spotreby paliva, sú však stále veľké rozdiely. Špičkou je v tomto smere Pirelli, naopak, na konci zostal po minuloročnom neúspechu dôkladne prepracovaný zástupca firmy Bridgestone. Jeho neslávny výsledok definuje jediné odporúčanie pre Japoncov: rýchlo pripravte solídnejšieho nástupcu, ktorý nebude prémiový iba svojou závratnou cenou. Text: Götz Leyrer Foto: Achim Hartmann a Reinhard Schmid HODNOTENIE (sneh/mokro/sucho) **Goodyear Ultra Grip 8 (94 b./96 b./81 b.) Zvlášť odporúčame** +Veľmi dobré jazdné vlastnosti, dobrá trakcia, krátka brzdná dráha na snehu, dobré vlastnosti na vode, dobrý komfort. -Dlhšia brzdná dráha na suchu. **Continental Winter Contact TS 830 (84 b./91 b./86 b.) Zvlášť odporúčame** +Veľmi dobré jazdné vlastnosti a krátka brzdná dráha na vode, dobré jazdné vlastnosti na snehu, nízky hluk odvaľovania. -Dlhšia brzdná dráha na suchu. **Michelin Alpin 4 (85 b./86 b./86 b.) Zvlášť odporúčame** +Vyvážené jazdné vlastnosti na všetkých povrchoch, krátka brzdná dráha na vode, dobrý komfort. -Priemerné správanie pri akvaplaningu. **Nokian WR D3Z (100 b./64 b./92 b.) Zvlášť odporúčame** +Aktuálne najlepšie jazdné vlastnosti na snehu, dobré jazdné vlastnosti na suchu. -Priemerné jazdné vlastnosti na vode. **Dunlop Winter Sport D4 (87 b./82 b./86 b.) Zvlášť odporúčame** +Vyvážené jazdné vlastnosti na všetkých povrchoch, krátka brzdná dráha na vode, dobrý komfort, nízky hluk odvaľovania. -Slabšia trakcia na snehu. **Vredestein Snow Trac 3 (91 b./74 b./83 b.) Odporúčame** +Dobré jazdné vlastnosti, krátka brzdná dráha a dobrá trakcia na snehu, dobré jazdné vlastnosti na vode. -Priemerné správanie pri akvaplaningu. **Pirelli Snow Control 3 (90 b./69 b./85 b.) Odporúčame** +Dobré jazdné vlastnosti, krátka brzdná dráha a dobrá trakcia na snehu, veľmi nízky valivý odpor. -Neuspokojivé správanie pri akvaplaningu. **Toyo Snowprox S 953 (78 b./71 b./86 b.) Odporúčame** +Dobré jazdné vlastnosti na suchu, dobrý komfort, nízky hluk odvaľovania. -Priemerná trakcia na snehu, priemerné správanie pri akvaplaningu. **Sava Eskimo HP (92 b./65 b./68 b.) Odporúčame** +Dobré jazdné vlastnosti, krátka brzdná dráha a dobrá trakcia na snehu. -Priemerné jazdné vlastnosti na vode a na suchu, vysoký valivý odpor. **Fulda Kristall Control HP (91 b./54 b./75 b.) Odporúčame** +Veľmi dobré jazdné vlastnosti, dobrá trakcia a krátka brzdná dráha na snehu. -Priemerné jazdné vlastnosti na vode a na suchu, veľký valivý odpor. **Bridgestone Blizzak LM 32 (79 b./67 b./66 b.) Odporúčame** +Dobrý komfort, nízky hluk odvaľovania, uspokojivé jazdné vlastnosti na snehu. -Dlhá brzdná dráha na suchu, vysoký valivý odpor. **Apollo Acelere Winter (50 b./62 b./92 b.) Podmienečne odporúčame** +Dobré jazdné vlastnosti a brzdenie na suchu. -Neuspokojivé jazdné vlastnosti na snehu. **Falken Eurowinter HS439 (44 b./70 b./82 b.) Podmienečne odporúčame** +Veľmi dobré jazdné vlastnosti na suchu, dobrý komfort. -Neuspokojivé jazdné vlastnosti na snehu, priemerné jazdné vlastnosti na vode. **GT Radial Champiro WinterPro (51 b./59 b./77 b.) Podmienečne odporúčame** +Dobré jazdné vlastnosti na suchu, dobrý komfort. -Neuspokojivé jazdné vlastnosti na snehu, priemerné jazdné vlastnosti na vode.







Inzercia