Fascinácia: BMW 1 M Coupé a BMW X5 M. Každá má iný charakter, výkon aj cenu. Za volant X5 si sadáte v práci, alebo ju zveríte manželke na nákupy, avšak 1 M bude hviezdou aj na okruhu. Môže to však byť aj naopak. Protiklady sa spájajú v magickom „M“.
Pokiaľ by vám zaviazali oči, posadili vás do BMW X5 M a až potom vás nechávali nasávať jeho atmosféru všetkými zmyslami vrátane zraku, tak najskôr nepochopíte, s čím robí dotyčný takú vedu. „Normálne luxusné SUV, na ostatných sa dívam z nadhľadu, vysoká kapota mi dáva pocit bezpečia, ale inak zbytočne ťažké, v zákrutách neohrabané auto, do terénu nepoužiteľné, tak načo,“ vravíte si. Navyše v ruke držíte bežný plastový výlisok, rovnaký ako aj v tej najlacnejšej „jednotke“. Potom však začnete skúmať ďalšie detaily – malé „M“ na síce pomerne veľkom, ale správne športovo tvarovanom volante posúva myšlienky smerom k M-paketu. Ale čo ten otáčkomer so žltým a následne červeným pásmom, to majú predsa iba skutočné „emká“. Ciachovanie do 8 000 ot./min., to na naftu naozaj nevyzerá. Zostáva posledný dôkaz – naštartovať. Stačí krátke stlačenie tlačidla a spod kapoty sa začnú rinúť príjemne hlboké zvuky, auto po chvíli na voľnobehu úplne stíchne. „Oni tam naozaj dali benzínový motor, skutočne M-model aj v X5,“ tak to na spotrebu radšej ani nepomyslieť.
Stlačiť brzdový pedál, odistiť elektronickú ročnú brzdu, volič automatickej prevodovky ľahko ťuknúť dozadu do jednotky a 2,4-tonový tlsťoch vyráža vpred. Do obéznych však autu nemožno nadávať. Prepĺňaný osemvalec sa s autom ani nezapotí. Z voľnobehu sa na dvojke pohýna s ochotou, ktorú nezvládnu ani niektorí kvázišportoví „krásavci“ na jednotku. Počas bežnej jazdy nepotrebuje sedemstupňový automat vytáčať motor nad 2 000 ot./min, pričom na semaforoch aj tak všetkých necháte za sebou. Preboha, čo sa musí diať pri výlete k 7 000 ot./min.? V podstate to isté. Brutálny ťah kedykoľvek a v akýchkoľvek otáčkach, žiaden náznak turboefektu, len slušný kopanec do chrbta pri zásahu obmedzovača ľahko nad sedmičkou na otáčkomeri. Pravou páčkou preradíte o stupeň vyššie a scenár sa opakuje. Zmena prevodu je dostatočne rýchla a bez trhania, bleskové radenie dvojspojkových DSG však planétová prevodovka s hydrodynamickým meničom nedosahuje ani v športovom M režime. Na hruškách ju nenachytáte, najmä v manuálnom režime dokáže veľmi slušne reagovať aj na podradenie o viac stupňov.
V hlave však stále behá myšlienka na ten skvelý motor. V papieroch mu píšu 408 kW, alebo skôr majestátne vyzerajúcich 555 koní. Premietam, či je nejaké výkonnejšie BMW. Zatiaľ nie. X6 M má rovnaký výkon, stará M5 s atmosférickým desaťvalcom mala síce brutálnejšiu gradáciu výkonu a točila viac, ale musela sa uspokojiť s „iba“ 373 kW. Porazí ho až nová M5 s agregátom 4.4 V8 naladeným na 412 kW (560 k). Zatiaľ teda sedím v najvýkonnejšom BMW. Dokonca toľko neponúkne ani neuveriteľné Audi Q7 s naftovým dvanásťvalcom. Na X5 M môžete machrovať, iba ak by ste si z bazáru kúpili už nepredávané Audi RS6.
Načo má teda „Bavorák“ tie veľké a prehľadné spätné zrkadlá, keď parkovanie ustrážia kamery okolo auta? Aj tak ma sotva bude niekto predbiehať. Chyba lávky! Prichádzajú zákruty a v zrkadle sa začína mihať oranžová machuľa. BMW X5 M sa síce veľmi nenakláňa, riadenie je vláčnejšie, ale auto s ním namierite, kam chcete a vďaka xDrivu nemá pri výjazde problémy s trakciou. Tak ako je možné, že sa ten v tom oranžovom blíži? Nie je to 1 M? Je to 1 M? Veľká X5 M ide na hrane, pneumatiky už veľmi (ne)pískajú, napriek tomu ESP nemá zatiaľ veľa práce a auto sa správa prekvapivo neutrálne.
Oranžová 1 M berie zákruty bokom, užíva si pretáčavosť, kamienky od kolies odhadzuje aj na trojke – jednoducho je rýchlejšia. S burácaním drsne ladeného výfuku so šesťvalcom pod kapotou so „skromnými“ 250 kW sa okolo X5 M prešmykne a ženie sa v ústrety rovinke. Dvojka, 118 km/h, bleskové preradenie krátkou pákou po ešte kratších dráhach, trojka, plný, stoosemdesiat, obmedzovač pri 7 000 ot./min., rýchlo na ostré brzdy pred šikanou. Opäť za dva a motor nad 4 000 ot./min. Ťahá aj nižšie, ale turbo sa trochu nudí a z trojlitrového šesťvalca nedostáva maximum. Riadenie je tuhšie než v X5 M a volant malý a s perfektným úchopom. Potešila by o niečo väčšia spätná väzba. Sedadlá pevne objímajú telo a sivá alcantara s oranžovým prešitím navodzuje tú správnu atmosféru. Škoda tvrdých plastov na spodku palubnej dosky. Nuž, stále je to len „jednotka“. BMW X5 M vás rozmaznáva tými najkvalitnejšími materiálmi, elektricky nastaviteľné bočnice predných sedadiel vás zovrú a nepustia, vo všetkých smeroch je miesta na rozdávanie, „za seba“ sa zmestí aj dvojmetrový vodič. V aute za 106 500 eur však zarazí vŕzgajúca výplň ľavých dverí, menšie auto bolo spracované bezchybne.
Na 1 M sa prejavuje ultimatívnejšie zameranie, športovo nastavené výfukové potrubie sa aj pri dlhšej jazde na diaľnici ukazuje ako zdroj nepríjemného hluku, pričom motor pri 130 km/h točí nízkych 2 750 ot./min. To v X5 M je ticho ako v kostole, motor pri 130 km/h (2 600 ot./min.) ani nepočujete a máte pocit, že idete tak osemdesiatkou. Obe autá dokážu pomerne dobre „ignorovať“ kvalitu našich ciest, ani menšie „emko“ nepustí veľa rázov k posádke a kolesá na nerovnostiach neodskakujú. X5 M je ešte výrazne imúnnejšie. Občas sa nejaká nerovnosť do interiéru prenesie, ale na to, že auto malo 20-palcové kolesá, si tlmenie zaslúži uznanie.
Na záver si neodpustíme pár čísel, ktoré by klientov X5 M nemali zaujímať. Počas týždňového spolužitia sa pri väčšinou pokojnej jazde vyšplhala spotreba na 16,6 l/100 km, v meste počítajte s 20 l/100 km a pri športovej jazde aj s viac než 30 litrami. Zato 1 M je oveľa skromnejšia. Bežne sa pohybuje medzi 10 a 12 l/100 km, pri dynamickej jazde do 15 l/100 km. Za spálené palivo však ponúknu množstvo zážitkov za volantom. Pokiaľ ste si mysleli, že X5 M bude rýchla predovšetkým na rovinkách a do zákrut sa nepohrnie, tak ste na omyle. Aj toto BMW je skvelo vyvážené a vďaka pohonu všetkých kolies takmer neutrálne. Naopak, 1 M nie je iba supertvrdý špecialista na okruhy. Dokáže pekne driftovať, ale na zlých cestách z vás nevytrasie dušu a spojka zaberá veľmi mäkko. Z motorov nás nadchol najmä osemvalec v X5 M, ktorý neuveriteľne ťahal už od voľnobehu, v spojení s ťažkým autom je však dosť smädný.
Text: Martin Jeník
Foto: Václav Novák
Technické údaje: BMW X5 M BMW 1M Coupé Usporiadanie motora/palivo V8 R6 Zdvihový objem (cm3) 4 395 2 979 Výkon (kW/k) 408/555 250/340 pri ot./min. 6 000 5 900 Krútiaci moment (Nm) 680 450 (500)2 pri ot./min. 1 500/5 650 1 500 – 4 500 Prevádzková hmot./užit. Zaťaženie (kg) 2 380/600 1 570/405 Dlĺžka x šírka x výška (mm) 4 851 x 1 994 x 1 764 4 380 × 1 803 × 1 420 Rázvor (mm) 2 933 2 660 Priemer otáčania (m) 12,8 11?5 Objem batožinového priestoru (l) 620/1 750 370 Objem palivovej nádrže (l) 85 53 Prenos sily pohon všetkých kolies, 6 st. automat
pohon zadných kolies, 6 st. manuál
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 4,7 4,9 Maximálna rýchlosť (km/h) 250 (275)2 250 Priemerná spotreba (l/100 km) 19,3/10,8/13,9 13,6/7,3/9,6 Súčiniteľ odporu vzduchu (Cx) 0,38 0,37 Čelná plocha A (m2) 2,9 2,15 Brzdený/nebrzdený príves (kg) 3 000/750 X Základná cena verzie (€) 106 500 50 900