Partnerom Škody sa pred 20 rokmi stal VW

9. decembra 1990 sa definitívne rozhodlo o osude českej automobilky Škoda. Po dlhotrvajúcich rozhovoroch sa jej partnerom napokon stal nemecký koncern Volkswagen.
Vydané  Text: 
Po páde komunizmu ostala Škoda v dlhoch a vyčerpaná po náročnom vývoji modelu Favorit. Stagnujúci podnik potreboval záchranu, hľadanie silného partnera začalo. Vládni predstavitelia vtedajšieho Československa vyberali z 24 vážnych záujemcov, vo finále ostali dvaja hráči: konzorcium Renault/Volvo a koncern VW. Konečné rozhodnutie napokon padlo 9. decembra 1990 – budúcim strategickým partnerom Škody sa stal nemecký Volkswagen. Oficiálne prevedenie pod ochranné krídla sa ale zrealizovalo až o tri mesiace neskôr, 28. marca 1991. Národný podnik AZNP Škoda sa tak stal v poradí štvrtou automobilovou značkou v portfóliu VW. Od tohto dátumu sa začala písať novodobá, no predovšetkým úspešná história dnes už najväčšieho exportéra Českej republiky. 5. septembra 1994 nahrádza Favorit z neho vychádzajúca Felicia, kvalitou i technikou už lepšie zodpovedajúca náročnejším požiadavkám. Skutočnou revolúciou sa však stáva až Octavia, ktorá v roku 1996 útočí na trhy ako pokračovanie platformy VW Golf a Audi A3. Faceliftovanú Feliciu napokon v roku 2000 strieda moderná a štýlová Fabia, nezlomný predajný trhák slovenského automobilového trhu. Minulý rok Škoda predala 684 226 vozidiel, čo v jej histórii odštartovanej už v roku 1895 (kedy bola založená firma Laurin & Klement, v r. 1925 predaná plzenskej Škode) predstavoval zlomový rekord. V plánoch je ďalšia expanzia, v marketingovom hľadáčiku sú najmä ázijské trhy, kde nové vedenie vidí obrovský potenciál rozvoja. **História v skratke:** \- **1895** – Václav Klement a Václav Laurin začali v prenajatej dielni opravovať a čoskoro i vyrábať cestné bicykle značky Slavia. \- **1898** – Výborné výsledky viedli k postaveniu prvej továrne. \- **1899** – Výroba dvoch typov motorových bicyklov, úspešný vývoz do Nemecka a Veľkej Británie. \- **1905** – Prvý automobil s názvom Voituretta – úspešný model používal kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalcový motor (1 005 cm3, výkon 5,2 kW), manuálnu trojstupňovú prevodovku, listové pružiny a pohon zadných kolies (najskôr reťazou, o rok kĺbovým hriadeľom). \- **1915** – Luxusný Model M – štvorvalec s objemom 4 713 cm3 a výkonom 50 konských síl prvýkrát ponúkol elektrický štartér či oceľové disky kolies. \- **1925** – Zlúčenie s podnikom Škoda Plzeň, firma Laurin & Klement zaniká. Okrem osobných vozidiel sa začali vyrábať nákladné automobily, autobusy, letecké motory a poľnohospodárske stroje. \- **1930** – Vznikla samostatná Akciová spoločnosť pre automobilový priemysel (ASAP), rok predtým sa predstavil osemvalcový model 860 s výkonom 80 koní. \- **1935** – Škoda 420 Popular, vážil 650 kilogramov, dokázal vyvinúť rýchlosť až 80 km/h a spotreboval 7,5 l/100 km. Cena bola približne 18 000 korún. \- **po 2. svetovej vojne** – Firma sa mení na národný podnik – s označením AZNP Škoda získal závod monopolné postavenie na československom trhu. Začalo sa s výrobou Škody 1101/1102 „Tudor“. \- **1945** – Škoda Tudor nadväzuje na model Popular, je ale luxusnejšia a robustnejšia. **- V 50. a 60.-tych rokoch** sa začalo s výrobou Škody 1200, 440 „Spartak“, 450 Octavia, Felicia a 1000 MB (1964). \- **1976** – Škoda 120 sa predstavila na veľtrhu v Brne. \- **1985** – Prichádza Škoda Favorit, dizajn sa zrodil pod perom Bertoneho \- **1991** – Zahájil svoju činnosť podnik Škoda, automobilová a.s. (neskôr Škoda Auto a.s.), ktorá sa stala 4. značkou koncernu Volkswagen. \- **1994** – Prichádza znovuzrodená Škoda Felicia. \- **1996** – Začiatok výroby Škody Octavia postavenej na základe VW Golf a Audi A3. \- **2000** – Škoda Fabia úspešne nahrádza model Felicia. \- **2001** – Sedan Škoda Superb – opätovný vstup do vyššej triedy.







Inzercia

Inzercia