Kia Optima sa stane hybridom

Kia predstavuje sedan Optima aj v ekologickej verzii Hybrid. Kombinovať bude benzínový agregát a elektromotor, bezemisný pohyb zvládne až do rýchlosti 100 km/h.
Vydané  Text: 
Kia Optima Hybrid bola predstavená na autosalóne v Los Angeles, nakoľko USA sa má stať jej primárnym odbytiskom, Američania majú totiž hybridy vo veľkej obľube. Na dĺžku meria luxusne vybavený sedan 4 845 mm, šírka predstavuje 1 830 mm, celková výška sa dostala na 1 450 mm a rázvor osí kolies ponúka 2 795 mm. Predná náprava využíva nezávislé zavesenie so vzperami McPherson, vzadu je inštalované viacprvkové zavesenie. Podvozok sa znížil o 5 mm a medzi aerodynamické novinky (koeficient odporu vzduchu 0,26) patrí napríklad aktívna vzduchová klapka v prednej maske, hladké podlahové panely, kolesá s optimalizovaným aerodynamickým prúdením a pneumatiky s nízkym valivým odporom. Na pohon kórejskej novinky (prvý hybrid značky na trhu USA) bude slúžiť kombinácia 2,4-litrového 16-ventilového „benzínu“ (124 kW/155 k) a synchrónneho elektromotora s permanentným magnetom (30 kW/40 k), na ktorého chladenie je prvýkrát použitý olej. Krútiaci moment prvého z nich dosahuje 209 Nm, druhý zvláda mierne nižších 205 Nm od nulových otáčok po hranicu 1 400 ot./min. Zdrojom energie budú okrem klasickej nádrže i lítium-polymérové akumulátory. Tie ponúkajú výhody lítium-iónovej technológie, ale pridávajú robustnosť a flexibilitu usporiadania. V porovnaní s nikel-metal-hydridovými akumulátormi majú o 20 až 30 % menšiu hmotnosť, zaberajú o 40 % menší objem a sú o 10 % účinnejšie. Vyznačujú sa o 25 % menším „samovybíjaním“ a nemali by vyžadovať výmenu najmenej 10 rokov, resp. 240 000 km. Celý systém „manažuje“ hybridná riadiaca jednotka (HCU), ktorá sa správa ako centrálny mozog auta a má na starosti koordinované fungovanie motora ECU, prevodovky TCU, systému riadenia akumulátorov (BMS) a meniča nízkeho napätia (LDC). Zabezpečuje taktiež funkciu Fail Safe – zálohu odolnosti voči zlyhaniu a režim Limp Home – dojazd domov. Benzínový agregát Theta II bol upravený tak, aby pracoval v Atkinsonovom cykle. Technici zvýšili kompresný pomer o 20 % s cieľom maximalizovať jeho účinnosť a dosiahnuť 10 % úsporu paliva. Pozmenená bola i šesťstupňová automatická prevodovka, bežne montovaná do konvenčných verzií. Tradičný menič krútiaceho momentu tu nahradil elektromotor a vysokoúčinné olejové čerpadlo. Výsledkom je možnosť fungovania v elektrickom režime EV, no maximalizuje sa i regenerácia kinetickej energie pri brzdení a prevodovka tak umožňuje citlivejšiu jazdu, než systém CVT. Pri rozbiehaní funguje Kia Optima Hybrid v elektrickom režime. Ako stúpa rýchlosť, úlohy sa vymenia a o pohon sa začne zaujímať benzínový motor. Elektromotor sa prepne do hybridného režimu a zapája sa len pri plnej akcelerácii či jazde do kopca, no slúži aj ako generátor na dobíjanie energie za pohybu. Ak vozidlo stojí, o dodatočné oživenie batérií sa postará systém HSG s výkonom 8,5 kW. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa potom udeje za 9,2 s, najvyššiu rýchlosť Optima dosahuje pri 195 km/h a kombinovaná spotreba paliva sa dostala na úroveň 5,8 l/100 km.







Inzercia

Inzercia