Audi oficiálne predstavilo horúcu novinku: výkonom preplnený hatchback RS 3 Sportback. So silou 340 koní sa stane mocnejším ako uznávaný Ford Focus RS, pomáhať si však bude pohonom všetkých kolies.
Audi prelomilo očakávanie náhlym uverejnením prvých fotografií a informácii o svojom svalnatom hatchbacku postavenom na základe kompaktného modelu A3. O RS 3 Sportback sa bude písať a hovoriť ešte veľmi dlho. Vstupuje do ostro sledovaného revíru Fordu Focus RS, Subaru WRX STi či Mitsubishi Lancer Evo X. A tu sa rukavičky do ringu nehádžu, tu sa bojuje tvrdo a neľútostne.
Audi sa však pripravilo veľmi svedomito. Pod kapotu sa dostala reinkarnácia na tému 30 rokov pohonu quattro – 2,5-litrový päťvalec posielajúci svoju silu na obe nápravy. Tak ako to svet zažil v modeli Audi Quattro, či v jeho športových derivátoch (spomeňme na S1 a Waltera Röhrla).
Dnes však prináša mnoho pokrokových technológií (TFSI), no predovšetkým mamutí výkon 250 kW/340 koní. Krútiaci moment 450 Nm podporuje veľké turbodúchadlo s tlakom 1,2 baru a medzichladič stlačeného vzduchu. Výsledkom je vrcholová špička v rozpätí 1 600 až 5 300 ot./min., maximum stojí na červených 6 800 otáčkach. Vnútri špeciálneho grafitového bloku pracujú dva vačkové hriadele s časovaním ventilov a priame vstrekovanie. Hmotnosť agregátu je 183 kg a tak ako v minulosti je i teraz zachovaná identická kompaktná dĺžka 49 cm. Spotreba, i keď v tomto prípade naozaj okrajová záležitosť, by sa mala v kombinovanom cykle pohybovať na úrovni 9,1 l/100 km a emisie CO2 dosiahnu 212 g/km.
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zaberie 1 575 kg vážiacemu vozidlu iba 4,6 sekundy, maximálna rýchlosť je obligátnych 250 km/h. Platforma RS 3 je prebratá od VW a prináša so sebou jednu podstatnú novinku: naprieč uložený motor a pohon všetkých kolies s medzinápravovou elektronicky riadenou spojkou Haldex. Takto to doteraz nerobilo žiadne Audi RS… Na reguláciu sily prúdiacej na druhú nápravu slúži elektrické olejové čerpadlo, RS 3 tak reaguje na meniace sa podmienky ihneď a razantne.
Spojencom oboch pohonných hrdinov bude štandardne montovaná 7-supňová prevodovka S tronic, nezabudlo sa ani na pádla pod volantom.
Audi RS 3 Sportback nie je vo svojej 5-dverovej konfigurácii zvolené náhodne. Pripomínať má prvý model z radu „dvojpísmenkových“: RS 2 kombi na báze Audi 80. Po stránke dizajnu je jasný posun k elite súrodencov. Opäť je tu obrovský nasávací priestor predného nárazníka, prahové lišty, zadný spojler, chrómové doplnky a hliníkové krty spätných zrkadiel.
Rozchod kolies bol oproti štandardu zväčšený na 1 564 mm vpredu a 1 528 mm vzadu, čo v prvom prípade znamená prírastok 30 mm, v druhom zasa 21 milimetrov. Pokles zaznamenal posed karosérie stojacej na nových tlmičoch i pružinách – na rovných 25 mm. Podvozkové segmenty sa posilnili rámami z vysokopevnostnej ocele, zavesenie je zhotovené vo veľkej meiere z hliníka. V rohoch sú potom obuté 19-palcové disky kolies prezuté do pneumatík s rozmerom 235/35 vpredu a 225/35 vzadu. Pod lúčovým charakterom točiacej sa vrtule si našli miesto brzdové kotúče s priemerom 370 a 310 mm, zabudnúť nesmieme ani na úplne deaktivovateľné ESP.
Príchod na domáci nemecký trh je naplánovaný už na začiatok budúceho roka. Cena by mala začínať na 49 900 € a výroby sa zhostí fabrika v maďarskom Györi.