Lamborghini doteraz posilňovalo a zušľachťovalo iba klasické kupé verzie svojich modelov. Na rad však prichádza už i otvorená ponuka: Gallardo LP 570-4 Spyder s prívlastkom Performante.
Spyder bol vždy ladený trochu mäkšie ako klasické kupé. Otvorená koncepcia pridala hmotnosť a konštruktéri naladili podvozok na trochu jemnejšie filtrovanie nerovností. No taliansky býk sa rozhodol pre zmenu. Predstavil vyšperkované Gallardo LP 570-4 Spyder a namiesto zaklínadla Superleggera mu pridelil nové označenie Performante.
Odľahčená karoséria používa technológiu CFRP (vo vybrúsenej podobe v štúdii Sesto Elemento), čo umožnilo posunúť jazýček váhy o 65 kilogramov nižšie na číslicu 1 485 kg. Kľúčovú rolu zohrali extrémne ľahké 19-palcové disky kolies obuté do pneumatík Pirelli P Zero Corsa, ako i komponenty vyrobené z uhlíkového kompozitu, ktorého zdokonaľovaniu sa Lamborghini venuje už 30 rokov. Veľký karbónový „plát“ zakrýva plátennú strechu, motor i prevodovku. V interiéri je stredový tunel, výplne dverí a okolie ovládania e-gearu lemované plastom vystuženým uhlíkovými vláknami. Taktiež sedadlá pomohli v boji s nadváhou, namiesto kože sú tu ľahšie poťahy Alcantara. Lamborghini ale nezašlo až do extrémov, Performante stále ponúka klimatizáciu a elektricky ovládané okná, zmizla však obrazovka navigačného systému.
Na pohon neslúži nič iné ako klasický V10 s objemom 5,2 litra. Generuje o 7 kW (10 k) vyšší výkon 419 kW, čiže 570 koní tak ako to má predurčené už v názve, a to pri 8 000 ot./min. Katapultovanie z pokoja na sto kilometrovú métu sa s pomocou 540 Nm krútiaceho momentu (vrchol pri 6 500 ot./min.) udeje za 3,9 sekundy, maximálna rýchlosť je potom 324 km/h. Motor používa „Iniezione Diretta Stratificata” – priame vstrekovanie benzínu a so svojou vysokootáčkovou charakteristikou stále predvádza hlboké ručanie a divoký akustický zážitok z jazdy s otvoreným nebom nad hlavou. Pohon všetkých kolies ostal zachovaný, distribúcia síl je nastavená na pomer 30:70 v prospech zadnej nápravy, rozdelenie hmotnosti je potom 43 na 57 %.
Po dizajnovej stránke je 4,39 m dlhá, 1,90 m široká a 1,18 metra vysoká karoséria s hliníkovými panelmi upravená len v detailoch, no podstatných. Nový je predný nárazník s hlbšie zapustenými elementmi vzduchových nasávačov. Spolu s do V tvarovaným nosom a dennými LED svetlometmi poskytujú väčšiu optickú drámu. Všetko sa podriadilo lepšiemu chladeniu a výraznejšiemu aerodynamickému efektu. Dizajnéri z Centro Stile dolaďovali svoju prácu s expertmi v aerodynamickom tuneli. Zvýšili sa prítlačné sily na zadnej náprave, prepracovaný bol kompletne zakrytý podvozok a spodný difúzor obsahujúci štyri koncovky výfuku. Na objednávku sa bude dodávať aj veľký zadný karbónový spojler.
Otázkou zostáva, koľko špeciálnych edícii nás ešte čaká do príchodu novej generácie Gallarda, nakoľko „baby Lambo“ je na trhu superšportov už zaslúžilých 8 rokov.
Čítajte aj o Lamborghini Sesto Elemento
Pocity z jazdy s Lamborghini Gallardo LP 560-4 Spyder si môžete vychutnať tu: si môžete prečítať sGallardo LP 560-4 Spyder Gallardo Spyder