Lamborghini zorganizovalo rozlúčku s jedným z najúspešnejších dvanásťvalcových modelov svojej histórie. Superšportové Murciélago skončilo a čaká na svojho nástupcu, ktorý sa verejnosti predstaví už budúci rok.
Lamborghini Murciélago zapózovalo so svojimi dvanásťvalcovými predchodcami: Miura, 350 GT, Countach a divoké Diablo. Murciélago sa pre talianskeho býka patriaceho do koncernu Volkswagen stalo prelomovým. Bolo prvým celkom novým modelom po tom, ako značku prebralo nemecké Audi (od r. 1998) a na svoje konto si pripísalo 4 099 predaných kusov.
Počas svojej kariéry ho materská značka v Sant Agata priebežne modernizovala a prezliekala. Krátko po predstavení coupé (2001) s motorom 6.2 V12, výkonom 580 k (425 kW) a pohonom všetkých kolies nasledoval Roadster. Spolu s faceliftom prišla verzia LP640 s objemom zvýšeným na 6,5 litra a výkonom zakódovaným do názvu – presne 640 koní, čiže 469 kW. Spolu s LP640 Roadster zaujala i limitovaná edícia Versace. Zabudnúť nesmieme ani na futuristický Reventón. Bol to síce samostatný model, no v podstate išlo o prezlečené a veľmi predražené Murciélago.
Poslednou variáciou na tému Murciélago sa stalo LP 670-4 SV (Superveloce) s hmotnosťou zníženou o 100 kg, zlepšenou aerodynamikou a výkonom posilneným na 670 koní (491 kW). Z 0 na 100 km/h dokázal zrýchliť za 3,2 sekundy a dosiahol maximálnu rýchlosť 342 km/h. Práve on sa stal zároveň posledným, jubilejným 4 099. kusom vyrobeným v Bologni 5. mája 2010. S oranžovým lakovaním Arancio Atlas putoval za svojim majiteľom do Švajčiarska.
Murciélago vo všetkých podobách dostálo svojej povesti ultimatívneho, surového superauta stojaceho v protiklade ku kultivovanému Ferrari. Svojou povahou bolo mnohokrát nebezpečné. Nevyspytateľný bol najmä pohon všetkých kolies, ktorý pohonné sily distribuoval podľa aktuálnej potreby. V zákrute sa tak krútiaci moment náhle presunul na prednú nápravu a reakcia auta dokázala vodičovi pripraviť chvíle plné strachu, obzvlášť vo vysokých rýchlostiach. Časté boli i prípady fatálnych nehôd, horiacich vrakov a rozlomených karosérii potom, ako sa neskúsení majitelia hrali na obyčajných cestách na pretekárov.
Superveloce sa podobných zákerností sčasti zbavilo, no niektorí sa zasa sťažovali na príliš preposilované riadenie a malý cit vo volante. I tak sa ale Murciélago stalo jedným z najlepších a najúspešnejších super áut v histórii motorizmu.
Stephan Winkelmann, prezident spoločnosti Automobili Lamborghini verejnosť a nadšencov ubezpečil, že budúcnosť nebude o nasledovníka ochudobnená. „V roku 2011 predstavíme nástupcu Murciélaga – s inovatívnou technológiou a opäť s ohromujúcim dizajnom.“
Text: Lukáš Vlasák
Foto: archív