Európska komisia rozhodla, že systém núdzového volania e-Call sa stane štandardnou súčasťou vozidiel. Spolupracovať ale musí s centrálnym systémom. Ako je na tom s jeho zavádzaním Slovensko?
Núdzové volanie z vozidla e-Call (emergency call) v prípade dopravnej nehody ponúkajú vo svojich modeloch viaceré automobilky už niekoľko rokov. Nejedná sa o novinku, predprípravu umožňujúcu takýto druh spojenia inštalovali už do viac ako milióna automobilov.
Základným princípom e-Call je ochrana života. V prípade nehody sa na základe vyhodnotenia jej závažnosti automaticky aktivuje núdzové telefonické volanie cez vloženú SIM kartu, ktoré sa spojí s centrálnym dispečingom záchranného systému a privolá tak okamžitú pomoc.
V prípade nehôd mimo obce by mal skrátiť čas príchodu odbornej pomoci až o 50 %, v mestskej zástavbe o 40 %. Spustiť sa dokáže stlačením tlačidla, alebo automaticky. Jeho výhodou je i kompletný záznam o preťažení, rýchlosti vozidla cca 1 minútu pred i niekoľko sekúnd po aktivovaní volania. Dispečing záchrannej služby potom dostane presné údaje o pozícii ako i podrobný výpis, na základe ktorého dokáže operátor vyhodnotiť závažnosť nehody. Ten môže zavolať naspäť do vozidla, aby zistil, či vodič odpovedá, alebo nie. Vyhnúť sa tak dá výjazdom pri menších „pokrčeniach“ plechov i falošným poplachom.
Najrozšírenejším typom telematického zariadenia v Európe je MetaSAT, ktorý okrem spomínanej SIM karty dokáže komunikovať aj cez GPRS alebo USSD. Ak je vozidlo raz vybavené systémom umožňujúcim núdzové volanie, môže byť samozrejme využité aj na ostatné funkcie. Systém „počíta“ prejdenú vzdialenosť, poskytuje údaje o svojej pozícii, vie zaregistrovať neoprávnené naštartovania i pohyb auta v prípade krádeže.
Celý princíp však stojí a padá na vybudovanom a funkčnom systéme, ktorý by záchranné zložky s vozidlami prepojil. V Európe bráni zjednoteniu odmietnutie amerických prenosových družíc a samozrejme vzájomné nepochopenie. Európska komisia však rozhodla, že systém eCall sa stane štandardnou výbavou každého vozidla bez rozdielu (pôvodne od septembra 2010, reálnejší je ale nábeh v roku 2014). Vyčíslili i dodatočné finančné zaťaženie každého majiteľa vozidla, ktorý tak zaplatí od 100 do 150 eur navyše. Pomerne znesiteľné náklady však budú reálne iba v prípade masového nasadenia.
Otázka núdzového volania sa však rieši už dlhšie. V našich zemepisných šírkach má napríklad Česko už dva roky spustený pilotný projekt, ktorý overuje reálne fungovanie systému. Slovensko je na tom však podstatne horšie. O podobných testoch sa síce hovorilo, no k ich zrealizovaniu doteraz neprišlo.
Dnes sa však v Bratislave stretli zástupcovia ministerstva dopravy a vnútra, štátnej správy i súkromných firiem, ktoré sa majú pri zavádzaní eCall na Slovensku angažovať. Jeho adekvátne fungovanie je podmienené vybudovaním regionálneho dispečingu, v kontexte EÚ samozrejme prítomného v každej členskej krajine.
Podľa Štefana Mihálika, prezidenta Autoklubu Slovenskej republiky (AKSR) je Slovensko členom Memoranda o porozumení, v rámci ktorého je zavedenie systému už v pomerne veľkom sklze. Budúcnosť však vyzerá ružovejšie, nakoľko na dnešnej schôdzi sa predbežne určilo, že štart pilotného projektu by sa mohol rozbehnúť už v priebehu nasledujúceho roka.