**Víťazstvo formy**
Pri spojení slov Volvo a kombi príde človeku na um niečo, čo sa dá nazvať truhlicou na kolesách. Časy konzervatívneho hranatého dizajnu však Švédi definitívne pochovali, ich novou filozofiou je dynamika a športovosť. Prvou lastovičkou bolo SUV XC 60, potom štafetu najdynamickejšieho modelu z Göteborgu logicky prevzalo S60. Je preto prirodzené, že nasledovníkom je model V60. Aj prémiové značky pochopili, že od kombi strednej triedy sa očakáva nejaký ten priestor. Napríklad Mercedes si stanovil pri vývoji kombi triedy C cieľ 1 500 litrov priestoru pri sklopených zadných sedadlách. Volvo sa maximálnou hodnotou nechváli, už v základe so 430 litrami však na spomenutý Mercedes stráca 55 litrov. Ďalších 30 litrov je však ukrytých pod podlahou a nechýbajú ani typické príjemné drobnosti, ako je výklopná priehradka s gumeným popruhom. Sklopenie operadiel zadných sedadiel delených v pomere 40:20:40 je mimoriadne jednoduché. V strednej triede je rovná plocha už samozrejmosťou, podobne ako sú vo Volve samozrejmosťou integrované detské sedačky na krajných sedadlách vzadu.
Technická stránka veci je rovnaká ako v modeli S60. Ponuku pohonných jednotiek pre kombi i sedan čoskoro rozšíria prepĺňané benzínové štvorvalce 1.6 GTDi. Slabšia verzia T3 (110 kW/150 k) sa bude kombinovať len so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Pre silnejšiu T4 (132 kW/180 k) sa bude dať objednať aj dvojspojková robotizovaná prevodovka Powershift. V roku 2011 sa ponuka skompletizuje ekologickou verziou 1.6D DRIVe s výkonom 85 kW/115 k. Úsporné technológie sú k dispozícii však aj pre T3 a T4. Pri manuálnej prevodovke je to štart-stop systém, k robotizovanej sa dodáva systém, ktorý automaticky vyradí do neutrálu, keď vodič pustí plynový pedál. Tým sa stráca brzdný účinok motora a auto sa môže dlhšie pohybovať vďaka zotrvačnosti.
Na testovaciu jazdu sme si zvolili verziu T4 Powershift. Serpentíny v okolí Verony dali vyniknúť temperamentu motora, no radšej by sme si prevodové stupne volili sami. Automatika je miestami trochu hektická a občas zbytočne rozmýšľa. Podvozok Volva opäť potvrdil svoje kvality z dynamickej i komfortnej stránky. Hoci sa Švédi hrdia módnou športovosťou, zniesli by sme aj trochu mäkšie naladenie. Všetky európske modely sa štandardne dodávajú s tvrdším nastavením, Volvo však alternatívne ponúka bez príplatku možnosť komfortného nastavenia alebo príplatkový adaptívny systém Four C.
Na Slovensko by model V60 mal doraziť ešte pred koncom roka 2010. Ceny zatiaľ neboli presne stanovené, podľa vyjadrení importéra by kombi malo byť približne o 2 000 eur drahšie ako sedan S60.
Text: Martin Ruisl
Foto: Volvo
**KONKURENCIA:**
**Alfa Romeo 159 SW**
Športová Alfa je pohodlná hlavne vpredu, na zadné sedadlá sa urastení dospeláci sotva natlačia.
Batožinový priestor od: **445 litrov**
**Honda Accord Tourer**
Preč sú praktické časy truhlice, po sklopení operadiel výrazne zavadzia konštrukcia zadnej nápravy.
Batožinový priestor od: **406 litrov**
**Seat Exeo ST**
Konštrukcia spred 10 rokov nedokáže zodpovedať súčasným štandardom ani tým priestorovým.
Batožinový priestor od: **442 litrov**
Volvo V60 – základ ponuky: Motor T3 T4 Usporiadanie/palivo R4/benzín R4/benzín Prevodovka/počet stupňov M/6 M/6 (A/6) Zdvihový objem cm3 1 595 1 595 Max. výkon kW/k 110/150 132/180 pri ot./min. – 1 600 – 5 000 Max. krútiaci moment Nm 240 240/270\* pri ot./min. – 5 500 Dĺžka x šírka x výška mm 4 628 x 1 865 x 1 484 Rázvor mm 2 776 Batožinový priestor l 430/- Maximálna rýchlosť km/h – – (225) Zrýchlenie 0-100 km/h s – – (8,6) Priemerná spotreba l/100 km – – (7,5) \* overboost