Nový SsangYong Korando

Kórejská značka SsangYong ukázala svoje nové SUV Korando, pojmovo odkazujúce na pôvodný model Korado z konca minulého storočia. Na trhy sa má dostať už začiatkom roka 2011.
Vydané  Text: 
Dizajn zverili na starosť Giorgettovi Giugiarovi, ktorý predviedol konzervatívne poňatie karosérie SUV. Korando môže pripomínať domácu kórejskú produkciu, napríklad takú Kiu Sportage. Rozoznať sa dá i Nissan Qashqai či už nevyrábaný Hyundai Tucson. Vzadu i zboku je to už ale samostatný jedinec ozvláštnený krivkami vrytými do plechov, oblými plochami a „nadvihnutou“ partiou nad zadnými kolesami. Staré Korado z deväťdesiatych rokov tak už nič nepripomína, preč je i špicatá kapota a dlhé previsy. Interiér kompaktného SUV je ukážkou kórejskej modernej architektúry strohých línií a vyvážených plôch. Dojem sa snažia vyvolať strieborné a chrómové dekorácie, kožené čalúnenie a šikovné drobnosti. Karoséria dorástla v dĺžke na 4 410 mm, na šírku meria 1 830 mm a výška sa hlási so 1 675 mm. Rázvor osí kolies 2 650 mm o 10 mm prekonáva spomínanú Kiu Sportage, a s pohotovostnou hmotnosťou 1 591 kg (pohon 2WD, manuálna prevodvka) váži dokonca takmer o 200 kg menej ako ona. Podvozková skupina stojaca vpredu na zavesení McPherson a vzadu na zložitejšej viac-prvkovej náprave by mala poskytnúť komfort porovnateľný s lepšími z triedy kompaktov. Štandardný pohon predných kolies sa bude dať na želanie zameniť za očakávané 4×4. To za normálnych okolností obšťastňuje krútiacim momentom iba prednú nápravu, v prípade preklzu sa zapoja i zadné partie. V bojových podmienkach náročnejšieho terénu môže vodič zvoliť režim zamknutia diferenciálu a preradiť tak na permanentnú štvorkolku. Fungovať to však bude iba do rýchlosti 40 km/h, inak by hrozilo poškodenie systému. Zaujímavosťou je aj schopnosť rozoznať opotrebovanie pneumatík, resp. odlišnú veľkosť nasadených kolies. V prípade „nesúladu“ elektronika prehodnotí pomer toku síl na kolesá a zabráni tak prílišnému tlaku na celé ústrojenstvo. Na pohon bude slúžiť zatiaľ jediný agregát e-XDi 200 s výkonom 129 kW (175 k) pri 4 000 ot./min. Krútiaci moment 2,0-litrového štvorvalca vrcholí hodnotou 360 Nm v rozmedzí 2 000 až 3 000 otáčok. O nepatričné ekologické dopady na životné prostredie netreba mať obavy, motor nielenže spĺňa emisnú normu Euro 5, ale pripravený je prispôsobiť sa aj Euru 6. Ako i ostatné motory jeho kategórie pracuje s priamym vstrekovaním nafty common rail, tu s tlakom 1 800 barov a turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek. Kombinovaná spotreba by sa mala dostať na 6,0 litra na 100 km. V základnej konfigurácii sa bude montovať šesťstupňová manuálna prevodovka, automatická „skriňa“ s rovnakým počtom prevodov bude potom vaša za „skromný“ príplatok. Kórejská, no i „starokontinentálna“ konkurencia dostane modelom Korando ďalšieho a pomerne schopného hráča v už tak natesnanom segmente športovo-úžitkových vozidiel.