Chevrolet ukázal konečnú verziu elektromobilu Volt s benzínovým agregátom predlžujúcim celkový dojazd. Na americkom trhu sa začne predávať už koncom tohto roka, Európa si bude musieť ešte chvíľu počkať.
**Dizajn**
Chevrolet pre svoj revolučný model Volt pripravil efektný kabát. Dynamické a expresívne tvary evokujú budúcnosť, najmä zadná časť je na pomery ostatných naozaj odvážna. Futuristické LED svetlomety, veľké plochy lesklého plastu a masívny nárazník s dvojitým difúzorom. Profil je špecifický tmavým pásom pod oknami a dverami ponárajúcimi sa do čiernych prahov. Predná časť s maskou v tvare erbu, vystrčený nárazník a úzke „pruhy“ svetiel dotvárajú celkový charakter elektromobilu od General Motors.
**Aerodynamika a podvozok**
Všetko bolo tvarované v prospech minimalizácie odporu pri prúdení vzduchu. Každý previs a hrana boli optimalizované pre čo najnižšie turbulencie a nežiadúce vírenie vzduchu. Rázvor náprav sa zastavil na 2 685 mm, rozchod kolies je vpredu nastavený na 1 556 mm, vzadu na 1 578 milimetrov. Hliníkové disky vážia 8,1 kg každý, v porovnaní s 11 kilogramami klasických 17-palcových diskov. Obuté budú do špeciálnych celoročných plášťov Goodyear Fuel Max vyvinutých pre elektromobily.
Vpredu je použitá náprava typu McPherson a riadenie dostane elektrický posilňovač s premenlivým prevodom od ZF. Samozrejmosťou je elektro-hydraulický regeneratívny brzdový systém zachytávajúci energiu už od 0,2g.
**Interiér**
Kabína ponúka 4 samostatné (a sklápateľné) sedadlá rozdelené stredovou konzolou slúžiacou napr. na odkladanie nápojov. Päťmiestnemu variantu by pravdepodobne prekážali akumulátory uložené v strede vozidla. Chevrolet sľubuje lepšie materiály a kvalitu spracovania, niekoľko možností farebných kombinácií a tradičný dizajn tzv. duálneho kokpitu. Ten bude osadený dvoma sedempalcovými farebnými monitormi, z ktorých jeden nahrádza klasické prístroje a ponúka možnosť rekonfigurácie a druhý (v stredovej konzole) zasa pracuje s dotykovým displejom.
V štandardnej výbave (v závislosti na trhu) bude infotainment obsahovať rádio-navigačný systém kompatibilný s MP3 pracujúci so 60 GB pamäťou (30 GB pre hudbu). Dokáže rozpoznávať ľudský hlas, prehrávať DVD či pripojiť sa k iným zariadeniam cez Bluetooth. Vyhrávať bude prémiový audiosystém Bose s 6 reproduktormi a optimalizovanou spotrebou energie.
Monokok je z 80 % postavený z vysoko pevnostnej ocele rôznych stupňov odolnosti. Na palube bude o bezpečnosť bdieť ABS s kontrolou trakcie, ESP (alebo inak StabiliTrak) a 8 airbagov. Na niektorých trhoch sa objaví aj núdzové volanie OnStar, ktoré sa v prípade nehody automaticky spojí so záchrannými zložkami. Nezabudlo sa ani na peších účastníkov premávky – Volt dostal zvukový generátor, upozorňujúci na svoju prítomnosť vyvinutý v spolupráci s Americkou federáciou nevidiacich.
**Pohon**
Celá vec je o trochu zložitejšia, ako vyzerá. Volt sa má totiž stať elektromobilom s predlžovaním dojazdu pomocou benzínového motora, ktorý má svojou činnosťou dobíjať batérie, nie však poháňať kolesá. Skutočnosť je ale taká, že Chevrolet vyrobil hybrid, ktorý kombinuje silu elektrického motora so spaľovacím a oba ich využíva na priamy pohon.
Patentovaný pohonný reťazec Voltec zahŕňa 16 kWh líthium-iónové batérie s vysokou životnosťou, elektromotor s výkonom 111 kW (149 k), AC-DC menič, dodatočný elektromotor slúžiaci aj ako generátor a napokon vpredu uložený benzínový 1,4-litrový agregát s výkonom 61 kW (81 k). Celé to prepájajú 3 elektronicky riadené spojky a planétová prevodovka. Akumulátory s 288 bunkami v tvare T uložené v stredovom tuneli vážia 198,1 kg a vyrába ich Brownstown Township v americkom Michigane.
Volt je s nimi schopný zvládať jazdu v 4 režimoch: pohon jedným elektromotorom, dvoma, jazda s predĺženým dojazdom s pomocou jedného agregátu a s pomocou dvoch motorov.
V prvom prípade je v akcii iba trakčný elektromotor, a to i aj vtedy, ak je požadovaná maximálna akcelerácia. Pri vyšších rýchlostiach ako 80 km/h sa už musí pripájať druhý elektromotor pre lepšie rozloženie záťaže a prácu v efektívnejších otáčkach. Predĺžený dojazd sa dosahuje naštartovaním benzínového agregátu a jeho následným poháňaním generátora dobíjajúceho akumulátory. Posledný prípad vzájomnej spolupráce nastáva pri vysokých rýchlostiach, kedy sa k samotnému pohonu má pripojiť aj „jedna-štvorka“. Tá je totiž s kolesami spojená i priamo hriadeľom.
**Jazdné vlastnosti a dojazd**
**a a a a**Čistý dojazd na elektrický pohon je niečo medzi 40 až 80 kilometrami v závislosti od jazdných podmienok a štýlu vodiča. Spaľovací motor čerpajúci z 29 litrovej nádrže k tomu prihodí ďalších vyše 500 km. Volt je konštruovaný ako plug-in elektromobil/hybrid, čiže energiu môže čerpať z verejnej elektrickej siete. Pri napätí 240 V je schopný plného dobitia za 4 hodiny a vodič si môže celý proces kontrolovať cez internet pomocou stránky MyVolt.com, resp. cez špeciálnu aplikáciu nainštalovanú v jeho smart phone.
Maximálna rýchlosť je 160 km/h, krútiaci moment dosahuje 368 Nm a zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne za niečo viac ako 9 sekúnd. V USA sa bude na batérie sťahovať samostatná záruka 8 rokov, resp. približne 161 000 najazdených kilometrov.
Predaje sa v USA spustia už koncom tohto roka. Kedy sa zaujímavej novinky dočká aj Európa sme sa však zatiaľ nedozvedeli.
Text: Lukáš Vlasák
Foto: archív