Volvo spustilo vývoj elektromobilov druhej generácie. V rámci neho plánuje nasadenie vodíkových palivových článkov schopných predĺžiť nedostačujúci dojazd súčasných akumulátorov.
Volvo si budúcnosť motorizmu predstavuje „v elektrine“, zároveň si však uvedomuje žalostne nízky dojazd, ktorý poskytujú súčasné batérie. Pripravil však plán ich ďalšieho rozvoja, ktorý by tento najväčší handicap dokázal prekonať.
Posilnený výskumnou činnosťou Swedish Energy Agency (Švédskej Agentúry pre Energetiku) inicializuje vývoj palivových článkov, ktoré by boli schopné predĺžiť dojazd elektrických vozidiel, a to bez akýchkoľvek emisií CO2. Cieľom je vyrobiť dva prototypy stojace na platforme Volvo C30 DRIVe Electric a pripraviť ich na testovanie v každodennej premávke už na rok 2012.
“Toto je vzrušujúca expanzia nášho záujmu o elektrifikáciu. Cena batérií a ich veľkosť znamená, že všetky elektromobily majú relatívne limitovaný dojazd. Palivové články môžu byť jedným zo spôsobov ako predĺžiť vzdialenosť, ktorú tieto autá prejdú, kým budú musieť byť znovu nabité,” hovorí prezident a riaditeľ spoločnosti Volvo Cars Stefan Jacoby.
Volvo na tomto projekte spolupracuje s Powercell Sweden. V prvej fáze bola vytvorená predbežná štúdia tzv. Range Extender (predlžovača dojazdu), ktorý pozostáva z palivového článku s reformátorom. Úlohou reformátora je rozbiť tekuté palivo, v tomto prípade benzín, a vytvoriť vodíkový plyn. V palivovom článku je tento vodík konvertovaný na elektrickú energiu, ktorá je použitá na pohon elektromotora vozidla.
Technológia produkuje elektrické napätie bez emisií oxidov uhlíka (CO), dusíka (NOx), síry (SOx) a pevných častíc. Konečným produktom je elektrická energia, voda a malý objem oxidu uhličitého. Technológia môže byť adaptovaná aj na obnoviteľné palivá.
Celkový dojazd môže byť predĺžený až o 250 km – ako prídavok k bežnej porcii kilometrov poskytovanej batériami. Odvetvie palivových článkov očakáva, že efektivita nákladov sa bude zlepšovať priebežne so zdokonaľovaním technológie a zvyšovaním produkcie.
“Urobili sme len prvé kroky a je prirodzene veľmi skoro na rozhovor o uvedení týchto vozidiel na trh. Toto rozhodnutie príde po tom, ako sa naučíme viac o palivových článkoch a možnostiach, ktoré ponúkajú,” dodal napokon Jacoby. My dodávame, že Švédi by sa mali opýtať v BMW, kde s vodíkom začali experimentovať už pred niekoľkými rokmi. Aj keď len na báze samostatného pohonu, no s pomerne sľubnými výsledkami.