Od uvedenia prvého modelu BMW s pohonom všetkých kolies uplynulo už 25 rokov. Prvé nesmelé kroky bavorskej značky v oblasti pohonu oboch náprav vyústili do dnešnej ponuky 45 modelov pýšiacich sa skratkou xDrive.
Prvýkrát sa pohon všetkých kolies v automobile s modro-bielou vrtuľou objavil v roku 1985 v modelovom rade 3 ako jeho rozšírenie, a zároveň alternatíva ku štandardnému pohonu zadnej nápravy. V súčasnosti ho BMW využíva nielen na optimalizáciu trakcie na nespevnených povrchoch a v zlom počasí, ale i na zvýšenie dynamiky prejazdov zákrut. Najnovšia generácia xDrive je už prepojená so systémom integrovaného manažmentu podvozka (ICM), ktorý dokáže reagovať na aktuálnej podmienky na ceste okamžite a v prvopočiatku. Adekvátne reakcie navyše podporuje dynamická kontrola stability (DSC) či systém Performance Control.
Na rozdiel od iných výrobcov, ktorí 4×4 využívajú na to, aby kompenzovali nedostatočnú trakciu prednej nápravy, BMW ladí svoj systém xDrive tak, aby si vozidlá s ním zachovali typický handling zadného pohonu. Preto putuje i v bežných jazdných situáciách leví podiel sily práve na „zadok“. Výhody sa prejavujú najmä v zachovaní presnosti riadenia.
**Začiatky**
Za ostatných 25 rokov sa pohon všetkých kolies v BMW prepracoval z pozície doplnku, ktorý bol k dispozícii iba pre pár vybraných modelov do situácie, keď sa rozmáha v stále širšom portfóliu modelových radov. V čase prvého uvedenia na trh **v rade 3 druhej generácie** sa kombinoval iba s radovým 2,5-litrovým šesťvalcom s výkonom 126 kW (171 k). Dnes je xDrive v „trojke“ k dispozícii pre každý z jeho troch benzínových šesťvalcov, pre benzínový štvorvalec a aj pre naftový šesťvalec.
Trvalý pohon všetkých kolies sa v **BMW 325iX Sedan** distribuoval medzi prednú a zadnú nápravu vo fixnom pomere 37:63. Viskózne spojky medzi nápravami a v rozvodovke sa aktivovali na základe rozdielnych otáčok predných a zadných kolies tak, aby v prípade potreby zabezpečili trvalé prepojenie. Počnúc rokom 1988 bol tento model k dispozícii aj vo verzii **Touring**.
O tri roky neskôr sa pohon všetkých kolies dostal do **BMW radu 5**, spolu s elektronickým systémom, ktorý riadil distribúciu sily motora medzi nápravy. Najprv bola použitá hydraulicky ovládaná viaclamelová spojka na zadnej náprave, neskôr ju vystriedali elektronicky riadené brzdné zásahy. Riadiaca jednotka brala pri analyzovaní situácie do úvahy rýchlosť otáčania kolies, ktorú snímali senzory ABS, pozíciu škrtiacich klapiek a stav bŕzd.
Elektronicky riadený systém pohonu všetkých kolies v **BMW 525iX**, ktoré poháňal radový benzínový šesťvalec s výkonom 141 kW (192 k) umožňoval extrémne rýchle a presné reakcie, ktoré zároveň viedli k neutrálnym jazdným charakteristikám vozidla.
**Rozvoj**
Ďalšiu kapitolu otvoril segment Sports Activity Vehicle (SAV), v ktorom začalo od roku 1995 úradovať **BMW X5**. Za bežných okolností sa pomer výkonu distribuoval medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 38:62 prostredníctvom sady planétových kolies. Jazdným vlastnostiam aj mimo spevnených ciest prospievala štandardná dynamická kontrola stability (DSC), automatická uzávierka diferenciálu (ADB-X) a asistenčný systém pre zjazd zo svahu HDC.
V inovovanej „X-pätke“ a (vtedy) úplne novej **X3** bolo možné prvýkrát analyzovať jazdnú situáciu nielen na základe rýchlosti otáčania kolies, ale aj prostredníctvom údajov z DSC o uhle natočenia volantu a kolies, pozícii pedálu akcelerátora či hodnôt priečneho zrýchlenia.
Na rozdiel od iných systémov, ktoré reagujú až v situácii, kedy už kolesá jednej z náprav preklzujú, dokáže xDrive identifikovať aj tendenciu vozidla k nedotáčavosti alebo pretáčavosti a reagovať už v prvotnom štádiu, pomocou presunu pohonnej sily.
V roku 2005 boli varianty s pohonom všetkých kolies uvedené do modelovej palety piatej generácie radu 3, krátko predtým do piatej generácie BMW radu 5. Z prvého BMW X3 sa pred generačnou výmenou (2010) predalo celosvetovo 600 tisíc exemplárov a X5 medzitým prekonala magickú hranicu jedného milióna predaných vozidiel.
Predajný hit **BMW X6** (2008), v marketingových príručkách uvedené ako Sports Activity Coupé (SAC), je štandardne vybavené systémom Dynamic Performance Control, ktorý využíva variabilné rozdelenie pohonu medzi kolesá na vonkajšom a vnútornom oblúku, čím zaručuje stabilitu v zákrute aj v prípade náhlej zmeny dynamickej záťaže.
**Súčasnosť**
Značka dnes okrem kompletného radu X ponúka xDrive aj v „trojke“ Sedan, Touring a Coupé, a to v kombinácii s pätnástimi motorickými verziami. S pohonom všetkých kolies sú k dispozícii aj štyri verzie radu 5 Gran Turismo, či tri varianty vlajkovej „sedmičky“: 750i xDrive, 750Li xDrive a 740d xDrive.
Na inštaláciu xDrive je pripravená aj najnovšia, šiesta generácia „päťky“ Sedan. Najprv príde 550i xDrive s benzínovým osemvalcom s výkonom 300 kW (407 k), neskôr pribudnú aj dva šesťvalce. V krátkom slede po nich bude pohonom všetkých štyroch kolies vyzbrojené aj elegantné kombi Touring.
**Aktuálne modely BMW xDrive:** **Model** **Motor** **Výkon (kW/k)** **BMW X1 xDrive 25i** **6 valcov v rade** **160/218** BMW X1 xDrive 28i 6 valcov v rade 190/258 BMW X1 xDrive 18d 4 valce v rade 105/143 BMW X1 xDrive 20d 4 valce v rade 130/177 BMW X1 xDrive 23d 4 valce v rade 150/204 **BMW X3 xDrive 35i** **6 valcov v rade** **225/306** BMW X3 xDrive 20d 4 valce v rade 135/184 **BMW X5 xDrive 35i** **6 valcov v rade** **225/306** BMW X5 xDrive 50i 8 valcov do V 300/407 BMW X5 xDrive 30d 6 valcov v rade 180/245 BMW X5 xDrive 40d 6 valcov v rade 225/306 **BMW X6 xDrive 35i** **6 valcov v rade** **225/306** BMW X6 xDrive 50i 8 valcov do V 300/407 BMW X6 xDrive 30d 6 valcov v rade 180/245 BMW X6 xDrive 40d 6 valcov v rade 225/306 BMW ActiveHybrid X6 V8 + 2x el.motor 357/485 **BMW X5 M** **8 valcov do V** **408/555** **BMW X6 M** **8 valcov do V** **408/555** **BMW 325i xDrive Sedan** **6 valcov v rade** **160/218** BMW 330i xDrive Sedan 6 valcov v rade 200/272 BMW 335i xDrive Sedan 6 valcov v rade 225/306 BMW 320d xDrive Sedan 4 valce v rade 135/184 BMW 330d xDrive Sedan 6 valcov v rade 180/245 **BMW 325i xDrive Kombi** **6 valcov v rade** **160/218** BMW 330i xDrive Kombi 6 valcov v rade 200/272 BMW 335i xDrive Kombi 6 valcov v rade 225/306 BMW 320d xDrive Kombi 4 valce v rade 135/184 BMW 330d xDrive Kombi 6 valcov v rade 180/245 **BMW 325i xDrive Kupé** **6 valcov v rade** **160/218** BMW 330i xDrive Kupé 6 valcov v rade 200/272 BMW 335i xDrive Kupé 6 valcov v rade 225/306 BMW 320d xDrive Kupé 4 valce v rade 135/184 BMW 330d xDrive Kupé 6 valcov v rade 180/245 **BMW 535i xDrive Sedan** **6 valcov v rade** **225/306** BMW 550i xDrive Sedan 8 valcov do V 300/407 BMW 530d xDrive Sedan 6 valcov v rade 180/245 **BMW 535i xDrive Kombi** **6 valcov v rade** **225/306** BMW 530d xDrive Kombi 6 valcov v rade 180/245 **BMW 535i xDrive GT** **6 valcov v rade** **225/306** BMW 550i xDrive GT 8 valcov do V 300/407 BMW 530d xDrive GT 6 valcov v rade 180/245 BMW 535d xDrive GT 6 valcov v rade 220/300 **BMW 750i xDrive** **8 valcov do V** **300/407** BMW 750Li xDrive 8 valcov do V 300/407 BMW 740d xDrive 6 valcov v rade 225/306