Príroda sa pomaly chystá ukázať svoju drsnejšiu povahu a pred každým motoristom sa opäť objavuje tá istá otázka: prezuť do zimných pneumatík? A prečo vlastne?
Pneumatika je garantom jazdných vlastností, garantom toho, že budeme môcť o nejakých vôbec hovoriť. A obzvlášť tá zimná. V prípade letného obutia je recept o mnoho jednoduchší, podmienky sú počas teplých dní prakticky rovnaké. Okrem dažďa a horúceho asfaltu nie je prakticky nič, čomu by bolo nutné venovať pozornosť.
V zime je to ale odlišné. Nástrah je oveľa viac, extrémnejších prechodov pribúda a vlastnosti vozovky sú neraz také, že človek by ani štvornožky neudržal rovnováhu a šmykol sa niekam do jarku. Teplotný rozsah je natiahnutý ako týždeň pred výplatou a auto prestáva poslúchať na povely tak, ako sme zvyknutí.
**Dôvody**
Otázka prezutia z letných na zimné pneumatiky je bezpredmetná. Aspoň v našich podmienkach. Ak žijete niekde na Sicílii, pokojne nasledujúce riadky preskočte, fakt je ale ten, že i keď nemusíme všetci bývať pod Tatrami, snehu a ľadu sa počas sezóny prakticky nevyhneme.
Dokazujú to i štatistiky z minulej zimy: v Košiciach obšťastňovala snehová prikrývka vodičov 41 dní, v Bratislave o 5 dní dlhšie a v takej Žiline si domáci užili sneh až 61 dní. Nemenej zaujímavý je i počet dní, počas ktorých sa na nás zmrznutá voda sypala z oblohy: vo východoslovenskej metropole to bolo 54 dní, v hlavnom meste 47 a u „národovcov“ to bol mesiac a jeden týždeň. U našich českých susedov je situácia podobná, najdlhšie si biely „poklad“ užili priamo v stovežatej Prahe (70 dní).
No nielen sneh je oprávneným dôvodom na prezutie. Už teplota trvalo klesajúca pod 7 stupňov Celzia je pádnym argumentom. Technických dôvodov je hneď niekoľko: zmes zimnej „gumy“ je oveľa mäkšia, čo okrem iného spôsobuje lepšie rozloženie behúňa na povrchu a jeho priľnavosť pri nízkych teplotách. Zloženie a skladba látok, obohatená o vyšší podiel kremíka a siliky urobí tiež svoje a napokon i tvar, veľkosť a počet lamiel špeciálne vyvíjaných pre zhoršenú adhéziu má v tejto sfére čo povedať.
**Hĺbka dezénu**
Veľmi dôležitým údajom je i hĺbka dezénu. Treba si uvedomiť, že zimné pneumatiky sa opotrebúvajú oveľa rýchlejšie ako letné, práve kvôli svojej mäkšej zmesi. V niektorých prípadoch sa už po dvoch sezónach môže pneumatika dostať aj na 4 mm hrúbky (nová viac ako 6 mm). V takom prípade sa brzdná dráha na snehu môže predlžiť aj o desať percent. Odborníci preto odporúčajú zimné pneumatiky vymeniť v momente, keď sa dostanú práve pod spomínané 4 mm.
**Čísla a štatistiky**
Každý test je svojim spôsobom relatívny. Rozhoduje mnoho faktorov a premenných – skúšobná dráha má vždy iné vlastnosti, počasie nie je nikdy identické a pod. Jednotliví výrobcovia tak v tabuľkách výsledkových listín putujú ako kočovní cirkusanti. Nikdy sa však kvalitná značka neprepadla hlbšie ako na piate-šieste miesto a ešte sa nestalo, aby sa neznámy výrobca predral až na špičku rebríčka.
Ak budeme vychádzať z prieskumov spoločnosti Goodyear, môžeme si zobrať príklad jazdy snehom rýchlosťou 50 km/h s následným prudkým zabrzdením. Keď vozidlo obuté do plášťov s vločkou na bočnici ostane stáť po 46,7 metroch, letné pneumatiky auto zastavia až po 70,4 metroch! Celoročné pneumatiky sú v tomto prípade schopné stáť po 50 metroch. Ich nevýhodou je vyššia miera kompromisov a v lete i zbytočne vyššia spotreba. V zime poslúžia lepšie ako letné, ale prácu si nezastanú s takou istotou.
Ešte väčšie rozdiely sú pri jazde rýchlosťou 70 km/h. Opäť sneh, opäť prudké brzdenie. V momente, keď „uvedomelý“ vodič už stojí a „rozdýchava“ stres, rúti sa neprezuté vozidlo ešte stále rýchlosťou 49 km/h a vodič s panikou v očiach zastavuje až po 112 metroch!
Pozor si treba dať aj pri off-roadových plášťoch. Vozidlo s nimi zo 70 km/h zabrzdí po 82 metroch, no so zimnými vie brzdnú dráhu skrátiť aj o 12 metrov. S letnými je to rovnaká katastrofa ako v predošlom prípade, skôr ako na 110 metroch sa offroad nezastaví.
Rozhoduje aj vonkajšia teplota. Pri 0° Celzia je konštantný rozdiel v dĺžke brzdnej dráhy v súboji zimná verzus letná „guma“ niečo približne 3 metrov, pri -10° C je to 7 m a pri -20° C až 12 metrov.
**Vývoj**
Celé to zaváňa alchýmiou, nápomocné sú počítačové vyhodnocovacie a testovacie programy, no samotné drážkovanie majú na starosti mozgy a predstavivosť vedcov. Nesmú dať lamiel na plášť príliš veľa, pretože sa tým automaticky znižuje výkon. Musia ich správne natočiť, aby dokázali odvádzať vodu a sneh a pri tom všetkom nesmú zabúdať na stabilitu, proti ktorej zase hrajú použité zmesi. Napríklad Dunlop tento posledný problém rieši pridaním kevlarovej výstuhy do bočníc, ktorá zamedzí nakláňaniu a miernemu „vyzúvaniu“ pneumatiky z disku v miestach dotyku. Technológia vaflového lamelovania (Goodyear) dovoľuje zvýšiť počet lamiel na pneumatike bez vedľajších účinkov a nové technológie zasa prinášajú bezpečnosť a kvalitu zo sektorov UHP (ultra height performance – veľmi vysoký výkon) a HP (height performance – vysoký výkon) aj do nižších kategórií.
**Čo zákazníci požadujú**
Pri letných pneumatikách je prvoradým kritériom nízky valivý odpor a tým i nižšia spotreba paliva. Pri zimných pneumatikách sa však väčšina opýtaných stavala k spotrebe laxne. Prvoradá bola celková kvalita a bezpečnosť pneumatiky (84 % opýtaných), nasledovala bezpečnosť na mokrom a rozmočenom snehu (80 %), na mokrej vozovke (79 %), ľade (75 %) či ujazdenom snehu (72 %). Dlhú výdrž požaduje 69 % respondentov a krátku brzdnú vzdialenosť rovnaké percento. Ostatné kritéria už volilo citeľne menej opýtaných: prevládala pohodlná jazda (54 %), atraktívna cena (54 %), dobre ovládanie na suchu (51 %) alebo hlbokom snehu (48 %). Na odporúčania v testoch prihliada 43 %, známu značku uprednostňuje 27 % a výrobcu z vlastnej krajiny by si zvolilo 11 % zúčastnených.
**Niekoľko rád na záver**
Spoliehať sa na techniku a vymoženosti nie je vždy najmúdrejšie. V zime nezabudnite predvídať a znížiť rýchlosť v miestach, kde ste počas letných dní ani len nepomysleli na problémy. Dodržujte väčší odstup a tam kde je to len trochu možné nejazdite v skupine za sebou. Počas reakčného času môže vaše vozidlo v meste prejsť aj viac ako 3 metre a šmykľavá cesta vám ďalšie porcie len pridá. A v neposlednom rade trochu pribrzdite pred prechodom pre chodcov. V lete pred nepozorným hazardérom zastavíte na mieste, v zime by ste ho ale vďaka nešťastným šmykľavým bielym povrchom „zebier“ asi rýchlo zoznámili so svojou prednou maskou a kapotou. A určite nezabudnite nahliadnuť do mesačníka auto motor a šport (11/2010), kde sme vám priniesli veľký test 10 značiek zimných pneumatík s rozmerom 205/55 R 16 s podrobnou tabuľkou hodnôt dosiahnutých na suchom, mokrom i zasneženom povrchu.
Text: Lukáš Vlasák
Foto: archív