Fiat Uno Sporting

Fiat Uno sa rozbieha. Zábavu za rozumné peniaze bude odteraz reprezentovať športová verzia Sporting, ktorá neprináša len optické zmeny ale i novú techniku.
Vydané  Text: 
Fiat Uno Sporting nie je len produktom personalizačného programu, ale celkom novým modelom. Prináša zmeny dizajnu, techniky i pohonného ústrojenstva. Tvár ľudového vozítka sa zamračila do tmavých svetlometov, masky chladiča s mriežkou v tvare včelieho plástu, spojlera a hmloviek. Čierne sú i mini ochranné lišty na blatníkoch, strešný spojler, či zadné vertikálne „lampy“. Disky z ľahkých zliatin obuté v pneumatikách 185/60 R15 dostanú priemer 15 palcov a dvojfarebné tónovanie, poteší tiež dvojitá chrómová koncovka výfuku. Interiér pracuje s dvojitými tónmi, volant je už v štandarde kožený a prístrojový panel má novú grafiku. Sedadlá majú vyšitý nápis Sporting. V základnej výbave sa v závislosti na trhu objavuje palubný počítač, hydraulický posilňovač riadenia, hmlové svetlá či elektrické okná. Na želanie môže byť Uno vybavené dvoma airbagmi a ABS (mimo EU), klimatizáciou alebo rádiom s CD/MP3 a Bluetooth i USB konektivitou. Dôraz bol kladený aj na individualizáciu. Už z fabriky môže vozidlo vyjsť prezlečené v pakete Sport alebo Exclusive. Prvý zahŕňa rôznorodé samolepky, druhý kombinuje luxusnejší kožený volant s oranžovými detailmi použitými aj na sedadlách. Druhým spôsobom je úprava vozidla priamo u dílera, kde sa môžu vymeniť kryty spätných zrkadiel, kľučky, radiaca páka, dizajn ručnej brzdy, prístrojového panelu či športových pedálov. Novinkou má byť systém čistenia zadného okna, ktorý sa automaticky aktivuje v prípade, keď sú predné stierače (a ostrekovač) spustené a prevodová páka „skĺzne“ do polohy spiatočka. Zmeny však nastali aj na podvozku. Prioritou bolo lepšie držanie v zákrutách a ostrejšie reakcie, čomu má napomôcť o 20 mm nižší „posed“. Tuhšie pružiny so špirálovitým tvarom sú uchytené spôsobom, ktorý menej zaťažuje piest tlmičov a znižuje vnútorné trenie, čo má v konečnom dôsledku lepšie absorbovať rázy od vozovky. Predný stabilizátor dostal väčší priemer, na zadnej zasa vyššiu tuhosť. Celý komplex zabezpečil neutrálne jazdné vlastnosti pri zachovaní tradičného komfortu. Ten si zobral na mušku nový systém tzv. pasívneho odpruženia pohonného agregátu. Základná myšlienka bola využiť vysokoelastickú gumu pre nižší hluk a súčasné generovanie efektu absorbovania rázov od kolies. Vo výsledku sa pri nízkych frekvenciách dosahuje vysoká pevnosť, pri stredných a vysokých frekvenciách na oplátku zasa nízka. Na pohon bol vyčlenený 1,4 litrový 8-ventilový agregát Evo s výkonom 62 kW (82 k) pri 5 750 ot./min. Maximálna rýchlosť je 170 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne za 11,5 sekundy a okrem benzínu je motor schopný spaľovať aj etanol. Otázkou už len ostáva, kedy a za koľko sa bude nové Uno predávať aj na európskom kontinente. Nechajme sa prekvapiť… Text: Lukáš Vlasák Foto: archív







Inzercia

Inzercia