Subaru rozpútalo revolúciu. Nielenže sa opäť vrátilo k toľko žiadanej verzii sedan, ale tiež rozhodlo, že z názvu zmizne kúzelné slovíčko Impreza. Subaru WRX STI sa stáva novým modelovým radom a v týchto dňoch prichádza na slovenský trh.
**Motivácia**
Dôvod k zmene bol veľmi prozaický. WRX STI sa od „civilnej“ Imprezy odlišuje natoľko, že s ním má v podstate spoločnú iba platformu. A aj keď si fanúšikovia budú na nové označenie zvykať možno dlhšie, tvary a karosárske prevedenie by ich malo uchlácholiť hneď. Nadšenci pri predstavení verzie hatchback od prekvapenia sotva lapali po dychu. Z rôznych kútov sa stále ozývali hlasy a stonania po návrate sedanu. Subaru ich po trojročnom naťahovaní konečne vypočulo.
**Subaru WRX STI – návrat k nirváne**
Zaklínadlo STI je skratkou názvu _Subaru Tecnica International, čiže_ dcérskej spoločnosti materskej značky. V tretej generácii sa WRX STI podarilo obrúsiť v oblasti dynamiky, sily a výkonu. Nový sedan WRX STI je najrýchlejším modelom japonského výrobcu „štvorkoliek“, čo potvrdzuje i rekordný čas na Severnej slučke Nürburgringu 07:55 min.
**Exteriér**
Po dizajnovej stránke je to stále súčasný model, len mu pribudla zadná odtrhová hrana a tradičné výklopné veko. Rozšírené blatníky ukrývajú 18 palcové disky z ľahkých zliatin a pneumatiky 245/40 R18. Predný nárazník dostal mohutné vstupy vzduchu, zmenenú polohu hmloviek, karoséria bočné prahy, tmavú kovovú mriežku chladiča a zadný difúzor. Výfukový systém má dva tlmiče a dvojité koncovky s priemerom 80 mm. Vzrástli prítlačné sily a prepracovaný bol aj podvozok s cieľom optimalizovať aerodynamické vlastnosti. Vzduch je do chladiča privádzaný cez otvor na kapote motora. Na účely odvetrávania horúceho vzduchu slúžia štrbiny v prednom spojleri a žiabre na hrane predných blatníkov. Zadné prítlačné krídlo z Boeningu sa však bude dodávať na želanie.
**Interiér**
Prístrojovej doske dominujú tri kruhové prístroje s červeným podsvietením, v strede je umiestnený otáčkomer s nastaviteľným indikátorom prevodového stupňa. V kokpite prevláda čierna s červenou kontrastnou niťou. V závislosti od výbavy sedí vodič a spolujazdec v škrupinových Recarách. Kožou potiahnutý multifunkčný volant sa dá nastavovať v dvoch osiach.
**Motor**
V Subaru WRX STI bije srdce boxera s turbodúchadlom. 2,5 litrový prepĺňaný agregát má výkon 220 kW (300 k) pri 6 000 ot./min. a disponuje krútiacim momentom 407 Nm pri 4 000 ot./min. Po jemnom vyladení spĺňa nároky emisnej normy Euro 5. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne za 5,2 sekundy, najvyššia rýchlosť je 255 km/h.
Systém SI-Drive dovolí „pilotovi“ voliť medzi tromi charakteristikami motora: _**Intelligent**_ pomáha znížiť spotrebu až o 10 %, **Sport** zaručuje ostrý pomer výkonu k uhlu zošliapnutia plynového pedálu a **Sport Sharp** je navrhnutý na maximálny nárast sily a bezprostrednú odozvu motora, chuť po otáčkach je najvyššia zo všetkých.
**Podvozok a komponenty pohonu**
Svetlá výška je znížená o 5 mm. Nové šasi je ešte tuhšie a sprostredkúva autentickú spätnú väzbu. Predné pružiace jednotky s naopak montovaným tlmičom (Kayaba Upside Down) a kované hliníkové priečne ramená sa vyznačujú vysokou tuhosťou, vďaka čomu vozidlo spontánnejšie reaguje na povely riadenia. Vzadu je použitá náprava s dvojitými priečnymi ramenami.
Okrem permanentného pohonu všetkých kolies Symmetrical AWD sa môže vodič spoľahnúť buď na štandardné nastavenie elektronicky riadeného medzinápravového diferenciálu (DCCD) a stabilizačného systému (VDC), alebo si ich upraviť podľa požadovaného štýlu jazdy.
V ponuke DCCD je režim **Auto**, v ktorom elektronika prispôsobuje rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi nápravy jazdným podmienkam. **Auto+** aktivuje uzávierku diferenciálu pre dosiahnutie najvyššej možnej trakcie a **Auto-** umravňuje uzávierku na minimum, čo prospieva jazde na suchej ceste.
Stabilizačný systém je možné nastaviť v režime **Normal,** kedy je v činnosti ABS, systém trakčnej kontroly (TCS) a stabilizačná kontrola (SAC). **Traction** ponúka potešenie z jazdy najmä drifterom. TCS a SAC zasahujú iba obmedzene a s oneskorením. Tretia možnosť s výstražným **Off** spôsobí úplnú deaktiváciu všetkých elektronických pomôcok, s výnimkou ABS.
**Brzdy**
Brzdový systém Brembo so štyrmi kotúčmi s vnútorným chladením, dvojkomorovým posilňovačom a špeciálnym potrubím vykazuje posilnené hodnoty spomalenia. Extra pre WRX STI upravené ABS so senzorom priečneho zrýchlenia a elektronickým rozdeľovaním brzdnej sily (EBD) si zachováva svoju účinnosť aj v prípade extrémneho zaťažovania.
**Bezpečnosť**
Kapota motora, stierače a predný nárazník sú z hľadiska materiálov a tvaru skonštruované tak, aby bol chodec v prípade kolízie vystavený čo možno najmenšej záťaži. Bočné a okenné airbagy patria k sériovej výbave a na konštrukciu karosérie bola použitá technológia s integrovanými prstencovými rámovými prvkami na stĺpikoch a dverách.
**Ceny a dostupnosť**
Nové Subaru WRX STI sa bude na slovenskom trhu predávať od novembra 2010. Spolu so 6-manuálnou prevodovkou bude jeho cena nastavená na 45 990 eur. V príplatkovej výbave sa bude dať voliť, tak ako to pri japonských značkách býva zvykom, len z veľmi malého koša prvkov – v tomto prípade to bude v podstate iba metalický lak za 527 eur a veľké zadné krídlo za 1 290 eur. Už sa tešíme…