Vyzerá ako stíhačka budúcnosti, využíva revolučné technológie a nie je to elektromobil ani hybrid. Pod bláznivo tvarovanou kapotou pracuje charakterný vysokoobjemový osemvalec so stádom 640 konských síl.
Panoz je známy malými sériami exkluzívnych automobilov ako Esperante či AIV Roadster. So svojimi produktmi sa značka pravidelne podieľa na športových podujatiach najzvučnejších mien. Jeden z najväčších úspechov Panoz postretol v roku 2006, keď sa mu v kategórii GT2 podarilo vyhrať slávnu „dvadsaťštyrihodinovku v Le Mans.
Automobilovým nadšencom Panoz ponúka novú inšpiráciu – superšportový model v retrokabáte – Panoz Abruzzi Spirit of Le Mans. Odkazovať má na klasickú éru pretekárskych vozidiel, na ktorých sa majitelia priviezli na preteky po vlastnej osi, nalepili poradové číslo a vyrazili na okruh. Jasným dôkazom toho je futuristicky a vskutku netradične poňatá dvojdverová karoséria romantických tvarov.
Prednej časti dominuje „vidlička“ dvojitých nasávacích otvorov umiestnených nad sebou a zasahujúcich hlboko do motorového priestoru. Trochu pripomína batmobil slávneho komiksového hrdinu. Kvapkovitá „kupola“ interiéru pokračuje sklonenou zadnou časťou aká sa používala na vozidlách ešte počas 50. rokov. Masívny predný monolit sa v oblasti dverí prudko zužuje, narúša ho len vertikálny predel ťahajúci sa až k zaobleným bočným oknám. Svetlá používajú LED technológiu, najmä vzadu je z nich vyskladaný celý pás.
Konštrukcia Abruzziho je v mnohých ohľadoch revolučná. Napríklad karoséria používa patentovanú materiálovú technológiu „Reams“. Podľa slov automobilky ide o maticový systém schopný zachytávať a recyklovať energiu. Bližšie podrobnosti unikátneho riešenia nepoznáme, no použitie takéhoto spôsobu nebolo v sériovom cestnom vozidle ešte nikdy realizované. Má poskytovať výhody v oblasti ekológie, výkonu i pevnosti štruktúry.
Automobilka predstavila aj tzv. trojstupňový „Trifecta cooling“, inováciu zlepšujúcu výkon i efektivitu. Ku klasickému vysokovýkonnému chladiču (vzadu) sa pripája druhý a tretí stupeň chladenia znižujúci teplotu vzduchu pred i za samotným chladičom.
Na pohon bol zvolený vpredu uložený osemvalcový agregát s usporiadaním do V a objemom 6,2 litra. Spolu s prepĺňaním dosahuje výkon 469 kW (640 k) pri 6 500 ot./min, sila je prenášaná na zadné kolesá. Napriek „uletenému“ tvaru bude vozidlo schválené na premávku na pozemných komunikáciách v Európe, Ázii, Strednom Východe či Južnej Amerike. O USA sa zatiaľ len špekuluje.
Text: Lukáš Vlasák
Foto: archív