Slovenský trh po deviatich mesiacoch

Tri štvrtiny roka máme za sebou. Najvyšší čas na hodnotenie. Ako sa teda vyvíjal slovenský trh počas prvých deviatich mesiacov?
Vydané Text: 
Septembrové výsledky predaja nových automobilov do 3,5 tony vyznievajú vcelku pozitívne. Celkovo bolo zaregistrovaných za mesiac september 5 629 vozidiel, čo oproti septembru 2009 predstavuje rozdiel len -6,57 percenta. Stačí si pritom spomenúť na čísla z mesiacov, keď úradovalo šrotovné. Celkový výsledok za tri štvrtiny roka 2010 je však menej optimistický. Spolu sa predalo 48 940 vozidiel, čo predstavuje pokles oproti roku 2009 o 32,78 percenta. Opäť sa však vrátime k šrotovnému, pretože to tvorilo v roku 2009 za toto obdobie takmer polovicu predajov. Nedá sa však s určitosťou povedať, že bez dotácie by sa predalo len 37 822 automobilov. Naďalej pretrváva trend poklesu predaja v segmente N1, čo prirodzene súvisí s rozšírením možnosti odpočtu DPH. Trh sa už takmer úplne vyčistil od zamrežovaných i s výnimkou homologizovaných pseudoúžitkových automobilov. Napríklad Škoda v tejto kategórii predala v septembri 28 vozidiel, z čoho len tri pripadli na čisto úžitkový model Praktik. Podľa slov konateľa importéra Škoda Auto Slovensko Ing. Roberta Baumgartnera však ide o vozidlá homologizované ako N1 na žiadosť zákazníkov. Celkovo bol podiel vozidiel N1 na predajoch segmentu do 3,5 tony len nejakých 7,63 percenta. Žiaľ, štatistiky neponúkajú pohľad na to, koľko z majiteľov nových vozidiel si uplatnilo vrátenie DPH. Medzi značkami sa situácia výraznejšie nemení. Prvá Škoda s podielom na trhu tesne pod 19 percent si už môže chystať šampanské pre auto s poradovým číslom 10 000. Pri mesačnom priemere okolo 1 030 predaných vozidiel sa bude oslavovať niekedy v druhej polovici októbra. Súboj o druhú pozíciu medzi Renaultom a VW zatiaľ lepšie vychádza Francúzom. Spokojnosť môže vládnuť aj v koncerne PSA, ktorého značky Peugeot a Citroën dopĺňajú prvú päťku. Spoločným znakom výrobcov z krajiny galského kohúta je silná pozícia v segmente N1. V rebríčku triedy M1 je totiž Volkswagen silnejší ako Renault a koncern PSA predbehla Kia. Pri pohľade na rebríček N1 nás až zaskočilo druhé miesto Fiatu. Medzi osobnými vozidlami sa pritom nezmestí ani do prvej desiatky. Pri pohľade na súboj prémiových značiek sa ukazuje dominancia BMW a výrazný vplyv úžitkových vozidiel na predajné čísla Mercedesu. Výsledky však nie sú očistené od dopredaja verzií N1 začiatkom roka. Rebríček modelov naďalej vedú Octavia a Fabia so suverénnym náskokom. To ukazuje aj popularitu jednotlivých segmentov u nás (pozri Rozdelenie trhu na segmenty). **Podiel na trhu za január až september 2010 (kategória** **M1 + N1)** **Poradie – Značka – Počet (ks) – Podiel (%)** 1. Škoda – 9 278 – 18,96 2. Renault – 3 612 – 7,38 3. VW – 3 456 – 7,06 4. Peugeot – 3 154 – 6,44 5. Citroën – 2 999 – 6,13 6. Kia – 2 905 – 5,94 7. Hyundai – 2 391 – 4,89 8. Suzuki – 2 178 – 4,45 9. Fiat – 2 130 – 4,35 10. Toyota/Lexus – 2 104 – 4,30 11. Ford – 2 070 – 4,23 12. Opel – 1 803 – 3,68 13. BMW – 1 561 – 3,19 14. Mercedes-Benz – 1 276 – 2,61 15. Seat – 1 176 – 2,40 16. Audi – 998 – 2,04 17. Nissan – 991 – 2,02 18. Chevrolet – 899 – 1,84 19.Dacia – 776 – 1,59 20. Honda – 681 – 1,39 **Rozdelenie trhu na segmenty** **Kategória – Počet (ks) – Podiel (%)** **Miniautá** – 1 010 – 2,17 % **Malé autá** – 13 058 – 28,02 % **Nižšia stredná trieda** – 16 098 – 34,54 % **Stredná trieda** – 3 278 – 7,03 % **SUV/off-road** – 6 702 – 14,38 % **Vany** – 5 551 – 11,91 % **Ostatné** – 907 – 1,95 % **Topmodely** **Miniautá** – Fiat 500 – 292 kusov **Malé autá** – Škoda Fabia – 3 289 kusov **Nižšia stredná trieda** – Škoda Octavia – 3 746 kusov **Stredná trieda** – VW Passat – 487 kusov **Vyššia stredná trieda** – BMW radu 5 – 186 kusov **Luxusné automobily** – BMW radu 7 – 58 kusov **Športové automobily** – BMW Z4 – 35 kusov **SUV/off-road** – Nissan Qashqai – 551 kusov **Vany** – Škoda Roomster – 614 kusov







Inzercia

Bestsellery ešte výhodnejšie