Aston Martin vyšle v roku 2011 na cesty svoj revolučný model Cygnet – prvé minivozidlo s krídlami v znaku. História jeho vzniku je ale viac než zaujímavá.
Nové mestské dvojdverové minivozidlo od luxusnej značky vyrábajúcej superšportové automobily? Presne tak! Nie ale všetko také, ako sa môže na prvý pohľad zdať.
Cygnet je veľmi netradičnou odpoveďou na aktuálnu situáciu v automobilovom priemysle. Legislatíva vyžaduje od každého producenta stále nižšie hodnoty vypúšťaných skleníkových plynov, čo prirodzene vedie k optimalizácii pohonných reťazcov a vzniku úsporných opatrení rôzneho druhu. Čo však s tými, ktorých hlavnou náplňou práce je výroba extrémnych a vysoko výkonných vozidiel pre horných desať tisíc
Aston Martin našiel riešenie. Využil fakt, že európska emisná norma síce nariaďuje maximálne množstvo vypúšťaných exhalátov, no nie jednotlivo pre každé vozidlo, ale pre značku ako takú. Emisie všetkých modelov sa jednoducho spriemerujú dokopy a výsledkom bude hodnota niekoľkonásobne pozitívnejšia ako akýkoľvek štart-stop systém, rekuperácia energie či pneumatiky so zníženým odporom.
Značka síce tvrdí, že Cygnet je pre bohatých, ktorí sa chcú v mestách presúvať efektívne ale nie sú pritom ochotní pripraviť sa o štýl a noblesu, no príbeh o emisiách sa nám zdá byť oveľa reálnejší…
Ďalším fígľom, ktorý Aston použil je samotná podstata nového minivozidla. Cygnet nie je totiž ničím iným ako prezlečenou a do luxusu zaodetou Toyotou iQ. Dizajn bol prepracovaný v duchu aristokratov, takže typicky tvarovaná predná maska, veľké svetlomety a výduchy vzduchu na kapote dokonale maskujú akúkoľvek podobnosť s „plebejskou veľkosériovkou“.
Zadná časť je taktiež nová, zaujmú najmä LED svetlomety, tónované sklá a disky kolies v rohoch karosérie s dizajnom Aston Martin. Interiér je odrazom exkluzivity i napriek tomu, že palubná doska je kompletne prebratá z Toyoty. Všade svieti koža, chróm a dvojfarebné čalúnenie. Individualizácii sa medze nekladú, k dispozícii je neobmedzená paleta materiálov, farieb a textúr, každá ručne montovaná s dôrazom na kvalitu a jedinečnosť.
Do predaja sa princ z ľudu chystá v roku 2011, bližšie technické údaje i ceny značka zverejní ešte do konca tohto roka.
Text: Lukáš Vlasák
Foto: archív