Presne pred tridsiatimi rokmi zišlo z výrobnej linky prvé vozidlo vybavené airbagom. Tým priekopníkom bol Mercedes-Benz triedy S, ktorý úspešne zavŕšil vyše trinásť rokov trvajúci intenzívny vývoj tohto perspektívneho záchranného systému.
Situácia nebola až tak ružová ako by sa mohlo zdať. Spočiatku na vývoji revolučného záchranného systému pracovalo niekoľko automobiliek naraz. Na začiatku sedemdesiatych rokov však prišla rana. Pri prvých pokusoch v USA došlo k tragickému úmrtiu, na čo sa všetci zainteresovaní stiahli z vývoja. Ostal iba Mercedes, ktorý tak dotiahol vývoj airbagu do úspešného konca ako prvý a započal novú éru v bezpečnosti automobilovej prepravy.
Podľa amerického úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (National Highway Traffic Safety Administration – NHTSA) odvtedy airbag len v USA zachránil 28 244 ľudí: 23 127 vodičov (z toho 13 999 nepripútaných) a 5 117 spolujazdcov (z toho 2 883 nepripútaných) môže ďakovať svojmu strážnemu anjelovi, že ho posadil do auta vybaveného vzduchovým vankúšom.
Spolkový štatistický úrad pred časom oznámil predbežné čísla o obetiach dopravných nehôd za obdobie prvej polovice roka 2010: Podľa predbežných výsledkov prišlo od januára do konca júna 2010 v Nemecku o život 1 675 ľudí. Bolo to o 291 ľudí, teda o 15 percent menej než v prvej polovici roka 2009. Tento pokles je o to zaujímavejší, že už i v prvej polovici minulého roka bolo možné pozorovať výrazný úbytok. S týmto pozitívnym vývojom počas prvých šiestich mesiacov roka 2010 sa dá očakávať, že v tomto roku počet obetí na životoch v cestnej premávke po prvýkrát klesne pod 4 000.
V porovnaní s nepripútaným pasažierom vo vozidle bez airbagu je štatistická pravdepodobnosť smrteľného zranenia s airbagom a bezpečnostným pásom až o 61 percent nižšia. Podľa nemeckého Spolkového ústavu pre výstavbu a obnovu ciest (BASt) pri nehodách s protiidúcimi vozidlami znižuje vybavenie prvkami pasívnej bezpečnosti, napríklad airbagmi a bezpečnostnými pásmi, závažnosť dopravných nehôd v nových vozidlách so 42 percentami obzvlášť výrazne v porovnaní so 14 percentami pri starších vozidlách.
Všetci bezpečnostní experti sa však zhodujú na tom, že airbag nedokáže nahradiť používanie bezpečnostných pásov. Až v spojení s nimi predstavuje navzájom optimálne zladený záchranný systém. Airbag sa pri svojej extrémnej rýchlosti vystrelenia môže dostať do predčasného kontaktu s letiacou hlavou a telom vodiča vymršteného prudko vpred. Vtedy hrozí veľké riziko smrteľného zranenia krčnej chrbtice.