Airbag oslavuje 30 rokov

Presne pred tridsiatimi rokmi zišlo z výrobnej linky prvé vozidlo vybavené airbagom. Tým priekopníkom bol Mercedes-Benz triedy S, ktorý úspešne zavŕšil vyše trinásť rokov trvajúci intenzívny vývoj tohto perspektívneho záchranného systému.
Vydané  Text: 
Situácia nebola až tak ružová ako by sa mohlo zdať. Spočiatku na vývoji revolučného záchranného systému pracovalo niekoľko automobiliek naraz. Na začiatku sedemdesiatych rokov však prišla rana. Pri prvých pokusoch v USA došlo k tragickému úmrtiu, na čo sa všetci zainteresovaní stiahli z vývoja. Ostal iba Mercedes, ktorý tak dotiahol vývoj airbagu do úspešného konca ako prvý a započal novú éru v bezpečnosti automobilovej prepravy. Podľa amerického úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (National Highway Traffic Safety Administration – NHTSA) odvtedy airbag len v USA zachránil 28 244 ľudí: 23 127 vodičov (z toho 13 999 nepripútaných) a 5 117 spolujazdcov (z toho 2 883 nepripútaných) môže ďakovať svojmu strážnemu anjelovi, že ho posadil do auta vybaveného vzduchovým vankúšom. Spolkový štatistický úrad pred časom oznámil predbežné čísla o obetiach dopravných nehôd za obdobie prvej polovice roka 2010: Podľa predbežných výsledkov prišlo od januára do konca júna 2010 v Nemecku o život 1 675 ľudí. Bolo to o 291 ľudí, teda o 15 percent menej než v prvej polovici roka 2009. Tento pokles je o to zaujímavejší, že už i v prvej polovici minulého roka bolo možné pozorovať výrazný úbytok. S týmto pozitívnym vývojom počas prvých šiestich mesiacov roka 2010 sa dá očakávať, že v tomto roku počet obetí na životoch v cestnej premávke po prvýkrát klesne pod 4 000. V porovnaní s nepripútaným pasažierom vo vozidle bez airbagu je štatistická pravdepodobnosť smrteľného zranenia s airbagom a bezpečnostným pásom až o 61 percent nižšia. Podľa nemeckého Spolkového ústavu pre výstavbu a obnovu ciest (BASt) pri nehodách s protiidúcimi vozidlami znižuje vybavenie prvkami pasívnej bezpečnosti, napríklad airbagmi a bezpečnostnými pásmi, závažnosť dopravných nehôd v nových vozidlách so 42 percentami obzvlášť výrazne v porovnaní so 14 percentami pri starších vozidlách. Všetci bezpečnostní experti sa však zhodujú na tom, že airbag nedokáže nahradiť používanie bezpečnostných pásov. Až v spojení s nimi predstavuje navzájom optimálne zladený záchranný systém. Airbag sa pri svojej extrémnej rýchlosti vystrelenia môže dostať do predčasného kontaktu s letiacou hlavou a telom vodiča vymršteného prudko vpred. Vtedy hrozí veľké riziko smrteľného zranenia krčnej chrbtice.