Lotus budúcnosti: V. časť, VIDEO!

V poslednej časti Lotus budúcnosti si predstavíme plány anglickej značky na vzkriesenie kultového modelu Esprit, ktorý si počas takmer tridsaťročnej kariéry získal priam kultovú povesť.
Vydané  Text: 
Podľa tradičného klišé „to najlepšie na koniec“ sa ako posledný z päťčlennej modelovej palety budúcnosti predstavuje nástupca legendárneho modelu Esprit. Vyrábal sa od roku 1976 až do roku 2004. Pôvodná klinovitá karoséria s extrémne sklonenou prednou časťou a futuristickým zjavom pretrvala takmer tridsať rokov, počas ktorých sa Esprit len prispôsoboval plynutiu času. Prvý Esprit S1 mal ešte štvorvalec, na konci produkcie už v strede trónil dvakrát prepĺňaný V8 s výkonom 261 kW (355 k). Podmanivé kupé si vyskúšalo aj rolu hlavného hrdinu v rovnako kultových filmoch James Bond, Pretty Woman či Základný inštinkt. Najnovšia reinkarnácia dostala od vedenia jasný rozkaz. Vrátiť Lotus späť do jeho pôvodného teritória medzi Porsche a Ferrari. Predpoklady na to bude mať viac než dostačujúce. Dizajn, ktorý núti okoloidúcich okamžite vyťahovať fotoaparát, zvuk veľkoobjemového osemvalca a výkonové charakteristiky najvyššej triedy. Kabína je posunutá viac k prednej náprave takže za sedadlami sa vynára veľká ako letisko pôsobiaca plocha ukrývajúca sklenený kryt agregátu a karbónové obklady. Predná časť je podobná slabšiemu Elise, čo je možno trochu sklamaním. Zadok Espritu je naopak celkom jedinečný, hrajúci sa s uhlíkovými vláknami, mohutným difúzorom, dvojitými koncovkami výfuku a výraznými zárezmi vytvarovanými zo zvyšku panelov. Elise bude superšportom, preto je postavený ako 1 450 kg ťažké, aerodynamické dvojmiestne vozidlo s pohonom zadných kolies a motorom umiestneným v strede. Z objemu 5,0 litra dokáže vygenerovať výkon 454 kW (620 k) a krútiaci moment 720 Nm a točiť vie až 8 500 otáčok. Prenos síl dostane na starosť 7 stupňová prevodovka DCT. Pohybové parametre budú taktiež spĺňať prísne kritéria športovcov. Z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy a maximálnu rýchlosť 330 km/h. Emisie CO2 sa budú pohybovať na úrovni 250 g/km, pomáhať bude ale systém Kers. Vstup na trhy je naplánovaný na jar 2013, produkcia sa má ale začať už na konci roka 2012. Predpokladaná cena bude nastavená na 110 000 libier (125 764 €). Text: Lukáš Vlasák Foto: archív