Štvorvalcový motor prvýkrát v Mercedese S

Najluxusnejší Mercedes-Benz, trieda S, prechádza veľkými zmenami. Pod jej kapotou sa totiž prvýkrát v celej skoro šesťdesiatročnej histórii objavil štvorvalcový motor! Vznikla tak najúspornejšia luxusná limuzína sveta.
Vydané  Text: 
S novým naftovým štvorvalcom **250 CDI BlueEfficiency** prichádza luxusná limuzína s najnižšou spotrebou na svete. Prvý štvorvalec počas vyše 60 ročnej histórie triedy S dosahuje kombinovanú spotrebu pohonných látok iba 5,8 litra na 100 kilometrov, čo zodpovedá emisiám CO2 na úrovni 149 g/km. Z objemu 2,2 l vyvinie všetok svoj krútiaci moment 500 Nm už pri 1 600 ot./min. Garantovaná dynamická ochota pri nízkych otáčkach je dôsledkom dvojstupňového preplňovania. Jeho kompaktný modul pozostáva z malého vysokotlakového (HD) a veľkého nízkotlakového (ND) turbodúchadla poháňaného výfukovými plynmi. Obidva sú zapojené do série a každé z nich má turbínu a ňou poháňaný kompresor. HD turbína sa nachádza priamo na výstupe výfuku (z motora) a najskôr ňou prúdi výfukový plyn, ktorý ju roztočí až na 215 000 ot./min. Súčasťou tela je obchvatový kanál. Keď je klapka zatvorená, všetok objem plynu prúdi cez HD turbínu, takže celá jeho energia je k dispozícii na jej pohon. Súčasťou technického know-how je aj vysokotlakové priame vstrekovanie common rail pracujúce s až 2 000 atm a zdokonalené plnenie valcov. Výkon tak dosiahol slušných 150 kW (204 k). Veľká a ťažká luxusná limuzína sa presunie z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy, maximálna rýchlosť je stlačená pod obligátnu hranicu 250 km/h iba o tesných 10 km/h (max. 240 km/h). Ako novinka sú použité dynamicky riadené ložiská motora. Podľa otáčok, zaťaženia a rýchlosti vozidla zmenia ložiská na základe príkazov z riadiacej jednotky motora svoju tuhosť i tlmenie a zabránia tak prenášaniu rušivých vibrácií a hluku z motora na karosériu. Rekordné hodnoty spotreby pomáha dosiahnuť aj čerpadlo oleja regulované zaťažením, pneumatiky s nízkym valivým odporom a sériovo dodávaný systém štart-stop. Vodič musí držať pravú nohu na pedále brzdy, ak ju zloží, motor sa ihneď naštartuje. Ako aj v iných vozidlách ostatných značiek ani v Mercedese nie je štart-stop funkčný pri nízkej teplote vozidla, iné je to však pri režimoch S a M, kde sa systém deaktivuje automaticky sám. Samozrejmosťou je funkčnosť všetkých elektrických spotrebičov nachádzajúcich sa na palube. Úpravou napokon prešla aj automatická prevodovka 7G Tronic Plus (7 stupňov) s optimalizovanou účinnosťou. V inovovanej ponuke luxusnej triedy S bude odteraz figurovať aj nový naftový V6 v **S 350 BlueTec**. Ten dokáže vyvinúť výkon 190 kW (258 k) pri kombinovanej spotrebe 6,8 litra na 100 kilometrov (177 g CO2/km) a vďaka systému čistenia splodín AdBlue (močovina) patrí medzi najčistejšie na trhu. V modeli **S 350 BlueEfficiency** (V6 225 kW/306 k) a **S 500 BlueEfficiency** (V8 320 kW/435 k) sa novo vyvinutý balík BlueDirect stará o zníženie spotreby pri súčasnom dosiahnutí vyššieho výkonu. Jeho srdcom je systém tretej generácie priameho vstrekovania benzínu s usmerneným lúčom s viacnásobným vstrekovaním a zapaľovaním viacerými iskrami. Charakteristickým znakom oboch je modulárna koncepcia, ktorá dovoľuje flexibilnú integráciu turbodúchadiel a kombináciu so systémom pohonu všetkých kolies 4Matic, ako aj s hybridnými modulmi.