Lotus budúcnosti sa vráti ku koreňom. A to nie hocijako. Nielenže je v pláne retroverzia niekdajšieho supermodelu, o ktorom sa dočítate už zajtra, ale navyše príde i malá čerešnička v podobe reinkarnácie starého známeho „šviháka“ Elan.
Prvý Elan sa zrodil už v roku 1962 ako roadster, kupé nasledovalo o tri roky neskôr. S objemom 1 550 cm3 a štvoricou valcov poskytoval nefalšovanú zábavu i vďaka minimálnej hmotnosti a nezávislému pruženiu.
Novodobý Elan sa bude predávať (zatiaľ) iba ako kupé s motorom uprostred a pohonom zadných kolies. Podľa slov jeho tvorcov sa stane vozidlom každodenného použitia schopným vábivo lákať na víkendové „vychádzky“ na pretekársky okruh. Multispektrálnu povahu majú podporiť čisto dvojmiestne verzie s priestorom na dodatočnú batožinu za operadlami športových anatomických sedadiel ako i modely v konfigurácii 2+2. Interiér vzdialene pripomína Ferrari 458 Italia. Ovládače sú združené do niekoľko málo konzol, volant je posiaty tlačidlami a kaplnka prístrojov je plne digitalizovaná.
Karoséria je vytvarovaná v duchu ostatných modelov ponuky budúcnosti. Charakteristické sú opäť úzke svetlomety v rokoch plochej kapoty, úplne iné sú predné nasávacie otvory s prienikom pasáží v tvare hokejok. Vzhľad zadnej časti evokuje bojovú stíhačku. Obzvlášť prepracovaným dojmom pôsobí zadný difúzor s jemne integrovanými koncovkami výfukov.
Pod vetracími žalúziami za okienkom pasažierov sa ukrýva objemný 4,0 litrový šesťvalec uložený do V. Dokáže zo svojich útrob vygenerovať 330 kW (450 k) a 465 Nm krútiaceho momentu. Maximálna točivosť dosahuje 7 800 ot./min.
Hmotnosť by sa mala ustáliť na 1 295 kg čo prikrčenú karosériu hravo katapultuje z nuly na sto km/h za 3,5 sekundy, zrýchľovať Elan prestane až pri 310 km/h. Prenos síl sprostredkuje 7 stupňová prevodovka DCT.
V ponuke bude figurovať taktiež systém Kers, s ktorým by mali emisie CO2 klesnúť na 199 g/km. Štart predaja je naplánovaný na jeseň 2013, cena by sa mala pohybovať približne na úrovni 75 000 libier (85 950 €).
Text: Lukáš Vlasák
Foto: archív