Volvo sa v spolupráci s ďalšími spoločnosťami vrhlo na vývoj a technickú prípravu revolučného projektu, ktorý chce nahradiť konvenčné akumulátory panelmi karosérie, ktoré budú sami slúžiť ako batérie.
Jeden z najväčších problémov týkajúci sa vozidiel poháňaných elektrickou energiou je okrem nedostatočného dojazdu najmä hmotnosť, rozmery a cena akumulátorových batérií. Aby bolo možné dosiahnuť dostatočnú kapacitu s využitím dnešných technológií, je nevyhnutné použiť veľké batérie, zvyšujúce hmotnosť vozidla rádovo v stovkách kilogramov.
Začiatkom tohto roka odštartovala univerzita Imperial College v Londýne projekt vývoja materiálov, ktorý spája 9 európskych spoločností a inštitúcií. Volvo je jediným automobilovým výrobcom, participujúcim na tomto projekte. S finančnou dotáciou 35 miliónov SEK (približne 3,5 milióna eur) od Európskej Únie sa začal vývoj kompozitných materiálov na báze uhlíkových vlákien (karbón) a polymérových živíc, ktoré môžu akumulovať elektrickú energiu rýchlejšie ako konvenčné riešenia. Materiál je zároveň extrémne pevný a pružný, čo umožňuje jeho použitie na výrobu povrchových panelov karosérie. Uvažuje sa nad jeho použitím na dverách, kapote, streche no i podlahe vozidla. Podľa predbežných kalkulácií by sa hmotnosť vozidla mohla znížiť až o 15 percent, ak by sa povrchové panely z oceľového plechu nahradili novým materiálom.
Akumulovaná elektrická energia môže byť čerpaná dvojako: buď rekuperáciou energie pri brzdení, alebo (nočným) dobíjaním z klasickej domácej/verejnej elektrickej siete.
Koncepcia náhrady konvenčných batérií novými materiálmi je dnes ešte len ideou, no už sa rozbehli testy, ktoré majú ukázať, či sa táto vízia dá transformovať do reality. Projekt by mal trvať tri roky, v prvej etape sú práce sústredené na vývoj kompozitného materiálu tak, aby bol schopný akumulovať viac energie a na štúdium spôsobov výroby materiálu v priemyselnom rozsahu. Až vo finálnej etape má byť batéria namontovaná na karosériu vozidla.
Na začiatku bude vaňa na uloženie rezervného kolesa v batožinovom priestore transformovaná na kompozitovú batériu. “Táto relatívne veľká štruktúra sa dá ľahko vymeniť. Nie je dostatočná na to, aby umožnila elektrický pohon automobilu, no je vhodná na napájanie štartéra pri vypínaní motora na semaforoch v mestskej premávke,“ povedal Per-Ivar Sellergren, vývojový inžinier centra materiálov spoločnosti Volvo Cars.
Ak bude projekt úspešný, naskytne sa nekonečné množstvo oblastí aplikácie. Napríklad mobilné telefóny budú tenké ako kreditné karty a laptopy môžu podstatne dlhšie fungovať na jedno nabitie.