Lotus predstavil revolučnú paletu modelov pripravených predefinovať všetky zaužívané konvencie obrastené okolo jeho mena. My vám preto v niekoľkých častiach za sebou pomôžeme nazrieť na jednotlivých aktérov príbehu Lotus budúcnosti.
Malosériový výrobca vyznávajúci stratégiu nízkej hmotnosti, ostrých reakcií a motokárových jazdných vlastností žil v poslednom čase predovšetkým z neustálej evolúcie starších modelov. No má za sebou dlhú históriu, ktorá z mena Lotus vytvorila legendu.
V neistej budúcnosti ekologických opatrení Lotus našiel samého seba. Predstavil ambiciózny plán, v ktorom hodlá spustiť výrobu a predaj minimálne piatich úplne nových modelov, ktoré s tými súčasnými nemajú spoločnú ani len „kvapku oleja“.
Prvý výstrel už padol. Na scéne sa objavil pre Lotus doteraz nepredstaviteľný koncept štvordverového štvorsedadlového kupé Eterne s vysokovýkonným motorom V8 a hypnotizujúcim dizajnom. Zoznam obetí z radov konkurencie sa dá ľahko vytušiť: Aston Martin Rapide, Maserati Quattroporte či Porsche Panamera.
Eterne znamená večný, všetko ostatné má byť pominuteľné. Dizajn vyznáva princípy vždy platných estetických zákonov. Agresivita sršiaca z prednej časti pramení v ústí rozmernej masky a výrazných nasávacích otvorov zatiahnutých dozadu. Svetlomety sú úzke a vyrastajú dohora do strán. Dlhá predná kapota je plynulo napojená v slede vĺn a hrán na bezrámové okná a klinovitú stavbu širokej zadnej časti. Trojuholníkové svetlomety s otvormi na prúdenie vzduchu vytvárajú akýsi portál pre členitý difúzor s integrovanými koncovkami výfukov. Spätné zrkadlá nahradili kamery, chrómové kľučky sú zapustené do karosérie a výrazný zárez za prednými kolesami hovorí vlastným jazykom.
Obstáť v kategórii najsilnejších nebude ľahké, no osemvalcový motor s usporiadaním do V a objemom 5 litrov dokáže prebudiť k životu až 620 koní (454 kW), čo už dnes prekonáva konkurenciu v stovkách žrebcov. Vpredu montovaný agregát čo najviac posunutý k stredovej osi vozidla bude schopný posielať svoje výkony na zadnú nápravu, v ponuke by mal však figurovať i pohon všetkých kolies. Spaľovať bude síce dnes už „neekologický“ benzín, no hybrid s elektromotormi a systémom KERS na seba nenechá dlho čakať. Kombinované emisie sú vyrátané na 220 g CO2/km.
Krútiaci moment 720 Nm, pomer výkon-objem 124 k na liter, maximálne prípustné otáčky 8 200 za minútu, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4 sekundy a najvyššia rýchlosť 315 km/h budú vytvárať smrtonosnú pascu pre trúfalých provokatérov. Váha sa so štyrmi plnohodnotnými sedadlami a rozmerným batožinovým priestorom dostala na úroveň stále akceptovateľných 1 800 kg.
Eterne nebude len vývojovým pokračovaním iného modelu ako napríklad spomínaný Rapide (z kupé/kabrio DB9), ale celkom novým a samostatným modelom. Zoslaný na splnenie svojej misie má byť na jar 2015 a ak sa nenaplnia proroctvá o konci sveta, budúceho majiteľa by mala čakať úhrada faktúry vo výške približne 120 000 libier (138 312 €).
Text: Lukáš Vlasák
Foto: archív