Revolučný koncept Jaguar C-X75

Jaguar priviezol do Paríža nádhernú elektrickú štúdiu s krkolomným názvom C-X75, výkonom 790 koní a revolučnými mikroturbínami predlžujúcimi dojazd na viac ako 900 km.
Vydané  Text: 
Jaguar vstáva z popola starých zlých časov a vracia sa k najslávnejším rokom svojej histórie. Do Paríža priviezol štúdiu so šokujúcimi parametrami a ešte extrémnejším zovňajškom. Dizajn má byť oslavou všetkých vozidiel Jaguar, ktoré sa veľkými písmenami zapísali do automobilovej kroniky. Zároveň s ním ale prichádza revolučná technika, ktorá nám budúcnosť približuje opäť o niečo bližšie. Na uhladenej hliníkovej karosérii superšportového vozidla je poznať jasný vplyv legendárneho XJ 220 a to najmä v oblasti bočných okien a veľkého zadného preskleného panelu integrovaného do aerodynamickej zadnej plochy. Predná časť s natiahnutými vertikálnymi „očami“ kontrastuje s horizontálnou maskou a veľkým výrezom prednej kapoty. Profil prezradia mohutné nasávače vzduchu a blatníky v približne rovnakej výške ako hlava vodiča sediaceho vo futuristickom interiéri s LED. Na mieste kaplnky prístrojov je asi ovládač z ponorky alebo ďalekohľad vojaka budúcnosti, ostatok potom dopĺňajú dotykové TFT displeje so schopnosťou výmeny informácií medzi vodičom a spolujazdcom. V masívnej a širokej zadnej časti využívajúcej Venturiho efekt trónia dve koncovky výfukov potiahnuté molybdén-zirkónom, ktoré však distribuujú nie tak celkom tradičné spaliny. Koncepčný Jaguar jazdí na elektrický pohon, ktorý je vytvorený zo štyroch elektromotorov (50 kg každý) umiestnených pri každom kolese, takže zároveň garantujú stály pohon 4×4 a dosahujú výkon 145 kW (197 k) a krútiaci moment 400 Nm. V prednej časti sa medzi agregátmi nachádza set lítium-iónových batérií. Tie sú „dočerpávané“ buď z tradičnej domácej elektrickej siete, kde šesťhodinové dobitie postačí na akčný rádius 110 km, alebo z dvoch revolučných mikro-turbín vážiacich iba 35 kg. Nachádzajú sa v zadnej časti tam, kde by ste pôvodne hľadali benzínový agregát – priamo pod výkladnou skriňou zadného okna. Každá pri maximálnych 80 000 (!) otáčkach potrebuje vyčerpať cca 35 000 litrov vzduchu za minútu. Potom vedia vygenerovať 70 kW (95 k) schopných cez generátor tiecť priamo do akumulátorov a predĺžiť tak dojazd na výborných 900 km. Vzduch je nasávaný vnútornými potrubiami vedúcimi za telami pasažierov, predné vstupy vzduchu slúžia na chladenie bŕzd s rozmerom 380 mm vpredu a 345 mm vzadu, batérií a elektromotorov. Nevýhodou je však likvidácia bezemisného charakteru a masívny odber vzduchu, ktorý príroda tiež nevyrába „na bežiacom páse“. V režime Track putuje z nich vyrobená energia priamo a bez obmedzení do batérií. Maximálny výkon a krútiaci moment sústavy Jaguar uvádza v hodnotách 580 kW (790 k) a 1 600 Nm schopných rozpohybovať šelmu na rýchlosť presahujúcu 330 km/h. Akcelerácia z 0 na 100 km/h by mala trvať 3,4 sekundy, presun z 80 na 145 km/h zaberie 2,5 s. Štúdiou C-X75 sa Jaguar vracia k zašlej sláve. Systém pohonu je veľmi netradičný, no sériovému nasadeniu asi ešte priveľmi vzdialený.