Extrémne tvary, extrémne výkony, neuveriteľná hmotnosť a doteraz nikdy nepoužité materiály. Nezdá sa však, že by koncept Lamborghini Sesto Elemento predstavoval priameho nástupcu top modelu Murciélago.
Lamborghini nás niekoľko dní pokúšalo rôznymi fotografiami útržkov pripravovaného modelu. Všetci verili, že sa jedná o nástupcu nekompromisného Murciélaga. Teraz však pred nami stojí kompaktný stroj v kozmických tvaroch silno pripomínajúci Gallardo. Čo však viac, používa jeho motor, prevodovku a vnútornosti pohonu všetkých kolies. Značka tvrdí, že sa jedná o koncept a technologický demonštrátor. A veru je čo predvádzať. Sesto Elemento, pomenovaný podľa umiestnenia karbónu v periodickej tabuľke chemických prvkov (sesto elemento = šiesty prvok) je postavený z unikátnych a v sériovom automobile nikdy nepoužitých materiálov. Konkurencia o nich vie, no vo svojich vozidlách ich nepoužíva. Lamborghini sa totiž vydalo cestou celokarbónovej konštrukcie vyrobenej technológiou CFRP, ktorá sa využíva na stavbu monopostov F1. Nápomocné boli procesy simulácie 3D dizajnu, testovanie a výskum vo vývojových laboratóriách ACRC (Advanced Composite Research Center) a ACSL (Advanced Composite Structures Laboratory) a spolupráca s Boeningom.
Všetky vonkajšie panely karosérie, predný rám, deformačné boxy no i komponenty pruženia a kardanový hriadeľ sú vyrobené zo špeciálneho uhlíkovými vláknami spevneného plastu CFRP. Zabezpečuje extrémnu tuhosť, pevnosť no i bezpečnosť. Koncovky výfuku sú vyrobené z materiálu Pyrosic, čo je v podstate zdokonalený sklo-keramický matricový kompozit schopný vydržať teploty okolo 900° Celzia.
Všetky tieto vysokonákladné inovácie mali za úlohu minimalizovať hmotnosť, zvýrazniť výkonové charakteristiky a v neposlednom rade i znížiť emisie. Celková váha vozidla sa dostala na neuveriteľných 999 kg! Toto číslo je o to šokujúcejšie keď si vezmeme suchú hmotnosť súčasného „malého Lamba“ Gallardo LP 560-4 Coupé, ktoré stojí na váhe s číslicou 1 410 kg. Jeho odľahčená verzia Superleggera sa po odtučňovacej kúre, vybratí tlmiacich materiálov, použití ľahších kompozitov a vyhodenia „zbytočností“ dokázala odľahčiť iba o 70 kg.
Motor je identický s Gallardom, vzadu sa nachádza atmosférický vysokootáčkový V10 s objemom 5 204 cm3 a pomerom výkon/objem 80,5 kW/1 l. Celkový výkon dosahuje 419 kW (517 k) pri 8 000 ot./min., krútiaci moment 540 Nm pri 6 500 otáčkach. Kombinuje mazanie suchou skriňou a variabilné časovanie ventilov. Predskokanom pohonu všetkých kolies je automatická šesťstupňová prevodovka e-gear s pádlami pod volantom a elektronickým manažmentom radenia.
Takto vybavené Sesto Elemento s pomerom výkon/hmotnosť 1,75 kg na koňa dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za neuveriteľné 2,5 sekundy, maximálna rýchlosť ma poľahky prekročiť 300 km/h. Pomôcť k nej má i extrémne aerodynamická karoséria so zapustenými vstupmi a výduchmi vzduchu, LED svetlometmi a futuristickým tvarovaním všetkých panelov. O špeciálny kabát sa postarala nanotechnológia s kryštálmi s červeným odleskom.
Čo sa nakoniec z demonštrátora Sesto Elemento vykľuje je zatiaľ neznáme. Ak sa však superľahká technológia dostane do praxe za rozumné peniaze, nastane v segmente superšportov ozajstná revolúcia.