VW ukázal očakávanú novú podobu obľúbeného modelu Passat. Dizajn exteriéru ani interiéru nezaznamenal veľké zmeny, až sa pýtame, či sa naozaj jedná o novú generáciu. Pribudlo množstvo strážnych anjelov a motor 1,4 TSI.
Volkswagen označuje najnovší Passat ako siedmu generáciu, čiže nasledovníka, nie facelift. Prvé pohľady na karosériu a interiér ale prezrádzajú niečo iné. Podobnú taktiku značka použila aj pri šiestej generácii Golfa, Touareg je z profilu tiež takmer identický s pôvodnou koncepciou, no Passat je svojmu predchodcovi ešte o kúsok bližší.
Predná časť pripomína všetky koncernové modely od Pola až po Phaeton, až je to čím ďalej tým viac nudnejšie. Dominuje maska chladiča so štyrmi horizontálnymi pásmi chrómu, úzke hranaté svetlá s LED a ostrejšie „rezaný“ nárazník. Kde sú tie časy, keď sme sa pri novom modeli nevedeli vynadívať na nové krivky.
V Passate B7 sa vôbec nezmenili bočné plochy, zakrivenie pod oknami, zadný stĺpik a dvere sú úplne identické aj s rámami okien. Zadný nárazník sa rozoznáva len ťažko, jediným rozdielom ostávajú zadné lampy v štýle luxusného Phaetona a elegantné chrómové doplnky veka kufra a spodnej časti nad koncovkami výfuku.
Interiér je až hrôzostrašne rovnaký. Kde sa podeli nápady, invencia, čokoľvek? Pracovisko síce obsahuje nové výduchy, centrálnu konzolu v oblasti radiacej páky, analógové hodiny, nové výplne dverí a tvary sedadiel či kaplnku prístrojov, no skúste si dať vedľa seba starú a súčasnú generáciu a môžete hrať hru „nájdite desať rozdielov“.
**Pohon**
Motory sú síce staré známe koncernové tváre, zaznamenali však technické zásahy. V ponuke najmenších bude figurovať pre Passat netradičný 1,4 litrový TSI s výkonom 90 kW (122 k) z Golfa, vo verzii BlueMotion spáli iba 5,8 litra benzínu na 100 km a vypustí 138 g CO2 na jeden kilometer. Ostatných deväť agregátov od 77 kW (105 k) po 220 kW (300 k) dostalo ekologickejšiu orientáciu. Teraz spotrebujú až o 18 percent menej paliva, pričom napríklad 1,6 TDI (77 kW/105 k, 250 Nm) dokáže jazdiť za 4,2 litra na 100 km a vypustiť len 109 g CO2 na km.
Všetky „nafťáky“ dostanú už od základnej výbavy Trendline štart-stop systém a regeneratívne dobíjanie akumulátora. Benzínové a „plynové“ Passaty dostanú týchto ekologických držgrošov na objednávku.
**Viac elektroniky, viac bezpečnosti**
Novinkou je funkcia núdzového brzdenia (City emergency braking function) už v strednom stupni Comfortline a detekčné snímače únavy vodiča s vibračnou a akustickou výstrahou. V kombinácii s adaptívnym tempomatom ACC je schopný nezávislého zabrzdenia pred prekážkou do rýchlosti 30 km/h.
Svetelný pomocník Dynamic Light Assist z SUV Touareg dokáže v spolupráci s bi-xenónmi upravovať pomocou kamery svetelný lúč v závislosti na pozícii protiidúcich vozidiel a zdokonaliť rozsah osvetlenej plochy. Jedným slovom, prepína medzi diaľkovými a stretávacími svetlami. Verzie s halogénovými „žiarovkami“ používajú jednoduchší variant Light Assist.
Ponovom sa bude dať zvoliť aj elektronická uzávierka diferenciálu, prvýkrát predstavená v Golfe GTI. K varovaniu pred opustením jazdného pruhu pribudol Side Assist, senzor využívajúci LED v spätných zrkadlách na výstrahu pred vozidlom v mŕtvom uhle, či rýchlo sa odzadu blížiacou prekážkou.
**Pohodlie navyše**
Netradičné zlepšenie sa dotkne i procesu otvárania kufra. V situáciách, kedy človek príde s plnými rukami nákupných tašiek k zatvorenému vozidlu a nevie nájsť kľúč má pomôcť špeciálny nožný spínač umiestnený približne v strede spodnej časti zadného nárazníka. Stačí jeden pohyb nohou a veko kufra putuje nahor. Pochopiteľne sa neotvorí pred každým okoloidúcim, funguje na základe elektronickej komunikácie vozidla (senzor v nárazníku) a kľúča a čipu systému Keyless Access.
Parkovací asistent dokáže po vzore Sharana zaparkovať pozdĺžne i priečne a špeciálna kamera vpredu vie čítať dopravné značky, ktoré potom premieta na dotykovom navigačnom systéme RNS 510.
Passatov sa od roku 1973 predalo už viac ako 15 miliónov kusov, istý čas sa dokonca vyrábali aj v bratislavskom Volkswagene. Uvidíme, či sa i jeho nová generácia s nápadnou podobnosťou s predchádzajúcim modelom a unifikovanou prednou i zadnou časťou dokáže postaviť histórii hrdo čelom.