Nový Jeep Grand Cherokee & spol

Jeep prináša rad noviniek naprieč celým svojím portfóliom. Najväčším ťahákom je ďalšia generácia Grand Cherokee, no zahanbiť sa nedajú ani inovácie pre Cherokee, Wrangler, Compass, Patriot no ani ponuka rozšírená o nové naftové motory.
Vydané  Text: 
**Jeep Grand Cherokee** Prvé SUV Grand Cherokee sa predstavilo už pred takmer dvadsiatimi rokmi a dodnes sa z neho vyrobilo viac ako 4 milióny kusov. Na autosalóne v Paríži sa prvýkrát pre Západnú Európu predstavila jeho najnovšia inkarnácia zabalená do hranatého kabáta s rozmernou chrómovanou maskou a úzkymi svetlometmi. Zadná časť sa ponáša na rôznu kombináciu modelov od Dodge až po Kiu, no výsledok pôsobí celistvým a harmonickým dojmom. Technika pochádza z Mercedesu ML. A čo je zaujímavejšie, Grand Cherokee prišiel o rebrinový rám a tradičný off-road feeling. Nahradila ho samonosná karoséria, nezávislé zavesenie kolies vpredu i vzadu a vzduchové odpruženie Quadra-Lift. Systém trakčnej kontroly Selec-Terrain vodičovi dovolí prispôsobiť pohonnú sústavu jazdným podmienkam na ceste alebo v teréne. Pohon všetkých kolies spolupracuje s dvojrýchlostnou rozdeľovacou prevodovkou s variabilným prideľovaním krútiaceho momentu. **Jeep Wrangler a Wrangler Unlimited** Legendárne off-roadové schopnosti sa zabalili do novšej karosérie s kvalitnejším interiérom a strechou vo farbe karosérie. Najväčšou zmenou je ale nový naftový 2,8 litrový turbodiesel DOHC so systémom štart-stop. Výkon stúpol na 147 kW (200 k) pri 3 600 ot./min., čo predstavuje 13-percentný nárast v porovnaní s predchádzajúcim agregátom. Systém vstrekovania common rail dosahuje tlak 1 800 barov, pribudla elektrická kontrola vírenia vzduchu v spaľovacom priestore či snímače teploty oleja a výfukových plynov. „Nafťák“ zvláda krútiaci moment 410 Nm v rozmedzí 2 000 – 3 200 ot./min. v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a 460 Nm pri 1 600 – 2 600 ot./min. s päťrýchlostnou automatickou skriňou W5A580. Tá hrá v modeli Wrangler rolu nováčika, prináša hladšie radenie a optimálnu spotrebu nižšiu až o 13 percent. Jej súčasťou je adaptívne elektronické radenie resp. manuálna voľba prevodových stupňov (ERS) a spojka meniča krútiaceho momentu s elektronickou moduláciou. V Severnej Amerike sa motor „pochopiteľne“ ponúkať nebude. **Jeep Cherokee** Jeep Cherokee bude odteraz profitovať z toho istého naftového agregátu s rovnakými parametrami ako Wrangler. Špecialitu zastupuje edícia Cherokee Jet s luxusnou úpravou exteriéru a interiéru. Špecifické je svetlé obloženie spodnej časti palubnej dosky, ozdobné lišty na bočnej strane karosérie, držiak EČV, chrómové kryty spätných zrkadiel, dymové svetlomety a hĺbkovo tónované sklá. Kolesá sú obuté do 18 palcových diskov z lešteného a lakovaného hliníka. V interiéri vodič natrafí na kožený volant, elektricky ovládané predné okná či audio sústavu Infinity s deviatimi reproduktormi a subwooferom. Špecialitou modelov Jet Sport je doplnkový balík s koženými sedadlami so zvýrazneným prešívaním a elektricky nastaviteľnými, vyhrievanými prednými sedadlami. **Nový 2,2-litrový dieselový motor pre Jeep Compass a Jeep Patriot** Jeep Compass a Jeep Patriot sa teraz ponúkajú s novým 2,2 litrovým turbodieselovým motorom nahrádzajúcim starší 2,0 litrový „nafťák“. Dodáva sa v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, dosahuje výkon 120 kW (163 k) pri 3 600 – 4 200 ot./min. a krútiaci moment 320 Nm pri 1 400 – 3 600 ot./min. S novým srdcom majú Compass a Patriot lepšie zrýchlenie o 12 percent. Vozidlá sú schopné ťahať príves s hmotnosťou až 2 000 kilogramov. Kombinovaná spotreba pohonných hmôt dosahuje 6,6 l/100 km, emisie CO2 172 g/km a dojazd by mal predstavovať vzdialenosť 786 kilometrov. Z technických detailov zaujme rezonátor znižujúci hladinu hluku plynov opúšťajúcich turbodúchadlo, vstrekovanie common rail s tlakom 2000 barov, turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek alebo vypínateľné chladenie piestov a EGR plynov.