Prvý svojho druhu: Renault Kangoo Z.E.

Renault sa na autosalóne v Hanoveri predstavil s prvým elektrickým úžitkovým vozidlom Kangoo Express Z.E. S nezmenenými úžitkovými vlastnosťami, lítium-iónovými batériami a dojazdom 160 km si ho cení na 20 tisíc eur.
Vydané  Text: 
Na poli úžitkových vozidiel Západnej Európy patrí francúzsky Renault už 12 rokov medzi lídrov. Minulý rok si zvýšil trhový podiel zo 14,4 % na 15,7 percent, pričom objem predaja vzrástol o 20 %. Nemalý podiel na lepších číslach mal na začiatku tohto roka uvedený Renault Master, Trafic a Kangoo Express Maxi s objemom prepravnej kapacity od 2 do 22 m3. Renault Kangoo Express Z.E., najnovšia posila v segmente „pracantov“ je zároveň prvým elektromobilom v kategórii úžitkových vozidiel. Napriek inštalácii 22 kWh lítium-iónových batérií do stredu vozidla pod podlahu poskytuje pri celkovej dĺžke 4,21 m rovnaký objem ložného priestoru (dĺžka 2,5 m) 3 až 3,5 m3 a nosnosť 650 kg ako verzie so spaľovacím motorom. Už tradičnými spoločníkmi môže byť euro paleta, ktorú privítajú asymetricky vyklápané dvere a bočná posuvná stena. Zákazníci budú mať prístup k rovnakej výbave profesionálneho príslušenstva, na ktorú si zvykli u bežného Kangoo Express: kompletná deliaca priečka resp. otočná so sklápacím sedadlom spolujazdca, manuálna i automatická klimatizácia a audio systém s pripojením Bluetooth. Štandardný proces „tankovania“ cez 220V 16A domácu sieť trvá od šesť do osem hodín a v kombinovanom cykle poskytuje plný objem akumulátorov energiu na 160 km jazdy. Dostupné bude predhriatie a predchladenie počas nabíjania. Štandardom sa stal manažment vozidla, v Renaulte povedome označený ako MMI (Man Machine Interface – rozhranie človek-stroj). Zahŕňa ukazovateľ nabitia batérií, okamžitú a priemernú spotrebu „elektrónov“, dojazd v počte kWh a ekonometer. Ten používa na indikáciu reálneho čerpania energie svetelnú signalizáciu: svetlo modrú pre „normálne“ používanie, tmavomodrú pre optimálnu prevádzku (obnova energie) a červenú pre nadbytočnú konzumáciu. Renault sľubuje vyvážený podvozok a dynamické vlastnosti náklonov karosérie či odozvy riadenia celkom identické s bežným modelom Kangoo Express. Elektrický motor má výkon 44 kW (60 k) a maximálne otáčky 10 500 ot/min, pričom zmena prevodových stupňov nie je potrebná. Energetická účinnosť dosahuje až 90%, zatiaľ čo spaľovacie agregáty charakterizuje iba 25% úroveň. Akcelerácia je hutná už od nízkych rýchlostí a maximálny krútiaci moment 226 Nm je k dispozícii od prvého okamihu stlačenia akcelerátora. Batérie sa dobíjajú pri spomaľovaní a kinetická energia vozidla je zachytená motorom, ktorý ju premení na elektrický prúd. Renault Kangoo Express Z.E., líšiaci sa len prednou klapkou zástrčky nabíjania a zadným chrómovým znakom bude lakovaný v deviatich metalických i tradičných farbách. Firemní zákazníci budú mať možnosť objednať si svoje vozidlo aj v korporátnych farbách svojej spoločnosti. Výroba bude prebiehať vo francúzskom závode MCA v Maubeugu, na rovnakej výrobnej linke ako verzia so spaľovacími motormi. Cena bola stanovená na 20 000 € bez DPH, no vzhľadom na niektoré európske štátne dotácie pre vozidlá s nulovými emisiami môže klesnúť ako v prípade Francúzka až o 5 000 eur.