Snímky Peugeotu iOn obleteli svet. Auto je pripravené do sériovej výroby a my sme dostali jedinečnú možnosť, aby sme sa na ňom povozili priamo v Bratislave.
Elektrická doba
Peugeot iOn predstavuje automobilovú budúcnosť. Na dĺžku meria 3 474 mm a v interiéri poskytne miesto štyrom pasažierom. My sme sa s ním zviezli v Bratislave a musíme povedať, že niektorými prvkami nás veľmi presvedčilo.
Napriek tomu, že zvonku vyzerá útlo, vnútri sa vďaka rázvoru 2 550 mm na dĺžku a výšku pohodlne zmestia aj štyria urastení jedinci. Horšie je to s priestorom na šírku, kde ich obmedzuje stavba vozidla. Jeho šírka 1 475 mm je naopak výhodou pri manévrovaní v stiesnených mestských priestoroch. Obratnosťou sa môže porovnávať s miniautomobilmi. Musíme dodať, že s volantom sa dosť napracujete, kým ho pretočíte medzi krajnými polohami, ale auto sa potom otočí takmer okolo zadného kolesa. Za to môže konštrukcia s kolesami umiestnenými v rohoch karosérie.
Batérie automobilu sa nachádzajú pod podlahou a motory si našli miesto pri zadných kolesách. Aj vďaka nízko umiestnenému ťažisku sa Peugeot iOn v zákrutách veľmi nenakláňa a ostáva mu využiteľný batožinový priestor s objemom 168 l.
Malý elektromobil sa dobíja dvoma spôsobmi. Buď z bežnej elektrickej 220 V siete do plnej kapacity batérií, čo trvá šesť hodín, alebo 330 V rýchlonabíjačkou, ktoré by sa mali nachádzať na verejne prístupných priestranstvách. V tom prípade sa za 30 minút obnoví 80 percent kapacity batérií.
Vozidlo s hmotnosťou 1 120 kg sa môže pochváliť zaujímavou agilitou, pod ktorú sa podpisuje výkon 47 kW (64 k) a krútiaci moment 180 Nm. Podstatným znakom je, že krútiaci moment je k dispozícii už od naštartovania motora, čiže vozidlo z križovatky priam vystrelí a dosiahne maximálnu rýchlosť 130 km/h. Peugeot môže v závislosti od záťaže a jazdných podmienok zájsť až do vzdialenosti 150 km, čo v porovnaní s konkurenciou pokladáme za veľmi dobrú hodnotu. S autom sa nám jazdilo celkom príjemne, len sme museli dávať zvýšený pozor na chodcov, ktorí nás vzhľadom na úplné tichý chod zaregistrovali až v takmer poslednej chvíli a často sa ľakali. Keďže o rýchlosti sa stará automatická prevodovka, voličom sme ovplyvňovali iba smer jazdy a reakcie na stláčanie plynového pedálu.
Ak sme si na niečo museli zvykať, tak jedine na opačné umiestnenie ovádacích prvkov stieračov a smeroviek – auto bolo na anglických značkách a s volantom na pravej strane. Inak sme sa s vozidlom vedeli zžiť a pokiaľ by to mal byť smer dopravy v mestách budúcnosti, tak sa ho neobávame. Už len doriešiť dobíjanie, dojazd a spôsob užívania. Lebo vozidlo stojí približne 30 000 eur a k zákazníkom sa dostane iba vo forme finančného prenájmu.
Text: Martin Šebesta
Foto: Erik Toček