Čakanie skončilo: Range Rover Evoque VIDEO!

Najmenší, najľahší a najúspornejší Range Rover sa po dlhšom období dráždenia zmyslov konečne predstavil motoristickému publiku v oficiálnej sériovej podobe. Pre značku predstavuje posun do nepreskúmaných teritórií tzv. Cross-coupé.
Vydané  Text: 
Dizajn horúcej novinky commonwealthu sa nesie v duchu evolúcie tradícií aristokratického radu Range Rover. Charakteristická je predovšetkým masívna predná časť s úzkou maskou chladiča a naopak veľkými plochami plastov či už na samotnom nárazníku alebo v jeho spodnej časti. Rovnako nízke a hlboko zaliate sú i predné adaptívne svetlomety zasahujúce nad predné kolesá, ktorých priehľadný pás pokračuje ďalej až pod rozmerné spätné zrkadlá. Úzke štrbiny LED svetiel vo vertikálnych výrezoch dotvárajú načrtnutú robustnosť. Trojdverová koncepcia sa z bočného profilu stavia do polohy terénneho športovca, keď sa pás okien postupne smerom dozadu zužuje do úzkeho pásu skla nad efektnou zadnou časťou. Obzvlášť tá evokuje modely z dávnejších časov, keď sa prvé anglické off-roady prebíjali terénom s dvojitým výklopným vekom kufra a kompaktnými svetlami v rohoch karosérie. Dominuje aj vysoký členitý nárazník v trojfarebnom oplastovaní s dvojicou koncoviek v spodných rohoch. Kompaktná karoséria Cross-coupé s optimalizovanými ľahkými materiálmi je o 430 mm kratšia a o 187 mm nižšia než bratský Range Rover Sport, chýbať však nebude známy a potentný systém Land Rover Terrain Response. Na výber bude možnosť pohonu všetkých kolies, no zvoliť sa dá aj ľahší variant s poháňanou prednou nápravou. Nové šasi dostalo adaptívne tlmiče MagnaRide s meniteľnou charakteristikou a dynamický, agilný handling za všetkých okolností a na akomkoľvek type povrchu. Automatická šesťstupňová prevodovka bola zmodernizovaná a ponúka sa pri všetkých motorizáciách, v ponuke je aj manuál s rovnakým počtom ozubených prevodových kolies. Na palubu sa dostala posledná generácia parkovacieho asistenta (možnosť paralelného parkovania), upozornenie na prekážku v mŕtvom uhle, funkcia dual-view pre 9 palcový displej dotykovej obrazovky, konektivita Bluetooth, systém Surround s 5 kamerami či panoramatické strešné okno. Na luxusnú nôtu zahrá aj navigačný systém s pevným diskom a audiom s meničom na 10 CD, digitálna a satelitná televízia s DVD, zadný entertainment systém s bezdrôtovými slúchadlami a diaľkovým ovládaním, bezkľúčový prístup alebo vyhrievané predná sklo, volant i sedadlá. Volič automatickej prevodovky je tak ako v modeloch Jaguar výsuvný a otočný, nechýba módne podsvietenie palubnej dosky. Výrobca zároveň garantuje rovnakú kvalitu a použité materiály ako v ostatných radoch Range Rover. Vonkajší hluk bol minimalizovaný použitím špeciálnych zliatinových tlmiacich materiálov. Ponuka motorov zahŕňa štyri štvorvalcové prepĺňané agregáty v kombinácii s benzínom i naftou. Verzia s predným pohonom dostala vysokoúsporný 2,2 litrový turbodiesel D4 s výkonom 110 kW (150 k) a emisiami CO2 na úrovni 130 g na kilometer. Ostatné derivácie rovnakého objemu dávajú vo verzii TD4 rovnakých 110 kW a v prípade SD4 až 139 kW (190 k). Charakterizuje ich variabilné nasávanie turbíny turbodúchadla (VNT), upravené vírenie zmesi, vstrekovanie common-rail s piezoelektrickými injektormi a variabilné časovanie ventilov. Preprogramované boli aj riadiace jednotky pre účinnejšie spaľovanie a zvoliť sa dá aj štart stop systém. Celohliníková benzínová jednotka Si4 poznačená downsizingom s objemom 2,0 litra poskytuje výkon 176 kW (240 k), ktorý bol predtým doménou objemnejších šesťvalcov. Recept je podobný ako pri nafte. Vysokotlakové priame vstrekovanie, dvojité variabilné časovanie ventilov, zdokonalené prepĺňanie a emisie skresané až o 20 % oproti rovnako potentným konkurentom. Zaujímavosťou je Mahle zvukový generátor, ktorý sa stará o vzrušujúcejší akustický zážitok pri prudkej akcelerácii. Range Rover Evoque, ktorý vychádza zo štúdie LRX sa má stať globálnym modelom. Automobilka sa ho chystá ponúkať zákazníkom na 160 trhoch sveta a výroby sa ujal anglický závod Halewood. Plánovaný príchod najmenšieho modelu luxusného radu Range Rover je predbežne stanovený na leto nasledujúceho roka.