Domáca záležitosť: Ford Focus PSG Cosworth

Slovenský špecialista Prestige Motorsport sa rozhodol vystriedať dosluhujúci Ford Sierra triedy E1 modernejšou a výkonnejšou alternatívou.
Vydané  Text: 
Hlavnými hrdinami vývoja nového pretekárskeho špeciálu Ford Focus PSG Cosworth určeného na preteky do vrchu sú Branislav Maliniak a jeho syn Peter, ktorý si prácu s otcom môže pokojne písať do výkazu „školská prax“, nakoľko je študentom Slovenskej technickej univerzity v odbore so zameraním na stavbu vozidiel. Sám pravidelne osedláva rýchle tátoše a neraz spôsobuje vrásky na čele Martinovi Koišovi jazdiaceho na Forde Focus triedy E1. Prestige Motorsport sa rozhodla presedlať zo starej dobrej Sierry na Ford Focus MK1 vyrobený v roku 2003. Konštrukčným jadrom je priestorový trubkový rám, navrhnutý v profesionálnom počítačovom programe Catia. Dôraz bol pri tvorbe kladený predovšetkým na pevnosť a minimalizáciu hmotnosti. Špecialitu predstavuje zavesenie kolies na ramenách rámu s pevným uložením v unibaloch so širokou možnosťou nastavenia geometrie pri oboch nápravách. Priľnavosť zabezpečujú tlmiče a pružiny Bilstein a HP Sporting, svetelná výška sa prehupla na 8 cm. Rozloženie hmotnosti v pomere 57 na 43 v prospech prednej nápravy si vynútilo presun pohonného agregátu o 25 cm bližšie k stredovej osi vozidla. Mechanické srdce Ford Cosworth 2,0 l Turbo bolo kompletne prepracované a dosahuje výkon rovných 330 kW (450 k) pri spolupráci s krútiacim momentom na úrovni 440 Nm. Pôvodný vstrekovač v sacom trakte bol nahradený jeho dvojicou v každej hlave valca a hliníkové sacie potrubie zabezpečuje lepšie plnenie čerstvou zmesou. O zapálenie sa stará indukčná cievka, pričom výfukové splodiny sú presmerované do nerezového výfukového systému vlastnej konštrukcie. Už tradičným prvkom inventára pretekárskych vozidiel je systém ALS (Anti Lag System), ktorý udržiava stále pracovné otáčky turbodúchadla aj po ubratí plynu. Plnenie dostalo na starosť turbodúchadlo Garrett GT 35 s externým wastegatom s priemerom 38 mm. Stlačený vzduch je následne prepustený do medzichladiča vyrobeného na mieru. Dôvodom je zníženie teploty, ktoré so sebou prináša súčasné zväčšenie hustoty. Agregát je vrátane systému ALS „menežovaný“ riadiacou jednotkou vyvinutou priamo v Prestige Motorsport. Sila je distribuovaná cez päťstupňovú prevodovku bez synchronizácie. Pri stúpaní je tak Focus schopný dosiahnuť maximálnu rýchlosť až 210 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa dostalo na časovú stopu 3 sekúnd. Samozrejmosťou sú samosvorné diferenciály Ford Cosworth. Rohy karosérie vypĺňajú 18 palcové disky kolies Team Dynamics pogumované zmesou od Dunlopu. Ich vnútornosti od Compbrakes sa zväčšili na 330 milimetrové 6 piestikové brzdy vpredu a 280 mm 4 piestikové vzadu. Laminátová karoséria s mušou váhou 900 kg a unikátnym tvarom bola vyrobená na objednávku breznianskou firmou PSD Composite. Každý jej diel je určený len pre toto pretekárske vozidlo. Vzduch nasmerovaný predným spojlerom a aerodynamicky tvarovaným nárazníkom obteká celú kapotáž až k zadným prítlačným krídlam s prvkami zvyšujúcimi priľnavosť pneumatík. Ostatná časť prúdi popod vozidlo k podlahe vytvorenej z kompozitných materiálov s aplikáciou predného a zadného difúzora. V holom pretekárskom interiéri sa našlo miesto pre počítač so 7 palcovým dotykovým displejom, ktorý umožňuje okamžité snímanie hodnôt motora resp. samotné nastavenie riadiacej jednotky priamo z vozidla. O bezpečnosť v súlade s predpismi FIA sa stará nádrž ATL a šesťbodové homologované pásy Sabelt, ktoré jazdca pútajú k škrupine OMP.