Vrchol potravinového reťazca: Fiat Punto Evo a 500C Abarth SS

Najvyšší výkonnostný paket Abarth SS bude odteraz dostupný aj pre Fiat 500C a Fiat Punto Evo. Čo skrývajú dvaja škorpióni pod kapotou?
Vydané  Text: 
Fiat dal svojmu dvornému úpravcovi Abarth na hranie dva stroje: polokabriolet 500C a najnovšiu EVOlúciu Punta. Cieľom bolo postaviť dva extrémne športové a výkonné škorpióny v špecifikácii SS. Aby to neznelo až tak „vojensko-historicky“, zvykne automobilka požívať talianske celoslovné označenie „esseesse“. Obidva nabrúsené Fiaty sa predstavia na autosalóne v Paríži s cieľom maximalizácie výkonu, handlingu i jazdnej bezpečnosti pri súčasnom zachovaní pôvodnej spotreby paliva a emisií CO2. Kabriolet s plátennou skladacou strechou zasúvajúcou sa medzi oblúkmi A a C stĺpika je štýlovo nalakovaný v dvojtónovej šedi Pista a Campovalo. Oddeľuje ich matný chrómový pásik ťahajúci sa pozdĺž celej vajcovitej karosérie. Názov ani farba laku neboli zvolené náhodne. Mladý Karl Abarth totiž nakupoval farby pre svoje vozidlá z neďalekého letiska Campovalo stojaceho oproti historickému hlavnému sídlu spoločnosti v Corso Marche v Turíne. Letisko je dodnes v prevádzke a klasická šedá Abarth ožíva v modernej „fasáde“ extrémne veľkých nárazníkov posiatych nasávačmi a výduchmi so športovou mriežkou. Titánové dvanásťlúčové „vrtuľové“ disky kolies harmonizujú s bielymi nápismi Abarth nad prahmi dverí. Celok dopĺňajú firemné znaky s čiernym škorpiónom v žlto-červenom poli, kontrastné spätné zrkadlá a difúzor pod kompaktným zadkom. Ten dopĺňa originálny výfukový tlmič Record Monza s dvojitým režimom protitlakov, ktorý dokáže od 4 000 ot./min. rozpútať druhú vlnu akustických zážitkov. O detonácie sa stará prepĺňaný 1,4 litrový agregát so štyrmi valcami uloženými v rade za sebou a výkonom 117 kW (160 koní). Vrchol krútiaceho momentu osciluje v rozhraní 230 Nm, maximálna rýchlosť pri 209 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h auto zvládne za 7,6 sekundy. Celošedé Punto Evo s rovnakým setom doplnkov a aerodynamických „pomôcok“ pracuje s rovnakou strojovňou s efektnými červenými doplnkami a strieborným škorpiónom s výhražne zdvihnutými klepetami. Výkon stúpol na 132 kW (180 k) a krútiaci moment dosiahol 270 Nm pri 3 000 otáčkach za minútu. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa udeje za 7,5 s a celý proces sa zastaví pri 216 km/h. Dizajn vylepšujú 18 palcové disky kolies a čierne kožené sedadlá Sabelt. Päťstovku „céčko“ aj Punto Evo napokon dotvára rozhranie Blue&Me so satelitným navigačným systémom a telemetriou.