Ford uvedie na trh úplne nový van C-Max ako i jeho zväčšenú sedemmiestnu verziu Grand C-Max. Prinášame výpočet technických údajov, prvkov výbav i ďalších inovácií.
Nový C-Max sa radí do kategórie MAV (Multi-Activity Vehicle), čiže vozidla určeného pre rôznorodé aktivity. Postavený je na novej globálnej platforme C (nový Focus) a ponúkať bude dva rázvory (2 648 a 2 788 mm) prezlečené do dvoch typov karosérií C-Max a Grand C-Max. Podvozkový základ sa má stať nositeľom ďalších minimálne desiatich modelov, či ich derivácií.
Kinetický dizajn C-Max-u prináša obrat z dynamických línií na pomerne bacuľaté vysoké vozidlá s veľkými presklenými plochami. Predné časti oboch verzií sú totožné, dominantný je veľký nasávací otvor, predĺžené svetlomety a úzka maska chladiča. Rozdiely sa začínajú za B-stĺpikom kde ľahším dojmom pôsobiaci 5 miestny C-Max ponúka klasické zadné dvere a trojuhoľníkové zadné okienko zaoblené smerom dohora. Grand, vyšší o 58 mm a ponúkajúci možnosť 5 i 7 miestnej verzie, dostal posuvný zadný rad dverí a posledné okienko v konzervatívnom looku. Strecha sa líši svojim sklonom, zadné časti zasa svetlami, oknom a vôbec celým vekom batožinového priestoru. Súčiniteľ aerodynamického odporu (Cd) sa ustálil na hodnote 0,30 respektíve 0,32.
Interiér s novou generáciou rozhrania človek-stroj (Human machine interface) je ladený futuristicky, zaujme najmä veľká „bublina“ na palubnej doske obsahujúca displej a ovládanie autorádia. Zaujímavo tvarované sú i bočné výduchy a kaplnka prístrojov. Vozidlo je vybavené konceptom sklápania sedadiel v druhom rade, ktorý pozostáva z mechanizmu umožňujúceho stredovému sedadlu rýchlo sa sklopiť a zasunúť pod sedadlo vpravo, čím sa vytvorí akási „cestička“. Päťmiestny model využíva koncept z predchádzajúceho C-Max-u a v druhom rade ponúka tri individuálne sklápacie sedadlá s delením v pomere 40/20/40. Tzv. „comfort system“ umožňuje stredové sedadlo sklopiť a bočné sedadlá posunúť diagonálne smerom dozadu a dovnútra.
Podvozok dostal úplne nový elektronický posilňovač riadenia (EPAS), optimalizovanú konštrukciu zadného viacprvkového zavesenia Control Blade, poloizolovaný predný pomocný rám, štandardnú aplikáciu nového systému Torque Vectoring Control (TVC), ktorý dodatočne vylepšuje stabilitu a agilitu pri prejazde zákrutami. Zvýšenej ochrane chodcov sa prispôsobil dizajn predného nárazníka a kapoty, rozloženie prvkov v priestore motora, sklápací systém stieračov a doplnenie mäkšieho prvku kapoty do štruktúry karosérie.
Premiéru zažíva celohliníkový 1,6-litrový agregát EcoBoost (110 kW/150 k a 132 kW/180 k) s vysokotlakovým priamym vstrekovaním paliva, preplňovaním s nízkou zotrvačnosťou a dvojicou nezávisle časovaných vačkových hriadeľov. Akcelerácia z 0-100 km/h prebehne za 8,5 s, presun z 50 na 100 km/h za 8,8 sekundy a emisie CO2 sa pohybujú na úrovni 154 g/km.
Rad naftových motorov zahŕňa vylepšené TDCi s objemom 1,6 l (70 kW/95 k a 85 kW/115 k) a 2,0 l (85 kW/115 k, 103 kW/140 k, 120 kW/163 k) a emisiami CO2 119 až 134 g/km. Program technológií ECOnetic prináša nový režim Eco Mode, indikátor vhodného preradenia prevodového stupňa a rekuperáciu energie. Agregáty spolupracujú s úplne novou 6 stupňovou manuálnou prevodovkou Durashift a 6-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou PowerShift.
Zákazníci majú na výber z troch stupňov výbavy Ambiente, Trend a Titanium, pričom každý sa vyznačuje odlišnými farebnými kontrastami a poťahmi. Posun oproti predchádzajúcej generácie priniesli aktívny parkovací asistent, detekcia objektov v mŕtvom uhle, elektricky ovládané piate dvere, či zadná kamera. Všetky tieto prvky zahŕňa najdrahší Titanium, ktorý k nim navyše pridáva dvojzónovú automatickú klimatizáciu, elektricky ovládané okná a spätné zrkadlá, LED osvetlenie interiéru, bezkľúčový prístup či hill asistent. Na výber budú i 17 a 18 palcové disky kolies, kožené sedadlá, bi-xenónové svetlomety, panoramatická strecha alebo dažďový a svetelný senzor.
Bezpečnostní strážcovia začínajú karosériou pozostávajúcu z 53 % z vysokopevných ocelí, bórových A a B stĺpikov alebo predného pomocného rámu podvozku navrhnutého tak, aby sa pri čelnom náraze oddelil od dolného montážneho bodu karosérie. Elektronický batalión anjelov počíta s ESP, ABS, EBD, CBC (riadenie brzdenia v zákrutách), EBA (asistent pre núdzové brzdenie), EBP (elektronické predtlakovanie bŕzd), trakčnou kontrolou TCS, hydraulickým posilňovačom zadnej nápravy HRB, aktívnou ochranou pred prevrátením (ARP) či riadením kolísania prívesu.
Nový Ford C-Max štartuje na európskych trhoch už koncom tohto roka. V štádiu príprav je ale i full hybrid a plug-in hybrid, ktoré by sa mali ukázať v roku 2013.
TECHNICKÉ ÚDAJE: Ford C-Max – benzínové motory Typ motora 1,6 TiVCT 1,6 TiVCT 1.6 EcoBoost 1.6 EcoBoost Prevodovka 5/MT 5/MT 6/MT 6/MT Usporiadanie/počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4 Zdvihový objem cm3 1 596 1 596 1 596 1 596 Max. výkon kW/k 77/105 92/125 110/150 132/180 pri ot./min. 6 000 6 000 5 700 5 700 Max. krútiaci moment Nm 150 159 240/270 240/270 od ot./min. 4 000 4 000 1 600 1 600 Dĺžka x šírka x výška mm 4 380 x 1 828 x 1 626 Rázvor mm 2 648 Batožinový priestor l 432/471/1 684/1 723 Palivová nádrž benzín/nafta l 55/53 Pohotovostná hmotnosť kg 1 374 1 374 1 385 1 385 Zrýchlenie 0-100 km/h s 12,6 11,5 9,4 8,5 Maximálna rýchlosť km/h 180 188 204 217 Kombinovaná spotreba l/100 km 6,6 6,6 6,6 6,6 Emisie CO2 g/km 154 154 154 154 TECHNICKÉ ÚDAJE: Ford C-Max – naftové motory Typ motora 1.6 TDCi 1.6 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi Prevodovka 6/MT 6/MT 6/AT 6/MT (6/AT) 6/MT (6/AT) Usporiadanie/počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4 R/4 Zdvihový objem cm3 1 560 1 560 1 997 1 997 1 997 Max. výkon kW/k 70/95 85/115 85/115 103/140 120/163 pri ot./min. 3 600 3 600 3 750 3 750 3 750 Max. krútiaci moment Nm 230 270(285) 300 320 340 od ot./min. 1 500 1 750 1 500 1 750 2 000 Dĺžka x šírka x výška mm 4 380 x 1 828 x 1 626 Rázvor mm 2 648 Batožinový priestor l 432/471/1 684/1 723 Palivová nádrž benzín/nafta l 55/53 Pohotovostná hmotnosť kg 1 390 1 390 1 550 1488(1550) 1488(1550) Zrýchlenie 0-100 km/h s – – 11,8 9,6 (10,1) 8,6 (9,3) Maximálna rýchlosť km/h 170 184 185 201 (200) 210 (207) Kombinovaná spotreba l/100 km 4,6 4,6 5,6 5,1 (5,6) 5,1 (5,6) Emisie CO2 g/km 119 119 149 134 (149) 134 (149) Údaje v zátvorkách platia pre automatickú prevodovku TECHNICKÉ ÚDAJE: Ford Grand C-Max (5 a 7 miestna verzia) – benzínové motory Typ motora 1,6 TiVCT 1,6 TiVCT 1.6 EcoBoost 1.6 EcoBoost Prevodovka 5/MT 5/MT 6/MT 6/MT Usporiadanie/počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4 Zdvihový objem cm3 1 596 1 596 1 596 1 596 Max. výkon kW/k 77/105 92/125 110/150 132/180 pri ot./min. 6 000 6 000 5 700 5 700 Max. krútiaci moment Nm 150 159 240/270 240/270 od ot./min. 2 300 4 000 1 600 1 600 Dĺžka x šírka x výška mm 4 520 x 1 828 x 1 684 Rázvor mm 2 788 Batožinový priestor l 56/92/439/475/1 706/1 742 Palivová nádrž benzín/nafta l 60/60 Pohotovostná hmotnosť kg 1 477 1 477 1 496 1 496 Zrýchlenie 0-100 km/h s 13,5 12,3 9,9 8,9 Maximálna rýchlosť km/h 177 185 202 215 Kombinovaná spotreba l/100 km 6,9 6,9 6,8 6,8 Emisie CO2 g/km 159 159 159 159 TECHNICKÉ ÚDAJE: Ford Grand C-Max (5 a 7 miestna verzia) – naftové motory Typ motora 1.6 TDCi 1.6 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi Prevodovka 6/MT 6/MT 6/AT 6/MT (6/AT) 6/MT (6/AT) Usporiadanie/počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4 R/4 Zdvihový objem cm3 1 560 1 560 1 997 1 997 1 997 Max. výkon kW/k 70/95 85/115 85/115 103/140 120/163 pri ot./min. 3 600 3 600 3 750 3 750 3 750 Max. krútiaci moment Nm 230 270(285) 300 320 340 od ot./min. 1 500 1 750 1 500 1 750 2 000 Dĺžka x šírka x výška mm 4 520 x 1 828 x 1 684 Rázvor mm 2 788 Batožinový priestor l 56/92/439/475/1 706/1 742 Palivová nádrž benzín/nafta l 60/60 Pohotovostná hmotnosť kg 1 504 1 504 1 636 1575(1634) 1575(1634) Zrýchlenie 0-100 km/h s – – 12,3 10,1 (10,5) 9,2 (9,8) Maximálna rýchlosť km/h 166 180 182 200 (198) 205 (204) Kombinovaná spotreba l/100 km 4,9 4,9 5,8 5,3 (5,8) 5,3 (5,8) Emisie CO2 g/km 129 129 154 139 (154) 139 (154) Údaje v zátvorkách platia pre automatickú prevodovku