Fiat pripravil novodobé vzkriesenie z minulosti dôverne známeho modelu UNO. Jeho ekologický variant je v štádiu konceptu, sériová výroba bežnej verzie však počíta aj s Európou.
Nový Fiat UNO sa má stať minivozidlom s cenou postavenou na úrovní najlacnejších konkurentov. V Brazílii už slávi úspechy nenáročná konštrukcia, strohý dizajn, malé motory a nízke, avšak dostačujúce výkony. Pre Európu je ale najdôležitejší fakt, že predaje na tomto kontinente si talianska automobilka zapísala do dlhodobého plánu. Ponúkame prvú ochutnávku.
V procese vývoja je ekologická verzia UNO Ecology (v tabuľke ako FLEX) využívajúca mlaoobjemový atmosférický motor s objemom 1,0 litra. Okrem tradičného benzínu je schopný spaľovať i 100% Etanolu E100, výrazne znižujúceho emisie CO2. Sofistikovaná hybridná technológia nebude, Fiat vsadil na jednoduchšie, ale o to inšpiratívnejšie riešenia.
Diely karosérie využívajú ekologické plasty v kombinácii s veľmi netradičným materiálom: lisovanou cukrovou trstinou. Vyrába sa z etanolu a cukru a okrem recyklačných prínosov (nahrádza i sklenené vlákna využívajúce pri svojej transformácii vo veľkej miere ropu) znižuje hmotnosť o 8 %.
Nemenej zaujímavé sú i sedadlá používajúce latex a vlákna z kokosových orechov. Prínosov takéhoto riešenia je hneď niekoľko: materiál je obnoviteľný, povrch je priepustný, anti-plesňový, recyklovateľný a po určitom čase dokonca i schopný rozkladu. Koberčeky z recyklovaných PET fliaš tiež prispeli k odstráneniu potreby použitia 7 kg syntetického polyuretánu. Spolu je tak na konštrukcii použitých až 16,5 kg obnoviteľných materiálov.
Fotovaoltaická strecha dokáže dobíjať autobatériu vlastnými článkami, redukovať energiu a znižovať spotrebu. Pri predpokladanom 8 hodinovou pôsobení slnečných lúčov denne môže strecha počas jendého mesiaca vytvoriť až 35 W energie. Okná používajú infračervený filter, čím sa vnútorný vzduch nemusí chladiť tak intezívne ako za normálnych okolností. Toto riešenie dokáže ušetriť 1 % z celkovej spotreby paliva oproti vozidlu s naplno bežiacim klímakompresorom, pričom výsledná teplota kabíny bude v oboch prípadoch rovnaká.
Poslednou inováciou je už obligátny systém štart-stop aktivujúci takto vypnutý agregát po stlačení spojky. Prínos predstavuje i kontrola tlaku v pneumatikách informujúca o úniku vzduchu a teda i o väčšom odpore zvyšujúcom spotrebu (v určitých prípadoch) aj o 5 percent.
Jednoduché, sofisitkované a lacné riešenia ekologickej otázky by predstavovali ideálne riešenia pre zákazníkov hľadajúcich prírodu rešpektujúce, no zároveň finančne nenáročné vozidlo.
TECHNICKÉ ÚDAJE: Fiat UNO Typ motora 1,0 FLEX 1,0 1,4 Prevodovka 5/MT 5/MT 5/MT Zdvihový objem cm3 991 991 1 368 Počet ventilov 2 2 2 Max. výkon kW/k 47/65 53/73 62/85 pri ot./min. 6 000 6 250 5 750 Pohon predných kolies Dĺžka x šírka x výška mm 3 770 x 1 656 x 1 548 Rázvor mm 2 376 Batožinový priestor l 280/290/690 Pohotovostná hmotnosť kg 920 Objem palivovej nádrže l 48 Pneumatiky 165/70 R13 175/65 R14 175/70 R14 Zrýchlenie 0-100 km/h s 15,1 14,7 11,8 Maximálna rýchlosť km/h 151 151 165