Premiéra: Bentley Continetal GT

Bentley minulý týždeň vypustilo ochutnávku v podobe prvej fotografie úplne nového Continentalu GT. Teraz prichádza celé menu fotografií a zoznam podrobných informácií.
Vydané  Text: 
Continental GT, luxusné cestovné kupé anglickej značky v koši koncernu VW pomohlo značke vdýchnuť nový život. Od roku 2003 sa model predával v niekoľkých verziách aj ako kabriolet, sedan, či vysokovýkonný Speed a Supersports. S technickým základom VW Phaeton a nadčasovým dizajnom rozvíril hladinu kategórie superluxusných korábov. Počas svojho sedemročného životného cyklu prešiel nepatrným kozmetickým faceliftom a pribudlo aj niekoľko vzácnych limitovaných edícií. V novej generácii bolo publikum zvedavé najmä na tvary, nakoľko pôvodná koncepcia sa štylistom viac než vydarila. Zlepšovať úspešné je vždy ťažkým orieškom a veľké zmeny so sebou nesú veľké riziko. Možno práve tieto obavy priviedli kompetentných k tomu, že sa nový Continental GT svojmu vzoru priveľmi nevzdialil a výpočet rozdielov pripomína skôr facelift ako nový model. Základná silueta je na prvý pohľad prakticky totožná, až bližšie skúmanie odhalí niekoľko zmien. Nové sú predné svetlomety s LED diódami v tzv. „prstenci diamantov“, pozmenená je i predná maska a nárazník sa zaoblil do agresívnejšieho výrazu. Zadná časť dostala veko kufra v štýle limuzíny Mulsanne, LED v svetlách a členitejší nárazník. Interiér sa zmenil viditeľnejšie, inšpiráciou bola história značky stelesnená v Continental R-Type z roku 1950. Prejavilo sa to najmä na vrchnej časti palubnej dosky a stredovom tuneli. Ostatok kabíny je opäť veľmi podobný pôvodnej koncepcii. Zadným pasažierom ale pribudlo 46 mm priestoru pre lepší komfort a zdokonalený bol i spôsob nastupovania. Štandardom je drevené obloženie s UV filtrom pre zachovanie dlhoročného lesku či superkvalitná koža na sedadlách Cobra. Novinkou je informačno-zábavný systém s dotykovou obrazovkou a 30GB úložného miesta. Združuje satelitnú navigáciu s dynamickým sledovaním trasy, hľadanie cieľa cez použitie geo-štítkov (fotografií) z čítačky SD kariet a konektivitu s Google Maps. Súčasťou je i mobilný telefón, DVD prehrávač, TV tuner, špeciálne pre „Conti GT“ vyvinutý audio systém Naim (za príplatok) s revolučnou funkciou spracovania digitálneho zvuku Dirac Dimensions DSP a 11 repro. Ten dokáže vytvoriť zvukové pole nezávislé na reproduktoroch, takže koncertný zážitok je prístupný každému pasažierovi bez ohľadu na pozíciu sedenia. MP3 súbory je možné prehrávať aj priamo z iPodu, SD karty, alebo dodatočnej pamäte s objemom 15 GB. Utlmenie zvuku postúpilo na vyššiu úroveň cez akustické sklá, špeciálne antivibračné panely v interiéri či štíty pod podlahou. Pribudla elektronická parkovacia brzda so zamedzením neželaného pohybu vzad a odkladací priečinok s integrovaným držiakom nápojov. Predné sedadlá dostali masážnu funkciu a klimatizovanie. Pasívnu bezpečnosť majú na starosti vzduchové vankúše s prítomnosťou bočných airbagov pre všetkých pasažierov ako i kolenný airbag vodiča. Hliníkové blatníky a zadné veko sa budú vyrábať novou technológiou Super Forming tak, že jednotlivé panely sa nahrejú na 500 stupňov Celzia a následne sú ohýbané tlakom vzduchu. Nie sú tak potrebné žiadne spoje ani zvary. Zmeny nastali aj v ponuke motorov. Šesťlitrový W12 biturbo (48 ventilov) je rovnaký, zvýšili sa však parametre výkonu a krútiaceho momentu o 11 kW (15 k) a 50 Nm. Finálna sila dosiahla 423 kW (576 k) a 700 Nm, preprogramovaný bol manažment motora a turbodiera bola znížená na minimum. V porovnaní s prvou generáciou sa dosiahol o 6 % lepší pomer výkon-hmotnosť. Celková váha novinky bola znížená o 65 kg, no i tak sa so svojimi 2 320 kg pohybuje v revíre SUV. Zrýchlenie to však vôbec nepociťuje, z 0 na 100 km/h sa vozidlo dostane za 4,6 sekundy, maximálna rýchlosť potom atakuje 318 km/h. Samozrejmosťou je taktiež možnosť tankovať bioetanol E85, respektíve jeho mix s benzínom. Na konci roka 2011 príde nový 4-litrový benzínový agregát V8, ktorý dokáže do ovzdušia vypustiť až o 40 % menej emisií ako W12. Automobilka ale uisťuje, že popri úlohe znížiť celkové emisie značky bude i tu zachovaná typická sila i výkonnosť. Šesťstupňová automatická prevodovka od ZF dokáže preradiť za 200 milisekúnd a problém jej nerobí ani podradenie o dva stupne naraz. Štandardom naďalej ostáva pohon všetkých kolies spolupracujúci s vylepšeným diferenciálom Torsen, presmerované boli ale sily prúdiace na kolesá. Doteraz bol tento pomer 50:50, v novinke je už ale na prednú nápravu posielaných 40 %, zadná potom dostáva zvyšných 60 %. Zlepšil sa pocit športovosti, handling a výjazdy zo zákrut. Zväčšený bol predný i zadný rozchod kolies a pneumatické pruženie monitoruje systém CDC (Continuous Damping Control), ktorý auto automaticky zníži pri jazde vysokou rýchlosťou. Po prvý krát sa v rodine Continental dajú k štandardným 20 palcovým 5-lúčovým diskom kolies doobjednať i monštruózne 21 palcové valce v dvoch dizajnových líniách Sport a Elegant. Technické údaje: Bentley Continental GT ****Karoséria**** **Dĺžka x šírka x výška (mm)** 4 806 x 1 944 x 1 404 **Rázvor (mm)** 2 746 **Objem batožinového priestoru (l)** 358 **Objem palivovej nádrže (l)** 90 **Prevádzková hmotnosť (kg)** 2 320 **Celková hmotnosť (kg)** 2 750 ****Podovozok**** **Pruženie** vzduchové s el. reguláciou sv. výšky **Brzdy vpredu (mm)** 405/420 pre karbón-silikón-karbidové **Brzdy vzadu (mm)** 335/356 pre karbón-silikón-karbidové **Prevodovka** AT6 **Pohon** všetkých kolies (60 % na zadnú nápravu) ****Motor**** ****prepĺňaný benzínový W12 (twin-turbo)**** **Zdvihový objem (l)** 6,0 **Výkon (kW/k)** 423/576 pri ot./min. 6 000 **Krútiaci moment (Nm)** 700 pri ot./min. 1 700 ****Jazdné výkony**** **Zrýchlenie 0-100 km/h (s)** 4,6 **Pružnosť 50-80 km/h (s)** 1,7 **Pružnosť 80-120 km/h (s)** 2,9 **Maximálna rýchlosť (km/h)** 318 ****Spotreba**** **Mesto (l/100 km)** 25,4 **Mimo mesta (l/100 km)** 11,4 **Kombinovaná (l/100 km)** 16,5 **Emisie CO2 (g/km)** 384